شمانیوز
شما نیوز

اجرای توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن

رسانه‌ها از توافق میان واشنگتن و تهران برای تبادل زندانی میان دو طرف خبر دادند.

اجرای توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن

به گزارش شمانیوز: روزنامه نیویورک‌تایمز که به عنوان نخستین رسانه آمریکایی این ادعا را مطرح کرده نوشته پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند از زندان آزاد خواهند شد. این روزنامه همچنین مدعی شده حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد. 

مطابق این ادعا، جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین گام در اجرای این توافق پنج نفر از زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین آزاد و تحت بازداشت خانگی نگاه داشته است. 

 

فرآیند تبادل زندانیان آغاز شده است

در همین رابطه یک منبع آگاه گفت فرآیند اجرای توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی تمام پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی آغاز شده است. بر اساس این گزارش، در این فرآیند قرار است ابتدا پولهای ایران در کره از واحد وون(واحد پول کره جنوبی) به یورو تبدیل شود که این مهم انجام شده و در ادامه بناست که به حسابی در قطر واریز شود تا در اختیار ایران قرار گیرد. مبلغ پولهای ایران در کره جنوبی که بناست آزاد شود 6 میلیارد دلار است. پس از واریز این پول به حسابی در قطر، تبادل زندانیان نیز به انجام می‌رسد. 

خبرگزاری فارس نیز گزارش داد «جارد گسنر»، وکیل یکی از این زندانیان موضوع انتقال زندانیان به بازداشت خانگی را تأیید کرده است. او با تکرار روایت حکومت آمریکا که از زندانیان به عنوان «گروگان» یاد می‌کنند گفت: «اقدام ایران در انتقال گروگان‌ها از زندان اوین به بازداشت خانگی تحول مهمی است.» گسنر، وکیل سیامک نمازی ۵۱ ساله است که سال ۱۳۹۵ در ایران به دلیل همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد. روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته «مراد طاهباز» نیز از جمله دیگر افرادی است که در این تبادل زندانی آزاد خواهد شد. 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied