شمانیوز
شما نیوز

بیمه تعاون

هوش مصنوعی می تواند ابزاری برای توسعه بیمه ها باشد

دنیا به سمتی پیش می رود که تکنولوژی و علم به سرعت در حال پیشرفت است و باید از ابزارهایی مثل هوش مصنوعی برای پیشبرد اهداف سازمان ها در حیطه های مختلف بهره مند شد.

هوش مصنوعی می تواند ابزاری برای توسعه بیمه ها باشد

به گزارش روابط عمومی بیمه تعاون تب تند استفاده از هوش مصنوعی در دنیا و لزوم اهمیت بهره مندی از این تکنولوژی نوین ما را برآن داشت که با سهیلا شرفی، مدیر بیمه های کشتی، باربری و هوایپما بیمه تعاون گفت و گویی در این مورد داشته باشیم که در ادامه می خوانید:

    نظر شما در مورد استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بیمه و بخصوص در زمینه حمل و نقل باربری چیست؟

موضوع استفاده از هوش مصنوعی یک موضوع اجتناب ناپذیر بوده و در تمام دنیا در حال انجام است.

در بخش حمل و نقل استفاده از ابزارهای نوین مرتبط به هوش مصنوعی مدت هاست در دنیا آغاز شده است . در حال حاضر در صنعت حمل و نقل دنیا توجه ویژه ای به استفاده از هوش مصنوعی می شود و در بعضی کشورها از هوش مصنوعی به جای راننده یا کمک راننده در کشتی، هواپیما و … استفاده می شود.

    برای بهره مندی از این تکنولوژی چه پیش نیازهایی لازم است و آیا در ایران شرایط برای بهره مندی از این تکنولوژی مهیاست؟

در کشور ما بیمه گران علاقمند به بهره گیری از هوش مصنوعی هستند اما باید زیر ساخت های لازم برای این منظور مهیا شود و همچنین علاوه بر آماده سازی زیر ساخت ها در داخل باید از نظر روابط بین الملل هم شرایط لازم فراهم شود.

در حال حاضر هنوز زیر ساخت ها و دیتا بیس های لستفاده از هوش مصنوعی در بخش حمل و نقل در کشور وجود ندارد و در بسیاری از مواقع همچنان از سیستم سنتی برای صدورو یا ارزیابی خسارت بخصوص در خسارت های جمعی استفاده می شود و این نشان می دهد که برای رسیدن به نقطه مطلوب و در نهایت زمینه سازی برای استفاده از هوش مصنوعی فاصله وجود دارد.

نکته قابل توجه اینکه برای بهره مندی از این تکنولوژی باید دیجیتالی شدن ، سیستم ها سرعت بگیرد و جهت طی کردن این مراحل باید سازمان های ناظر و اجرایی وابسته و غیر وابسته خدماتی مانند زنجیر با هم در ارتباط باشند که متاسفانه هنوز بستر این موضوع مهیا نشده و نرم افزارهای موجود چندان کافی و کامل نیست.

با توجه به لزوم خارج شدن از حالت جزیره ای فعالیت در بخش های مختلف صنایع و نهاد های مرتبط به بیمه در کشوروجود بستر یکپارچه دیجیتالی در سطح کشوری بصورتیکه نهاد ها و سازمانها بتوانند به راحتی از دیتا بیس و مخزن اطلاعات یکپارچه کشوری در لحظه استفاده نمایند همچنین داشتن ارتباطات بین المللی نیز پس ازایجاد زیر ساخت ها بسیار مهم است امیدواریم ارتباط با سایر بیمه گران جهانی نیز گسترش یابد زیرا نمی توان بدون ارتباطات بین المللی و به سمت دیجیتالی شدن و استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بیمه و حمل و نقل بیمه پیش رفت.

همچنین در این راستا به قوانین تسهیل کننده و مکمل هم نیاز است و جای خالی آن نیز احساس می شود.

    مزایای استفاده از هوش مصنوعی را در چه مواردی می بینید؟

هوش مصنوعی خطای کمتری دارد و هزینه ها را در بخش های مختلف حمل و نقل و بیمه کاهش می دهد و به همین ترتیب کارایی را بالا می برد. بخصوص در رشته باربری با افزایش دقت روی کارایی و ارزیابی های ریسک و یا خسارت اثر گذاشته و خطای کاربرو یا میزان تقلبات نیز کاهش و یا کاملا حذف می شود.

همچنین هوش مصنوعی باعث می شود که هزینه های اجرا و بیمه گری کاهش یافته و سرعت در این حوزه افزایش یابد. تمام این موارد در نهایت کسب و کار موفق تر و رضایت مشتری را به دنبال خواهد داشت.

وجود سیستم سنتی زمینه ساز بروز بروکراسی صدوردر پرونده های بیمه ای می شود و اگر نظارت ها به صورت الکترونیکی اتفاق بیافتد بسیاری از مشکلات صنعت بیمه ، رفع خواهد شد و این اتفاق به واسطه استفاده ازدیجیتالی شدن و به دنبال آن استفاده ازهوش مصنوعی محقق می شود.

در حوزه حمل و نقل وقتی از هوش مصنوعی استفاده شود، در زمان بروز حادثه اطلاعات به صورت آنلاین مخابره شده و وقایع به صورت مستند از وسیله نقلیه ثبت می شود و با کمک پهبادها و سایر وسایل نوین اطلاعات جمع آوری شده و ارزیابی خسارت انجام می پذیرد.

در واقع هوش مصنوعی می تواند به نوعی در حذف بروکراسی و همچنین سرعت بخشیدن به روند کارشناسی خسارت و صحت سنجی عملیات صدور و خسارت کمک کرده و روند ارزیابی و رسیدگی و پرداخت خسارت را تسریع بخشد همچنین بدلیل کاهش مداخل سنتی انسانی و استفاده از پایگاه داده ها و هوش مصنوعی از بروز تقلب به میزان قابل توجهی نیز پیش گیری می شود.

    آیا فکر نمی کنید که هوش مصنوعی ممکن است به متقلبین امکان گول زدن صنعت بیمه را در زمینه ابراز خسارت دروغین بدهد؟

نگاه دیگری هم وجود دارد که آیا هوش مصنوعی به خاطر تکنولوژی پیشرفته ای که دارد، ممکن است مورد سو استفاده متقلبین قرار گرفته و بتواند شرکت های بیمه را فریب دهد. می توان گفت که چون هوش مصنوعی در بستر بلک چین مورد استفاده قرار می گیرد، امکان تقلب در آن پایین می آید چون برای هر پرونده از ابتدا تا انتها مراحل باید ثبت شود و قابلیت پیگیری لحظه به لحظه و نقطه به نقطه دارد و همین باعث شفافیت می شود. با این حال از آنجایی که همیشه متقلبین راهی برای دور زدن قوانین پیدا می کنند، شاید در این مورد هم بتوانند نفوذ کرده و تقلب اتفاق بیافتد که این امر بیشتر توسط هکرها قابل اجراست.

باید گفت که یکی ازمزیت های استفاده از هوش مصنوعی ایجاد فضای امن اطلاعاتی و کنترل سیستمی توسط هوش مصنوعی است که باعث افزایش سرعت دقت و کاهش تقلبات و یا دستکاری های سیستمی و سنتی توسط افراد می شود و همچنین همه مراحل قابل رهگیری و کنترل است.

    آیا ممکن است استفاده از هوش مصنوعی برای صنعت بیمه چالشی ایجاد کند؟

معمولا یکی از نگرانی های صنایع در مکانیزه شدن و یا دیجیتالی شدن این است که ماشین و یا هوش مصنوعی جای انسان را بگیرد و نیروی انسانی کارخود را ازدست بدهد، صنعت بیمه نیز همین نگرانی و چالش بعنوان یکی از چالش های اصلی وجود دارد که با ظهور و بهره گیری از هوش مصنوعی ممکن است استفاده از نیروی انسانی دستخوش تغییراتی شود و به مرور هوش مصنوعی جای نیروی کار انسانی را بگیرد؛ در حالی که با استفاده از این تکنولوژی نوع کاربری نیروی انسانی ممکن است تغییر کند و تبدیل به اپراتورو یا هدایتگر هوش مصنوعی شود و الزاما نیاز به حذف نیروی کار نیست. البته نیاز های اولیه ای نیز وجود دارد نظیر زیر ساخت ها ، قوانین و مقررات ، وجود سیستم های یکپارچه و غیره که خود می تواند چالش اولیه برای ورود واستفاده از هوش مصنوعی باشد که قبلا درمورد آنها توضیح داده شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied