شمانیوز
شما نیوز

بورس

سرمایه خود را حفظ کنید | عوامل ریزش در بازار بورس چیست؟

در این گزارش به بررسی عوامل ریزش در بازار بورس خواهیم پرداخت.

سرمایه خود را حفظ کنید | عوامل ریزش در بازار بورس چیست؟

به گزارش شمانیوز، بورس یک بازار سرمایه‌گذاری است. بورس برای افراد مختلف جذابیت دارد. فعالیت در بورس نیازمند داشتن اطلاعات لازم است. افراد خبره توانایی تحلیل بازار بورس را دارند. اتفاقات سیاسی مختلف در روند بازار بورس اثرگذار هستند.

رنگ سرخ، رنگ غالب نقشه بازار سرمایه در معاملات امروز بوده است؛ بازار سهام در جریان معاملات امرو، با گذشت زمان حالش بدتر شد و تب فروش در میان معامله‌گران افزایش یافت به همین خاطر شاخص کل و هم وزن با نزدیکی به پایان بازار منفی‌تر شدند.

شاخص کل بورس در حالی برای سومین روز متوالی ریزش کرد که برای سومین روز پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

* کاهش شرکت‌کنندگان در عرضه اولیه

عرضه اولیه فنر در بازار دوم فرابورس انجام شد و به هر کد بورسی 198 سهم در قیمت 861 تومان تخصیص داده شد.

یک میلیون 59 هزار و 294 سهامدار حقیقی، 76 صندوق و 1590 سهامدار حقوقی هم در این عرضه اولیه مشارکت داشتند که نسبت به عرضه اولیه قبلی کاهش را نشان می دهد.

* «هراس» عامل خروج پول از بورس

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید‌: بررسی رفتار شاخص کل در زمان‌هایی که هیجان در بازار افزایش می‌یابد نشان می‌دهد که بازار سرمایه با کاهش ریسک و هیجان غالبا با سرعت و هیجان بیشتر مسیر رفته را بازگشته است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار سرمایه این روزها بیشتر تحت تأثیر هیجانات قرار گرفت و انتظار می رود سایه هیجانات در روزهای آینده نیز تا حدودی بر سر بازار باشد.

وی افزود: شاخص به کف سطح حمایت رسیده است و این نگرانی برای معامله گران و سهامداران وجود دارد که با از دست رفتن سطح حمایت، ریزش قیمت‌ها تداوم پیدا کند. در این میان هراس و نگرانی اصلی سهامداران از تحولات سیاسی منطقه است. عاملی که به نظر می‌رسد خروج سرمایه از بازار سهام را افزایشی کرده است.

* قرمزپوشی همه شاخص‌های بورس

در پایان معاملات روز چهارشنبه یازدهم بهمن ماه 1402، شاخص کل بورس 3 هزار و 36 واحد معادل 0.14 درصد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 107 هزار و 303 واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش هزار و 698 واحدی معادل 0.23 درصد در رقم 732 هزار و 715 واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس با افت 71 واحدی به رقم 25 هزار و 416 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 339 واحد به سطح 134 هزار و 825 واحد رسید.

* تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سومین روز منفی شد و 162 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد دی (بانک دی)، ثفارس (عمران‌ و توسعه ‌فارس‌) و خودرو (ایران خودرو) برای دومین روز متوالی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شگستر (گسترش سوخت سبز زاگرس (سهامی عام))، ثجنوب (سرمایه گذاری مسکن جنوب) و فنر (پارس فنر) تعلق داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 25 هزار و 222 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 15 هزار و 590 میلیارد تومان بود که 62 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 8 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 540 میلیارد تومان رسید.

* رشد ارزش صف‌های خرید بورس 

در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت 260 نماد و تعداد نمادهای منفی 544 نماد بوده است. یعنی حدود 68 درصد نمادها سرخ پوش شدند.

در معاملات چهارشنبه، 49 نماد صف خرید داشتند و 44 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 50 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 346 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 13 درصدی به 200 میلیارد تومان رسید.

در بازار امروز 11 بهمن  ماه، سرانه خرید هر نماد در بازار، در حدود 24.4 میلیون تومان و سرانه فروش در حدود 26.0 میلیون تومان بود.

همچنین، در بازار امروز به ازای هر کد (میانگین نمادها)، سرانه خرید حقیقی  در حدود 26.0میلیون تومان و سرانه فروش در حدود 22.7 میلیون تومان بود.

منبع: فارس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied