شمانیوز
شما نیوز

در پاسخ به سوال خبرنگار شمانیوز مطرح شد ؛

رئیس خانه معدن ایران: سیاستگذاری‌ها باید براساس حفظ سرمایه و زنجیره باشد

رئیس خانه معدن ایران در پاسخ به سوال خبرنگار شمانیوز درباره خام فروشی و صادرات مواد خام در حوزه معدن گفت: نمی‌توان تعریف خاصی از خام فروشی در معدن ارائه داد؛ چرا که در مراحل فرآوری می‌توان ارزش افزوده ایجاد کرد. در حوزه معدن باید سیاستگذاری براساس حفظ سرمایه و زنجیره باشد که در این صورت قاعدتا موفق خواهیم بود.

رئیس خانه معدن ایران: سیاستگذاری‌ها باید براساس حفظ سرمایه و زنجیره باشد

به گزارش الهه سی ستار خبرنگار شمانیوز، محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در نشست خبری که در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین رویداد بین‌المللی ایران کانمین ۲۰۲۳ برگزار شد، ادامه داد: در حوزه معدن نیازمند آماده‌سازی زیرساخت‌های موجود در تکمیل زنجیره معدن تا تولید و همچنین بازارهای مصرف می‌باشیم که در حال حاضر این امر امکانپذیر نمی‌باشد. 

وی با بیان اینکه خام‌فروشی در موضوع بازار فلزی‌ها متفاوت است، اضافه کرد: اما در فلزی‌ها این موضوع کاملا برعکس اتفاق می‌افتد. در این زمینه نمی‌توان گفت که کالاها به صورت خاکه یا کلوخه صادرات می‌شود، بلکه فرایندهایی برای تولید و سپس صادرات تعریف شده است. 

محمدرضا بهرامن با تاکید بر اینکه ابتدا باید مسیر بازار را براساس سیاستگذاری صحیح تعریف کنیم، تصریح کرد: متاسفانه سال گذشته نتوانستیم گندله صادر کنیم و این امر سبب شد آسیب بسیاری به بخش تولید در کشور وارد شود و عملا سرمایه گذاری با سیاستگذاری غلط از بین رفت. اگر براساس سیاستگذاری تعریف‌شده در کل زنجیره و سنجش زمانی (کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت) پیش برویم مشکلی پیش نخواهد آمد. 

رئیس خانه معدن ایران در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد از معادن کوچک در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، گفت: انتظار داریم با در نظر داشتن این مهم، بخش خصوصی و تشکل‌های تخصصی و معدنی در تمام تصمیم سازی‌های مربوطه حضور داشته باشند تا بتوانند منافع سرمایه گذاری را تامین کنند. 

وی درباره بخشنامه اخذ عوارض صادراتی اظهار کرد: متاسفانه اندکی قبل شاهد برقراری اخذ عوارض صادراتی از صنایع معدنی بودیم؛ هرچند با رفع این موضوع مجددا به سیکل اولیه بازگشتیم اما زیان وارد شده به این بخش به راحتی قابل جبران نخواهد بود. 

گفتنی است، اولین نشست خبری خانه معدن در هفدهمین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات معدن، راهسازی و صنایع وابسته واقع در سالن ۱۱ نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن، قدیر قیافه نایب رئیس اتاق ایران، محمدنبی یوسفیان رئیس کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن برگزار شد. 

این نمایشگاه به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای مربوط به این حوزه با حضور بالغ بر ۶۰ شرکت خارجی از کشورهای بلاروس، چین، روسیه، ترکیه، اسپانیا، المان، ایتالیا، هند، کره جنوبی، اقعانستان و... در متراژ دو برابری در مقایسه با دوره قبلی، با مساحت مفید ۱۲ هزار متر مربعی از ۱۳ تا ۱۶ آبان‌ماه برگزار می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied