شمانیوز
شما نیوز

ضرب المثل های فارسی

ضرب المثل‌های معروف ایرانی و معنی آن‌ها: نگاهی به حکمت‌های فرهنگی

 ضرب المثل‌های معروف ایرانی و معنی آن‌ها: نگاهی به حکمت‌های فرهنگی

در خبر زیر به معرفی و بررسی ضرب المثل های فارسی و ایرانی پرداخته شده است.

به گزارش شمانیوز :در فرهنگ ایرانی، ضرب‌المثل‌ها بخش مهمی از گنجینه زبانی و فرهنگی به شمار می‌روند. این جملات کوتاه و تاثیرگذار، حکمت‌ها و آموزه‌های نسل‌های گذشته را به ما منتقل می‌کنند. در این مقاله، به بررسی برخی از معروف‌ترین ضرب‌المثل‌های ایرانی و معانی آن‌ها می‌پردازیم.

 1. «آب که سر بالا بره، قورباغه هم آشناس»

معنی: این ضرب‌المثل به معنای این است که وقتی وضعیت به نفع کسی تغییر کند، حتی افراد کم‌اهمیت هم خود را مهم و صاحب‌نظر می‌بینند.

توضیح: در این ضرب‌المثل، "آب که سر بالا بره" به معنای تغییر در وضعیت به نفع فرد است و "قورباغه هم آشناس" به این معنی است که حتی موجودات بی‌اهمیت نیز خود را در موقعیت‌های جدید معرفی می‌کنند. این مثل به نقد رفتار افرادی می‌پردازد که در شرایط خاص خود را مهم‌تر از آنچه که هستند، نشان می‌دهند.

 2. «زبان سرخ سر سبز می‌دهد بر باد»

معنی: این ضرب‌المثل به معنای این است که گاهی صحبت‌های تند و بی‌محابا می‌تواند به ضرر گوینده تمام شود.

توضیح: "زبان سرخ" به معنای بیان نادرست و تند است و "سر سبز می‌دهد بر باد" به معنای این است که چنین زبان تندی می‌تواند به از دست دادن موقعیت یا حتی آسیب رساندن به خود فرد منجر شود. این ضرب‌المثل به اهمیت احتیاط در کلمات و صحبت‌ها اشاره دارد.

 3. «دست بالا، دست خداست»

معنی: این ضرب‌المثل به معنای این است که در موقعیت‌های سخت، بهترین کار توکل به خدا و امید به اوست.

توضیح: "دست بالا" به معنای قدرت و توانایی فردی است و "دست خداست" به معنای این است که در نهایت، قدرت و سرنوشت در دستان خداوند است. این مثل به ایمان به قدرت‌های بالاتر و توکل بر خداوند در موقعیت‌های دشوار اشاره دارد.

 4. «چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است»

معنی: این ضرب‌المثل به معنای این است که باید منابع و امکانات خود را به درستی و در جای مناسب استفاده کرد.

توضیح: "چراغی که به خانه رواست" یعنی استفاده از منابع برای خود و خانواده و "به مسجد حرام است" یعنی این منابع را نمی‌توان در جاهای دیگر استفاده کرد. این مثل به اهمیت درست مصرف کردن منابع و امکانات اشاره دارد.

5. «کار نیکو کردن از پر کردن است»

معنی: این ضرب‌المثل به معنای این است که برای انجام کارهای خوب و موثر، باید تلاش و پشتکار زیادی به خرج داد.

توضیح: "کار نیکو کردن" به معنای انجام کارهای خوب و "پر کردن" به معنای تلاش و زحمت برای انجام آن کار است. این مثل به اهمیت تلاش و پشتکار در رسیدن به اهداف نیکو و مفید اشاره دارد.

 6. «گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی»

معنی: این ضرب‌المثل به معنای این است که با صبر و شکیبایی می‌توان به نتایج مطلوب رسید.

توضیح: "گر صبر کنی" یعنی اگر صبور باشی و "ز غوره حلوا سازی" یعنی از مشکلات و موانع، موفقیت به دست می‌آوری. این مثل به ارزش صبر و بردباری در مواجهه با مشکلات زندگی اشاره دارد.

 7. «باد آورده را باد می‌برد»

معنی: این ضرب‌المثل به معنای این است که چیزی که به راحتی به دست آمده، به راحتی نیز از دست می‌رود.

توضیح: "باد آورده" به معنای چیزی است که به آسانی به دست آمده و "باد می‌برد" به معنای این است که به همان راحتی از دست می‌رود. این مثل به بی‌پایداری و ناپایداری چیزهایی که به سختی کسب نشده‌اند، اشاره دارد.

8. «خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج»

معنی: اگر پایه‌های اولیه کار به درستی بنا نشود، مشکلات در مراحل بعدی به‌طور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد.

توضیح: این ضرب‌المثل به اهمیت صحیح انجام دادن کارها از مراحل اولیه اشاره دارد. "خشت اول" به معنای بنیان‌گذاری و "دیوار کج" به معنای پیشرفت‌های نادرست در ادامه مسیر است. این مثل به اهمیت دقت و درستکاری در آغاز پروژه‌ها و برنامه‌ها تأکید دارد.

9.«پیشگیری بهتر از درمان است»

معنی: بهتر است که از وقوع مشکلات جلوگیری کنیم تا اینکه بعداً به درمان آن‌ها بپردازیم.

توضیح: این ضرب‌المثل به اهمیت اقدامات پیشگیرانه به جای درمان مشکلات در آینده اشاره دارد. این ضرب‌المثل بر این نکته تأکید می‌کند که انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند از مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری کند.

10. «به دور خود می‌گردد، کسی که نانش به قناعت نباشد»

معنی: کسی که به قناعت و رضایت از آنچه دارد اهمیت ندهد، دائماً در تلاش برای به دست آوردن بیشتر است و هرگز آرامش نخواهد داشت.

توضیح: "به دور خود می‌گردد" یعنی در یک دایره بسته از تلاش و بی‌قراری به سر می‌برد و "نانش به قناعت نباشد" به معنای این است که فرد از چیزهایی که دارد راضی نیست و همیشه در پی بیشتر است.

11. «دود از کنده بلند می‌شود»

معنی: از نشانه‌های کوچک می‌توان به وجود مسائل بزرگ‌تر پی برد.

توضیح: "دود از کنده بلند می‌شود" به معنای این است که علائم و نشانه‌های کوچک می‌تواند حاکی از مشکلات یا تغییرات بزرگ‌تر باشد. این مثل به اهمیت توجه به جزئیات و علائم کوچک در تحلیل مسائل اشاره دارد.

12. «خود را به نادانی زدن»

معنی: وانمود کردن به اینکه چیزی نمی‌دانی، در حالی که در واقع می‌دانی.

توضیح: "خود را به نادانی زدن" یعنی به عمد خود را نادان نشان دادن تا از مسئولیت‌ها یا مشکلات فرار کنی. این ضرب‌المثل به تظاهر به نادانی برای فریب دیگران یا اجتناب از مسئولیت‌ها اشاره دارد.

13.. «گربه را در خانه نگهداری نکن، دسترنج تو را می‌خورد»

معنی: از کسی که به تو نزدیک است و از اعتماد تو سوءاستفاده می‌کند، باید دوری کنی.

توضیح: "گربه" به معنای کسی است که به راحتی می‌تواند به اموال و دارایی‌های دیگران آسیب بزند و "دسترنج تو را می‌خورد" به معنای سوءاستفاده از تلاش‌های دیگران است. این ضرب‌المثل به هشدار در مورد اعتماد به افراد نامناسب اشاره دارد.

14.«درختی که میوه ندهد، به چوبش نیز نیارزد»

معنی: اگر کسی یا چیزی سودی نداشته باشد، حتی ویژگی‌های دیگر آن هم بی‌ارزش است.

توضیح: "درختی که میوه ندهد" یعنی چیز یا کسی که بهره‌مند نیست و "به چوبش نیز نیارزد" به این معنی است که فاقد ارزش است. این مثل به اهمیت ارزش‌آفرینی و سودمندی در ارزیابی اشیاء و افراد اشاره دارد.

15. «مشت نمونه خروار است»

معنی: یک مثال کوچک می‌تواند نشان‌دهنده کلیت یک موضوع یا وضعیت باشد.

توضیح: "مشت" به معنای نمونه‌ای کوچک و "خروار" به معنای مقدار زیاد است. این ضرب‌المثل به معنای این است که از یک نمونه کوچک می‌توان به وضعیت کلی پی برد.

16. «کجا بودی؟ کجا هستی؟»

معنی: پرسیدن از وضعیت یا موقعیت کسی به طور ناگهانی، معمولاً زمانی که فرد تغییر کرده است.

توضیح: این ضرب‌المثل به زمانی اطلاق می‌شود که فردی تغییرات عمده‌ای کرده باشد و دیگران از او سوال کنند که از کجا آمده و به کجا رسیده است.

17. «به دندان لق نمی‌زنند»

معنی: افراد را نمی‌توان با تهدید و زور به انجام کاری مجبور کرد.

توضیح: "دندان لق" به معنای دندان سست و "به دندان لق نمی‌زنند" یعنی تهدید و زور بر افراد بی‌اثر است. این مثل به بی‌فایده بودن تهدیدات و فشارها برای تغییر رفتار افراد اشاره دارد.

18. «زهر مار شدن»

معنی: به معنای به شدت عذاب کشیدن یا به مشکل جدی دچار شدن.

توضیح: "زهر مار" به معنای مصیبت و درد بزرگ است. این ضرب‌المثل به شدت مشکلات و سختی‌ها اشاره دارد که فرد ممکن است در زندگی با آن‌ها روبرو شود.

19. «همه کاره، هیچ‌کاره»

معنی: کسی که در ظاهر مسئولیت‌های زیادی دارد ولی در عمل کارایی ندارد.

توضیح: "همه کاره" یعنی مسئولیت‌های زیادی بر عهده دارد و "هیچ‌کاره" یعنی از عهده این مسئولیت‌ها به درستی برنمی‌آید. این مثل به نقض مسئولیت و بی‌فایده بودن در مقام‌های مختلف اشاره دارد.

20. «آب در هاون کوبیدن»

معنی: تلاش کردن برای کاری که بی‌فایده است یا نتیجه‌ای ندارد.

توضیح: "آب در هاون کوبیدن" به معنای تلاش بی‌ثمر و بی‌نتیجه است. این ضرب‌المثل به کاری بیهوده و بی‌فایده اشاره دارد که هرگز نتیجه‌ای در پی ندارد.

21.«کوه به کوه نمی‌رسد، آدم به آدم می‌رسد»

معنی: حتی بزرگ‌ترین مشکلات هم به هم نمی‌رسند ولی ارتباطات انسانی همیشه ممکن است.

توضیح: "کوه به کوه نمی‌رسد" یعنی مسائل و مشکلات بزرگ به هم نمی‌رسند و "آدم به آدم می‌رسد" یعنی روابط انسانی و ارتباطات ممکن است به هم برسند. این ضرب‌المثل به پیچیدگی‌های ارتباطات انسانی اشاره دارد.

22. «گندم‌نما، جو بفروشد»

معنی: کسی که خود را در قالب ظاهر خوب نشان می‌دهد، در حالی که باطن او چیزی دیگر است.

توضیح: "گندم‌نما" یعنی ظاهر چیزی خوب است و "جو بفروشد" یعنی محتوای واقعی آن بدتر از ظاهرش است. این ضرب‌المثل به فریب دادن دیگران با ظاهر خوب در حالی که باطن مشکل‌دار است، اشاره دارد.

23.«به آب و آتش زدن»

معنی: تلاش بسیار زیاد برای رسیدن به هدف یا حل مشکل.

توضیح: "به آب و آتش زدن" به معنای فداکاری و تلاش شدید برای موفقیت یا حل مشکلات است. این ضرب‌المثل به نشان دادن عزم و اراده در رسیدن به هدف‌ها اشاره دارد.

24. «آن‌چه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند»

معنی: سخن یا عمل صادقانه و از دل، تأثیرگذار است.

توضیح: "از دل برآید" یعنی با صداقت و از دل گفته شده و "بر دل نشیند" یعنی تأثیر عمیق دارد. این ضرب‌المثل به این نکته اشاره دارد که صادقانه و از صمیم قلب صحبت کردن یا عمل کردن، تأثیرگذار خواهد بود.

25. «در پوستین دیگری خوابیدن»

معنی: در موقعیتی قرار گرفتن که از آن راضی نیستی یا در شرایطی زندگی کردن که برایت مناسب نیست.

توضیح: "در پوستین دیگری خوابیدن" به معنای زندگی کردن یا قرار گرفتن در موقعیت‌هایی است که برای فرد مناسب و دلخواه نیست. این ضرب‌المثل به نارضایتی از شرایط فعلی اشاره دارد.

26. «کار از محکم کاری عیب نمی‌کند»

معنی: هیچ‌گاه به خاطر دقت و احتیاط در انجام کارها نباید نگران بود.

توضیح: "محکم کاری" یعنی دقت و احتیاط در انجام کار و "عیب نمی‌کند" یعنی این کارها به نفع انجام بهتر کارهاست. این ضرب‌المثل به اهمیت احتیاط و دقت در انجام کارها اشاره دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی