شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

عوامل مؤثر برقیمت لوله فولادی

عوامل مؤثر برقیمت لوله فولادی

لوله‌های فولادی تنوع بالایی دارند و از این رو در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله این صنایع می‌توان به ساختمان‌سازی، تجهیزات صنعتی، مبلمان، خودروسازی، صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و ... اشاره کرد. به همین دلیل قیمت لوله‌های فولادی برای صنعت‌کاران مختلف از اهمیت بالایی برخوردارند. در این مقاله عواملی که می‌تواند باعث تغییر قیمت لوله فولادی شود را معرفی و بررسی می‌کنیم. شناخت این پارامترها می‌تواند با تصمیم‌گیری درست خریدوفروش برای فعالان بازار همراه باشد.

 

عوامل موثر بر قیمت لوله فولادی

 

انواع لوله فولادی

لوله‌ها به دو نوع کلی درزدار و بدون درز تقسیم می‌شوند. لوله‌های درزدار از خم‌کاری و جوش ورق‌ها و لوله‌های بدون درز به صورت فابریک و یکپارچه از شمش‌های فولادی تولید می‌شوند. باید اشاره کنیم که عوامل مؤثر بر قیمت لوله با توجه به نوع لوله یعنی درزدار یا بدون درز بودن آن می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان نمونه قیمت لوله داربستی با توجه به درزدار بودن آن نسبت به قیمت مانیسمان متفاوت است. به این ترتیب اولین نکته‌ای که در بررسی قیمت لوله‌های فولادی باید مدنظر قرار دهید به نوع و شیوه تولید لوله‌ها برمی‌گردد. از انواع لوله‌های فولادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • لوله داربست
  • لوله (گوشت دار) صنعتی
  • لوله مبلی
  • لوله گاز
  • لوله API
  • لوله اسپیرال
  • لوله لنس
  • لوله جدار چاه
  • لوله آتشخوار
  • لوله استنلس استیل
  • لوله گالوانیزه
     

قیمت لوله داربست

 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت لوله فولادی

لوله‌های فولادی مانند دیگر مقاطع فولادی با قیمت جهانی فولاد بستگی دارند. از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت لوله فولادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت ورق و مواد اولیه
  • قیمت ارز
  • میزان تولید و عرضه
  • میزان مصرف و تقاضا در بازار
  • عوامل اقتصادی و هزینه حمل‌ونقل
  • برند تولیدکننده، نوع، طول، سایز و وزن لوله

 

تأثیر قیمت ورق و مواد اولیه بر قیمت لوله

لوله‌های درزدار در نورد سرد از خم‌کاری و جوش ورق‌های فولادی تولید می‌شود و از این رو قیمت ورق آهن از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت لوله به شمار می‌رود. جدا از نوع لوله، قیمت مواد اولیه یکسان مانند سنگ آهن و شمش بر قیمت انواع لوله آهنی تأثیرگذار است. هم‌چنین قیمت برخی از فلزات دیگر مانند روی، نیکل و کروم و ... نیز باعث تغییر قیمت لوله‌های فولادی خواهد شد.

 

تاثیر قیمت ورق بر قیمت لوله

 

تأثیر قیمت ارز و دلار بر قیمت انواع لوله

مانند سایر مقاطع فولادی، نوسانات نرخ ارز یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت لوله به شمار می‌رود. به این ترتیب با افزایش قیمت دلار، قیمت لوله فولادی نیز گران‌تر می‌شود. نرخ دلار هم‌چنین با تغییر هزینه تولید باعث تغییر قیمت انواع لوله‌های آهنی خواهد شد. از طرفی افزایش دلار می‌تواند میزان صادرات مواد اولیه و یا لوله‌ها را به دلیل کسب درامد دلاری افزایش دهد که این امر نیز باعث کاهش عرضه‌های داخلی و افزایش قیمت لوله در بازار می‌شود.

 

تأثیر تولید و عرضه بر قیمت لوله

قیمت لوله با میزان عرضه رابطه عکس دارد، یعنی با افزایش عرضه قیمت لوله ارزان شده و با کاهش عرضه قیمت لوله گران می‌شود. میزان تولید و عرضه لوله در کارخانه‌های فولادی با زنجیره تأمین و محدودیت‌های آن ارتباط مستقیمی دارد. به این ترتیب هرگونه اخلالی در زنجیره تأمین مانند کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان باعث کاهش تولید و عرضه خواهند شد. کاهش عرضه یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت لوله‌ها محسوب می‌شود.

تأثیر میزان تقاضا بر قیمت لوله

قیمت لوله با میزان تقاضا رابطه مستقیم دارد، یعنی با افزایش تقاضا، قیمت لوله گران شده و با کاهش تقاضا، قیمت لوله ارزان می‌شود. میزان تقاضا در بازار به میزان نقدینگی در بازار و رونق صنایع مصرف‌کننده لوله وابستگی دارد. به‌عنوان نمونه رونق مبلمان سازی باعث افزایش تقاضا برای لوله له مبلی و بالا رفتن قیمت آن می‌شود. هم‌چنین هرچه پول بیشتری در بازار باشد هم میزان تقاضا در بخش خرید نیز بیشتر شده که می‌تواند باعث گران شدن قیمت انواع لوله شود.

 

 تأثیر عوامل اقتصادی و هزینه حمل‌ونقل

تصمیمات اقتصادی دولت در بخش واردات و صادرات مانند برداشتن محدودیت ارز نیمایی، سیاست‌های انقباضی برای کنترل تورم و ... باعث می‌شود تا میزان عرضه و تقاضا در بازار لوله تغییر کند. از این جهت می‌تواند باعث گران یا ارزان شدن لوله در بازار آهن شود. هم‌چنین هزینه حمل‌ونقل از دیگر عواملی است که با توجه به قیمت سوخت بر قیمت نهایی خرید لوله تأثیر می‌گذارد.

 

تأثیر برند و مشخصات فنی

کیفیت لوله به دلیل استفاده از مواد اولیه، تجهیزات و استانداردهای مختلف در انواع برندها متفاوت است. از این رو قیمت لوله در برندهای مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. جنس، طول و ضخامت لوله‌ها از دیگر عواملی هستند که قیمت لوله براساس آن محاسبه می‌شود. به این ترتیب قیمت لوله گالوانیزه 6 متری با قیمت لوله داربست 6 متری فرق دارد. قیمت لوله گالوانیزه بر اساس قیمت ورق گالوانیزه 6 متری تعیین می شود. هم‌چنین وزن لوله از دیگر پارامترهای مهمی است که باید در هنگام خرید لوله به آن توجه کنید. چرا که وزن علاوه بر قیمت لوله بر کیفیت لوله نیز تأثیر مستقیمی دارد.

 

تاثیر قیمت ورق گالوانیزه 6 متری بر قمیت لوله

 

سخن پایانی

در این مقاله مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت لوله‌های فولادی را معرفی و بررسی کردیم. شناخت و تحلیل این عوامل باعث می‌شود که چشم‌انداز بهتری از آینده بازار لوله به دست بیاورید. نرخ ارز، هزینه حمل‌ونقل، میزان عرضه و تقاضا و مشخصات فنی از مهم‌ترین پارامترهای مؤثر بر قیمت لوله به شمار می‌روند. در صورت نیاز به مشاوره رایگان و کارشناسی دقیق از نکات کلیدی انتخاب و خرید لوله می‌توانید با کارشناسان فولاد ایرانیان به شماره 42214 -021 تماس گرفته و یا به صورت آنلاین به سایت www.fooladiranian.com مراجعه نمایید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی