شمانیوز
شما نیوز

تزریق آمپول

آمپولی که باعث مرگ شما می شود | حتما بخوانید

داروهایی که امروزه در بازار بوده و از آن ها برای تزریقات مرگبار استفاده می شود برای کشتن انسان ها ساخته نشده و در واقع در ابتدا مصرف دارویی داشته اند. کمپانی های داروسازی اجازه ی استفاده از آن ها برای اعدام محکومین به وسیله ی تزریق را نمی دهند. در ادامه ی این مطلب قصد داریم شما را با سه مورد از این داروهای تزریقی کشنده که برای اعدام محکومین استفاده می شوند آشنا کنیم.

آمپولی که باعث مرگ شما می شود | حتما بخوانید

در بسیاری از کشورهای جهان اعدام به صورت تزریق های مرگبار متوقف شده است و شرکت های سازنده دارو نیز دوست ندارند که تولیداتشان برخلاف ذاتی که دارند برای کشتن انسان ها به کار بروند و به همین دلیل فروش محصولاتشان برای چنین مصارفی را به شدت محدود نموده اند. با این وجود اعدام به این روش در ایالت آرکانزاس ایالات متحده قانونی بوده و دادگاه ها اجازه ی استفاده از سه ماده ی کشنده به صورت تزریقی را برای اعدام محکومین قانونی اعلام کرده اند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

۱- میدازولام

تزریق آمپول

 

میدازولام (Midazolam) یک داروی مُسکن است که معمولاً در مواردی همچون آزمایش کولونوسکوپی یا قبل از انجام جراحی پزشک معالج مقداری از آن را به شما تزریق خواهد کرد تا دردی را احساس نکنید. این دارو شما را به خواب نمی برد اما حالت خواب آلودگی یکی از عوامل جانبی استفاده از آن است و تا زمانی که دارو در بدن شما وجود داشته و فعال باشد شما نه چیزی را حس کرده و نه به یاد می آورید که چه اتفاقی برایتان افتاده است. در هنگام جراحی اول مقداری میدازولام به شما تزریق شده و سپس از دیگر داروهای بیهوشی استفاده خواهد شد.

در واقع در هنگام جراحی تنها ۴ میلی گرم از این ماده ی کشنده به بدن بیمار تزریق می شود اما برای اعدام محکومین از ۵۰۰ میلی گرم میدازولام استفاده می شود. هدف از استفاده از این دارو این است که فرد محکوم آرام گرفته و ادامه ی روند اعدام را حس نکنند اما در واقع باعث بیهوشی یا کاهش درد فرد محکوم نخواهد شد. دو داروی تزریقی کشنده ی دیگر به نام های تیوپنتال (thiopental) و پنتوباربیتال (pentobarbital) چنین اثری دارند اما استفاده از آن ها برای اعدام محکومین مجاز نبوده و به جایشان از میدازولام استفاده می شود.

استفاده از این دارو به خاطر چندین مورد ناموفقی که در اعدام افراد داشته با انتقاداتی همراه بوده بدین دلیل که دراین موارد فرد محکوم در هنگام اعدام هوشیار باقی مانده است. در یکی از این موارد مرگ فرد محکوم بیش از ۲ ساعت طول کشید و اعتراضات به استفاده از این ماده ی کشنده در اعدام زندانیان بالا گرفت و استفاده از آن در بسیاری از کشورها و ایالت های ایالات متحده ممنوع اعلام شد.

۲- وکورونیوم بروماید

 

 

تزریق آمپول

وکورونیوم بروماید (Vecuronium Bromide) نیز که یک داروی فلج کننده است مانند میدازولام عمدتاً در بیهوشی قبل از جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده باعث آرام شدن و فلج شدگی ماهیچه ها شده و فرد بعد از تزریق دیگر توانایی حرکت کردن ندارد.در صورتی که دُز بالایی از این ماده به فرد تزریق شود بعد از مدتی دیافراگم او از حرکت باز می ایستد و تنفس متوقف خواهد شد.

در تزریقات مرگبار حدود ۱۰۰ میلی گرم از این دارو به فرد تزریق می شود در حالی که در جراحی های پزشکی تنها هشت درجه یا کمی بیشتر به بدن بیمار تزریق می گردد. هدف از استفاده از این داروی تزریقی در اعدام محکومین متوقف کردن تنفس در آنان است اما از آن جایی که این ماده ماهیچه های فرد را از کار می اندازد فرد توانایی حرکت کردن و یا حرف زدن و ابراز کردن درد خود را ندارد. در واقع فرد رنج و درد را حس می کند اما توانایی ابراز و نشان دادن آن را ندارد. از این رو اگر چه این دارو بسیار کشنده و موثر است اما مانع از درد کشیدن و رنج و شکنجه ی قربانی نخواهد شد.

۳-پتاسیم کلراید


0002812_potassium-chloride-2meqml-sdv-preservative-free-20ml-vial_550-w700-1

پتاسیم کلراید (Potassium Chloride) معمولاً در داروها و برای تامین پتاسیم در بدن استفاده می شود. پتاسیم الکترولیتی است که برای عملکرد مناسب و طبیعی بدن به آن نیاز خواهیم داشت. به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران از آب نارگیل که سرشار از پتاسیم است به عنوان نوشیدنی برای آب رسانی به بدن در حین تمرینات هوازی و سخت استفاده می کنند.

اما در حالی که مقادیر کمی از پتاسیم می تواند عملکرد رشته های عصبی و ماهیچه ها را بهبود بخشد، دُز بالای آن نیز می تواند عملکرد طبیعی بدن را مختل کرده و در اکثر موارد قلب را از کار بیندازد. معمولاً در طول روز مقادیر بسیار کمی از این ماده به صورت تدریجی تجویز می شود و در نهایت در مجموع استفاده ی روزانه ی آن نباید از ۲۰۰ میلی گرم به طور تدریجی و نه یکباره بیشتر باشد. این در حالی است که برای اعدام محکومین بیش از ۲۴۰ میلی گرم از این ماده به صورت یکجا به فرد تزریق می شود. اگر پتاسیم کلراید به سرعت در بدن پخش شود قربانی را به سرعت خواهد کشت بدون این که درد چندانی حس کند اما اگر به سرعت پخش نشود مرگ طولانی تر و دردناکی در انتظار وی خواهد بود.

بر اساس مطالعات انجام گرفته این ماده در دُز کشنده ی خود نیز می تواند به رگ ها آسیب شدید رسانده و حتی در مقادیر مصرف مجاز نیز فرد ممکن است احساس سوختگی در درون بدن خود داشته باشد.

قبلاً از پنتوباربیتال برای کشتن حیواناتی از روی ترحم استفاده می شد و در مواردی نیز برای کشتن محکومین به اعدام مورد استفاده قرار می گرفت اما امروزه استفاده از آن در چنین مواردی نیز ممنوع شده است. این داروها معمولاً به عنوان ابزارهایی برای شکنجه در نظر گرفته شده و روز به روز خرید و فروش آن ها محدودتر شده و تنها برای مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied