شمانیوز
شما نیوز

شنود مکالمات تلفنی

مجازات سنگین برای ضبط و شنود مکالمات تلفنی| شنود مکالمات تلفنی جرم است؟

از آنجا که گاهی برخی از افراد وارد حریم خصوصی‌ دیگران می‌شوند، قانونگذار مجازاتی را برای ضبط و شنود مکالمات تلفنی افراد تعیین کرده است.

مجازات سنگین برای ضبط و شنود مکالمات تلفنی| شنود مکالمات تلفنی جرم است؟

به گزارش شما نیوز، یکی از موضوعاتی که با پیشرفت تکنولوژی مطرح شده، امکان شنود مکالمات تلفنی است، برخی افراد به دلیل مشکلات زندگی روزانه ممکن است به دنبال راهی برای ضبط و شنود مکالمات تلفنی افراد دیگر باشند، امروزه در خانواده هاحفظ اسرار خصوصی مردم، یکی از مهم ترین مصادیق حقوق شهروندی است. اما آیا شنودمکالمات تلفنی جرم است و مجازات دارد؟: از آنجا که گاهی برخی از افراد وارد حریم خصوصی‌ دیگران می‌شوند، قانونگذار مجازاتی را برای ضبط و شنود مکالمات تلفنی افراد تعیین کرده است.

شنود و ضبط مکالمه تلفنی مجازات دارد؟

عضو مرکز وکلای قوه قضاییه استان البرز در این باره می‌گوید: مرتکیبن ضبط مکالمات تلفنی را باید به دو گروه از افراد تقسیم کرد الف: ضبط مکالمات تلفنی توسط افراد عادی

ب : ضبط مکالمات تلفنی توسط کارمندان دولتی

در خصوص ضبط مکالمه تلفنی توسط افراد عادی در قانون هیچ مجازاتی در نظر گرفته نشده است البته باید تذکر داد اگر از مکالمه ضبط شده سوء استفاده شود به نحوی که باعث ورود خسارت مادی یا معنوی از جمله خدشه به آبرو و حیثیت افراد شود دارای مجازات است.

هاتف حسین‌زاده می‌افزاید: گاهی اوقات برای اثبات دلیل در دادگاه اقدام به ضبط مکالمات تلفنی می کنند تا اتهام هایی از قبیل تهدید و فحاشی و غیره را نزد دادگاه به اثبات برسانند که در این رابطه باید گفت با توجه به اینکه این دلایل بصورت غیر قانونی تحصیل شده برای دادگاه دلیل محسوب نمی شود و فاقد هرگونه ارزش قانونی است البته می توان جهت اقناع قاضی و در اصطلاح به عنوان اماره از آن استفاده کرد که پیشنهاد نمی شود در ادامه باید به اصل ۲۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که بیان می دارد : بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی‌، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس‌، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون‌ . همانطور که ملاحظه‌ شد کلمه ضبط و فاش نمودن همراه یکدیگر هستند در نتیجه به صرف ضبط مکالمه تلفنی نمی توان شخصی را تحت پیگرد قانونی قرار داد.

این وکیل ادامه می‌دهد: با توجه به ماده ۲ قانون مجازات اسلامی که اشعار دارد: هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می‌شود، بنابراین به این دلیل که برای ضبط مکالمه تلفنی جرمی تعیین نشده این عمل هر چند غیر اخلاقی می باشد ولی جرم نیست.

ب : جرم مکالمه تلفنی توسط کارمندان دولتی .

ماده ۵۸۲ قانون مجازات اسلامی بیان می دارد : هر یک از مستخدمین و مامورین دولتی، مراسلات یا مخابرات یا مکالمات تلفنی اشخاص را در غیر مواردی که قانون اجازه داده حسب‌ مورد مفتوح یا توقیف یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق سمع نماید یا بدون اجازه صاحبان آنها مطالب آنها را افشا کند به حبس از یک سال تا ‌۳سال و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد.

حسین‌زاده گفت: در نتیجه اگر ضبط مکالمات تلفنی افراد توسط کارمندان دولتی به تنهایی جرم بوده و مرتکبین این عمل مجازات خواهند شد حتی اگر آن مکالمه را پخش یا افشاء نکنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied