شمانیوز
شما نیوز

مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان‌شرقی:

نقش کلیدی تامین اجتماعی در توسعه و ایجاد عدالت اجتماعی

مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان‌شرقی گفت: این سازمان با پرداخت مستمری بازنشستگی و بیکاری از محل حق بیمه پرداختی صاحبان ثروت و سرمایه، سهم بزرگی در توزیع مجدد درآمدها و ایجاد عدالت اجتماعی دارد.

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از  اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، جعفر سمساری در آستانه روز تامین اجتماعی در بازدید از دفتر آژانس خبری «تبریزمن» با اعلام اینکه تامین اجتماعی در توسعه و افزایش بهره‌وری نیروی کار نقش کلیدی دارد، اظهار داشت: توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که کارگران به عنوان «لشکریان توسعه» تحت پوشش تامین اجتماعی قرار بگیرند و نسبت به آینده خویش امیدوار باشند.

وی با اشاره به حمایت سازمان تامین اجتماعی از کارفرمایان و کارگاه‌ها در مواقع بروز بحران گفت: این سازمان با پرداخت مستمری بازنشستگی و بیکاری از محل حق بیمه پرداختی صاحبان ثروت و سرمایه، سهم بزرگی در توزیع مجدد درآمدها و ایجاد عدالت اجتماعی دارد.

وی تعداد مستمری‌بگیران بازنشستگی استان در حال حاضر را ۱۸۱ هزار نفر اعلام کرد و افزود: تامین اجتماعی آذربایجان‌شرقی فقط در خردادماه گذشته، ۲۸۰ میلیارد تومان مستمری بازنشستگی، ۸۰ میلیارد تومان هزینه‌های درمانی، ۱۷ میلیارد تومان مقرری بیکاری و حدود ۳.۵ میلیارد تومان نیز تعهدات کوتاه مدت پرداخت کرده است که این میزان پرداختی از عهده بخش خصوصی و صندوق‌های حمایتی خارج است

سمساری، از سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بیمه‌ای کشور، دومین تولیدکننده درمان و اولین خریدار درمان نام برد و گفت: همین موارد سبب شده تا تامین اجتماعی در امر توسعه نقش اول را بازی کند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به وجود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مستمری‌بگیر تامین اجتماعی در سطح کشور، گفت: با توجه به صنعتی بودن آذربایجان‌شرقی، بیش از ۵۳ درصد جمعیت استان تحت پوشش تامین اجتماعی است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان با بیان اینکه میزان بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در تامین اجتماعی شناور است، گفت: در حالی که شمار بیمه‌شدگان تامین اجتماعی صوفیان بیش از جمعیت آن می‌باشد، در ترکمنچای شمار مستمری‌بگیران  از تعداد بیمه‌شدگان پیشی گرفته است.

وی، میانگین کشوری ضریب پشتیبانی بیمه تامین اجتماعی را حدود ۵ اعلام کرد و افزود: این میزان در آذربایجان شرقی ۴.۸ است و البته با توجه به بالا رفتن میانگین سنی جمعیت کشور، به سرعت پایین می‌آید.

سمساری با اشاره به موفقیت سیاست‌های حمایتی مدیران و مقامات سیاسی استان در خصوص حفظ اشتغال موجود و اشتغالزایی گفت: در نتیجه این حمایت‌ها، شمار مقرری ‌بگیران بیکاری آذربایجان ‌شرقی از ۱۳ هزار و ۷۳۱ نفر در سال گذشته به ۱۳ هزار و ۲۶۱ نفر در سالجاری کاهش یافته است.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌هایی مانند پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی و پرداخت وام به بنگاه‌های زودبازه سبب شده است علیرغم رکود اقتصادی حاکم بر جامعه، نه تنها در یکسال گذشته اشتغال موجود در استان حفظ شود بلکه افزایش ۱۳ هزار نفری تعداد بیمه شده‌های اجباری را شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح اولویت‌های سازمان تامین اجتماعی گفت: این سازمان در راستای تحقق شعار سال – رونق تولید – طرح‌های مختلفی را تعریف و به مرحله اجرا در آورده که بخشودگی جرایم بدهی معوقه کارفرمایان خوش حساب یکی از آنهاست و کارفرمایان جهت بهره‌مندی از این طرح می‌توانند تا ۱۳ شهریور ماه جاری با مراجعه به شعب تامین اجتماعی بدهی‌های معوقه کارگاه خود تا پایان سال ۹۶ را تقسیط کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان‌شرقی، دریافت لیست بیمه کارگاه‌های دارای بحران مالی و ارایه خدمات به بیمه‌شدگان کارگاه مزبور تا زمان رفع بحران در قبال پرداخت بخشی از حق بیمه و نیز تقسیط بلندمدت بدهی معوقه کارگاه‌ها تا ۶۰ قسط را از دیگر طرح‌های حمایتی این سازمان از واحدهای دارای بحران مالی برشمرد.

وی، توسعه خدمات غیرحضوری در راستای تحقق دولت الکترونیک را دیگر اولویت سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد و افزود: خوشبختانه آذربایجان‌شرقی در اجرای این طرح در سطح کشور پیشتاز است، به طوری که تامین اجتماعی استان از اول اسفندماه ۹۷ تا ۱۵ تیرماه جاری، ۹۸ هزار خدمت غیرحضوری ارایه کرده است.

سمساری، با بیان اینکه بیمه شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان با ثبت‌نام در سایت تحت وب سازمان می‌توانند هم اکنون از ۴۰ نوع خدمات غیرحضوری سازمان بهره‌مند شوند، تاکید کرد: تعداد سرویس‌های خدمات غیرحضوری به مرور افزایش یافته و به ۲۰۰ سرویس خواهد رسید.

وی همچنین به ایجاد میز خدمت در تمامی ۲۸ شعبه تامین اجتماعی استان اشاره کرد و گفت: توسعه برون‌سپاری دیگر اولویت سازمان است و در این راستا در یکسال گذشته ۵ کارگزاری رسمی تامین اجتماعی در استان ایجاد شده است

مدیرکل تامین اجتماعی استان در بخش پایانی سخنانش خواستار رعایت قوانین و مقررات تامین اجتماعی از سوی بیمه شدگان و کارفرمایان شد و خاطرنشان کرد: در صورت رعایت قوانین عامه سازمان، بخش اعظمی از مشکلاتی که هم اکنون یکسری از قالیبافان و کارگران ساختمانی بیمه شده با آن مواجهند، برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی یک سازمان عمومی غیردولتی است و منابع آن از محل حق بیمه‌ها تامین می‌شود، افزود: انتظار داریم کارفرمایان در لیست‌های تنظیم شده، دستمزدهای واقعی وارد کنند و چنانچه اشتغال جدیدی اتفاق افتاده باشد با گزارش و پرداخت به موقع حق‌بیمه ما را در ارایه بهتر خدمات یاری رسانند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied