شمانیوز
شما نیوز

شعر فجر باید فضایی برای کاستن دغدغه‌ها باشد

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شعر ایرانی را پاسدار زبان فارسی دانست و تاکید کرد: باید در کنار نقطه‌های امید، دغدغه‌ها مورد توجه قرار بگیرد و جشنواره شعر فجر باید تجربه و فضایی برای کاستن از دغدغه‌ها در حوزه شعر باشد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شعر ایرانی را پاسدار زبان فارسی دانست و تاکید کرد: باید در کنار نقطه‌های امید، دغدغه‌ها مورد توجه قرار بگیرد و جشنواره شعر فجر باید تجربه و فضایی برای کاستن از دغدغه‌ها در حوزه شعر باشد.

به گزارش ایسنا - منطقه فارس، سیدعباس صالحی شامگاه شنبه 24 بهمن در دهمین جشنواره شعر فجر شیراز گفت: امسال با فراگیر شدن جشنواره شعر در استان‌ها، حدود هشت استان درگیر شده‌اند.

وی توجه به موضوعات شعری و فضاهای خاص این حوزه را ویژگی این دوره جشنواره عنوان و اضافه کرد: برای نخستین‌بار بخش طنز و شعر کودک و نوجوان در جشنواره بین‌المللی شعر فجر پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور نسل‌های مختلف از شاعران در این دوره از جشنواره، افزود: بخشی از رقابت جشنواره شعر فجر با حضور شاعران پارسی‌گوی منطقه شکل گرفت و بروز و حضور جشنواره با شرکت شاعران کشورهای افغانستان و تاجیکستان رقم خورد.

وی از برگزاری بخش شعر عربی جشنواره بین‌المللی شعر فجر در کشور لبنان خبر داد و گفت: امسال بروز و ظهور شعر پارسی جهانی با نگاه به سرمایه‌های اجتماعی و ملی ایرانی شکل گرفت، زیرا فجر ایران را باید با شعر ایرانی شناخت و معرفی کرد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر امروز به حافظ می‌بالیم به این خاطر است که گوته، نیچه و بسیاری دیگر از اندیشمندان جهان خود را وامدار سفره حافظ می‌دانند.

صالحی ادامه داد: این کاروان شعر که امروز به شیراز رسیده در واقع در مامن خود پناه گرفته است. شعر آیینه هویت ایرانی است و ایران و ایرانی را با شعر باید شناخت. در واقع تاریخ ایران در ناب‌ترین روایت خود در زبان شعر روایت می‌شود.

وی با بیان اینکه در دهه‌های گذشته شاهد بودیم که در حوزه‌های گوناگون جریان شعر ایرانی چون حیات فرهنگ ایرانی همچنان در حرکت بوده است گفت: کتاب‌های شعر همچنان در کشور تولید می‌شود به طوری که سال ۹۳ بیش از سه‌هزار مجموعه شعر چاپ شده است.

صالحی در ادامه گفت: امروز شاعران زن همپای شاعران مرد در کاروان شعر حرکت می‌کنند و جوانان در حوزه شعر جریان امیدبخشی به راه انداخته‌اند. همچنین در دهه‌های اخیر جریان شعر کودک و نوجوان سهمی نزدیک به یک‌سوم مجموعه‌های شعر را به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر ارشاد با بیان این که جامعه ایرانی کمتر شعر می‌خواند و این برای ذائقه ایرانی رویداد بدی است، گفت: اگر جامعه ایرانی کمتر شعر بخواند از ایرانی بودن خود تهی می‌شود. البته در حوزه تولید هم مشکلاتی وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این مراسم گفت: زبان شعر جان‌پناهی برای انسان امروز است.

بهزاد مریدی اظهار کرد: حال که هندسه موزون کیهانی به ارتعاشات لرزان فضایی تغییر کرده، جهان شعر نیز از توازن تغزل به اضطراب شعر سپید تغییر کرده است.

او شعر را نبض جهان نامید و اضافه کرد: چه آنگاه که قلب انسان در جهان سنت به آرامی می‌زند و چه وقتی که قلب انسان مدرن به تپش می‌افتد این شعر است که زبان ما است. اما شعر نه تنها زبان ما که پناه ما است. ما در بازگویی روایت شاعر از جهان پناه می‌گیریم. چه این روایت تغزلی باشد و چه آشوب‌ناک باز هم جان پناه ما است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس تاکید کرد: همانگونه که اشعار حافظ با نبض پرتپش عاشق و قلب آرام عارف هماهنگ است. این زبان شعر است که پناه پرتلاطم انسان است.

مریدی با انتقاد از اینکه مردم امروزه کمتر شعر می‌خوانند، افزود: افسوس که زبان حالمان را بازگو نمی‌کنیم و افسوس که شاعران را نمی‌شناسیم.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی