شمانیوز
شما نیوز

جوک‌سازی خوزستانی‌ها برای گردوغبار

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): خوزستانی‌های عزیز! میوه‌ را با هسته نخورید. به خاطر وجود خاک حاصلخیز در معده‌ی شما امکان رشد هر گیاهی وجود دارد. این بخشی از جمله‌های طنزی است که این روزها بین کاربران شبکه‌های اجتماعی موبایلی و غیرموبایلی خوزستانی جابه‌جا می‌شود.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

خوزستانی‌های عزیز! میوه‌ را با هسته نخورید. به خاطر وجود خاک حاصلخیز در معده‌ی شما امکان رشد هر گیاهی وجود دارد. این بخشی از جمله‌های طنزی است که این روزها بین کاربران شبکه‌های اجتماعی موبایلی و غیرموبایلی خوزستانی جابه‌جا می‌شود. خوزستان و سایر استان‌های غرب و جنوب غرب ایران سالهاست با مشکل جدی گرد و خاک و هوای آلوده روبه‌رو هستند اما اقدام جدی در این زمینه نشده است و به نظر می‌رسد کاربران این استان‌ها تلاش می‌کنند با ساختن جمله‌ها، کارتون‌ها و تصاویر طنز کمی از سختی‌ها و مشکلات خود را به گوش مسوولان و مردم بخش‌های دیگر ایران برسانند. اگرچه رهبری انقلاب اسلامی ایران و رییس جمهور با مردم همدردی کرد‌ه‌‌اند و کارگروهی در روزهای اخیر از طرف دولت به خوزستان رفته است تا تصمیمات فوری و لازم برای حل این مشکل گرفته شود اما همچنان این مشکل ادامه دارد و به همین دلیل مردم ساکن این استان‌ها همچنان به نشر تصاویر و جمله‌های طنز ادامه می‌دهند. در واقع همان طور که برخی کارشناسان ارتباطات، رسانه‌ها را ابزاری برای مخاطبان می‌دانند که به کمک آن می‌توانند به روحیه‌ای خاص، انبساط خاطر، گریز از خویشتن، تحریک احساسات متعدد، برسند و نیز وسیله‌ای که به آنها کمک می‌کند تا چیزهایی را به یاد آورند یا به آن‌ها عکس‌العمل نشان دهند یا این که آن‌ها را فراموش کنند؛ به نظر می‌رسد خوزستانی‌ها با استفاده از این رسانه‌ها تلاش می‌کنند تا آنچه این روزها نفسشان را بند آورده است، منعکس کنند.

بخشی از این نوشته‌ها و تصاویر به شدت گرد و خاک اشاره دارد و از آن به عنوان ماده‌ی اصلی طنز استفاده کرده است. این تصاویر پیش‌بینی آینده‌ی اهواز است در صورتی که چاره‌ای برای مشکل آن اندیشیده نشود و مثل هر طنز دیگر مبالغه از عناصر اصلی آن است.

بعضی از آنها طنزی تلخ‌تر و روحیه‌ی تراژیک قوی‌تری دارند. تصاویری که مردم در خاک مدفون شده‌اند یا کارت سهمیه‌ی هوای پاک در خوزستان و پل معلق به عنوان نماد اهواز در آن حضور فعال دارد.

بعضی از آنها کنش اجتماعی پر رنگ‌تری دارند مثل عکس‌ و فیلم‌هایی که چالش سطل خاک نامگذاری شده‌اند و آنچه برای سلامت مردم اتفاق می‌افتد، برای مردم ایران که در استان‌های دیگری زندگی می‌کنند و تصوری از شدت گرد و خاک ندارند، بازسازی می‌کنند.

و بعضی دیگر از آنها آن قدر تلخ هستند که شاید نتوان آن را طنز نامید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی