شمانیوز
شما نیوز

بز قورمه

طرز تهیه بزقورمه | غذای سنتی کرمان

طرز تهیه بزقورمه | غذای سنتی کرمان

بزقورمه یکی از غذاهای سنتی و محبوب شهر کرمان است که برای تهیه آن از گوشت، نخود، کشک، پیازداغ و نعناع داغ استفاده می‌کنند و غذایی بسیار مقوی و سرشار از خاصیت است.

مواد لازم برای تهیه بزقورمه

نخود: ۱ پیمانه

گوشت خورشتی: ۳۰۰ گرم

کشک: نصف لیوان

پیاز بزرگ: ۱ عدد

سیر: ۱ بوته کامل

نعناع خشک: ۳ قاشق غذاخوری

پیاز داغ: نصف فنجان

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

زعفران دم کرده: دو قاشق غذاخوری

روغن: به میزان لازم

۱ ـ برای شروع کار پیاز را پوست و سپس خرد کنید. پیاز خرد شده را داخل قابلمه بریزید و همراه با کمی روغن تفت بدهید تا پیاز نرم و سبک شود؛ سپس نصف بوته سیر را رنده کنید و همراه با گوشت خورشتی به پیاز اضافه کنید و به آن زردچوبه و فلفل سیاه بزنید.
 
۲ ـ چند دقیقه بعد از اینکه گوشت را تفت دادید، نخود را که از بیست و چهار ساعت قبل خیس داده‌اید، به گوشت و پیاز اضافه کنید و یک لیوان آب داخل قابلمه بریزید. درب قابلمه را ببندید و شعله اجاق گاز را کم کنید. حدود دو ساعت زمان بدهید تا گوشت و نخود بپزند و کاملا له شوند.
 
۳ ـ در این فاصله نصف دیگر بوته سیر را رنده کنید و داخل یک ماهی تابه بریزید و همراه با کمی روغن تفت بدهید. روی سیر‌ها زردچوبه بپاشید؛ سپس نعناع خشک را به آن اضافه کنید و ۱ دقیقه تفت بدهید و کنار بگذارید.
 
۴ ـ بعد از اینکه گوشت و نخود پخت، گوشت را از قابلمه خارج کنید. استخوان‌ها را جدا و گوشت را ریش ریش کنید. گوشت ریش شده را دوباره به قابلمه نخود برگردانید و نمک را اضافه کنید. حالا با کمک گوشت‌کوب دستی یا برقی نخود و گوشت را با هم بکوبید تا کاملا له شوند.
 
۵ ـ در این مرحله ترکیب نعناع و سیر داغ آماده را همراه با کشک و زعفران دم کرده به قابلمه اضافه کنید و خوب هم بزنید. درب قابلمه را بگذارید و ۱۵ دقیقه دیگر زمان بدهید تا بزقورمه با شعله کم جا بیفتد و روغن بیاندازد. در این مرحله بزقورمه خوشمزه و مقوی شما آماده سرو است که می‌توانید آن را داخل ظرف دلخواه بکشید و رویش را با پیازداغ فراوان، نعناع داغ و کشک تزیین کنید.
 
 
بز قورمه
 
نکات مهم برای تهیه بزقورمه

 

۱ ـ بهتر است برای تهیه بزقورمه از نخود لپه شده یا نیم‌کوب استفاده کنید.
۲ ـ کشک به خودی خود دارای مقداری نمک است؛ بنابراین در استفاده از نمک برای تهیه بزقورمه احتیاط کنید.
۳ ـ رنگ این غذا به میزان زردچوبه و زعفران آن بستگی دارد؛ بنابراین در استفاده از زردچوبه و زعفران دست و دلباز باشید.
۴ ـ بعضی‌ها برای تهیه بزقورمه از سیب زمینی هم استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که باید حتما سیب زمینی را پوست و تکه تکه کنید و در انتهای پخت گوشت آن را به قابلمه اضافه کنید.
۵ ـ در صورت دلخواه می‌توانید در انتهای پخت بزقورمه و یا برای تزیین روی آن از گردوی پودر شده استفاده کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی