شمانیوز
شما نیوز

الزام دستگاه های شهری به احیای بناها و بافت‌های تاریخی

ستاد ملی بازآفرینی شهری دستگاه های مرتبط با مدیریت شهری و میراث فرهنگی را موظف به احیای بناها و بافت های دارای ارزش تاریخی کرد.

الزام دستگاه های شهری به احیای بناها و بافت‌های تاریخی

به گزارش شما نیوز ، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی در نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری در خصوص اقدامات شرکت عمران و بهسازی شهری ایران پیرامون مرمت و بهره‌برداری مجدد از ۱۲۲ خانه و بنای با ارزش تاریخی توضیحاتی ارائه کردند.

عباس آخوندی نیز با اشاره به پیچیدگی ورود به مسائل بافت‌های هدف ستاد ملی بازآفرینی شهری گفت: در این رابطه برای تغییر رویکرد و رسیدن به گفتمان مشترک، صدا و سیما می‌تواند نقش بسیار مهمی در ترویج، جریان سازی و فرهنگ‌سازی عمومی بازآفرینی شهری داشته باشد.

وی با بیان اینکه شهرها بدون ساختمان‌های با ارزش و تاریخی و بدون میراث فرهنگی بی‌معنا ومفهوم افزود: حفظ و احیای این بناها به صنعت گردشگری و تولید و اشتغال کمک خواهد کرد.

علی اصغر مونسان نیز از آسیب‌رسانی به هویت شهری به بهانه توسعه ابراز تاسف و اظهار کرد: ایجاد اتوبان‌هایی در شهرها با ترازهای منفی وعبور آنها از بافت‌های تاریخی سبب ایجاد معضل گسست در محله‌ها و روابط مردم در این محله‌ها شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در ادامه توجه به مؤلفه‌های فرهنگی در توسعه شهری متناسب با هویت شهری را ضروری و حفاظت از بناهای تاریخی و ارزشمند را چه از بعد اجتماعی و اقتصادی لازم دانست.

مصوبات جلسه

۱) تفاهم نامه همکاری مشترک سه جانبه معاونت امور استان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی مبادله و مقرر شد دو طرف نسبت به راه‌اندازی و تشکیل کارگروه مشترک اقدام کنند

۲) تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبادله و مقرر شد طرفین نسبت به راه‌اندازی و تشکیل کارگروه مشترک اقدام کنند.

۳) مصوب شد با توجه به مغفول ماندن دریا درصنعت توریسم کشورمان و نیاز جدی به گسترش صنعت توریسم دریایی و ریلی، وزارت راه وشهرسازی با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به فعال کردن این حوزه اقدام کند.

۴) وزارت راه وشهرسازی با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری‌ها و دیگر اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری موظف به مقاوم‌سازی و احیای ساختمان‌های تاریخی با استانداردهای میراث فرهنگی و ایجاد اشتغال با حفظ مزیت‌های تاریخی، بازخوانی محلات، حفاظت از ساختمان های باارزش شدند.

۵) مصوب شد موضوع مربوط به اختصاص بودجه و اعتبار جهت اجرایی کردن برنامه‌ها و فعالیت‌های کارگروه‌های ذیل ستاد ملی بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد در دستور کار جلسه آتی قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied