شمانیوز
شما نیوز

ماه صفر

اول صفر چه روزی است + اعمال اول صفر

اول صفر چه روزی است + اعمال اول صفر

سه‌شنبه ۱۶ مرداد روز اول ماه صفر است.دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب: باتوجه به رویت‌نشدن هلال ماه صفر توسط ستاد استهلال، سه‌شنبه ۱۶ مرداد اول صفر است.

به گزارش شمانیوز :ماه صفر، ماه دوم از تقویم قمری است که پس از ماه محرم قمری و پیش از ماه ربیع‌الاول قمری قرار دارد. این ماه برای جامعه اسلامی اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا در آن روزهای مهمی چون رحلت پیامبر اسلام، وفات امام حسن عسکری (ع)، و روز شهادت امام رضا (ع) قرار دارد. ماه صفر قمری نیز همچون سایر ماه‌های قمری، بر اساس تقویم هجری قمری محاسبه می‌شود که بعضی از کشورهای اسلامی از آن استفاده می‌کنند.
معروف است که صفر ماهی منحوس است. در چرایی منحوس بودن ماه صفر دلایلی از جمله رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) در این ماه را ذکر می‌کنند.

شروع ماه صفر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ چندمه و چند شنبه است؟

۱۴۰۳/۰۵/۱۶

سه شنبه – ۱۶ اَمرداد ۱۴۰۳

تاریخ دقیق شروع ماه صفر در تقویم قمری برابر است با :

۱۴۴۶/۰۲/۰۱

الثلاثاء – ۰۱ صفر ۱۴۴۶

تاریخ دقیق شروع ماه صفر در تقویم میلادی برابر است با :

۲۰۲۴-۰۸-۰۶

اعمال اول ماه صفر

اعمال مشترک اول هر ماه در ابتدای ماه صفر نیز قابل توجه است از جمله:

دعا

در زمان دیدن هلال خواندن دعای هلال وارد شده است. حداقل آن است که سه مرتبه بگوید: اللّهُ اَکْبَر و سه مرتبه لا إلهَ الَّا الْلّه و سپس بگوید: اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی أذْهَبَ شَهْرَ کَذا وَ جاءَ بِشَهْرِ کَذا.

بهترین دعای زمان رؤیت هلال، دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه است.

قرآن

خواندن هفت مرتبه سوره «حمد».

روزه

از اموری که بر آن تأکید شده، سه روز روزه گرفتن در هر ماه است. مرحوم علامه مجلسی در زادالمعاد می گوید: مطابق مشهور، این سه روز، پنجشنبه اول ماه و پنجشنبه آخر ماه و چهارشنبه اول از دهه وسط ماه است.

نماز

روز اول ماه: خواندن نماز اول ماه که آن دو رکعت است، در رکعت اول بعد از حمد سی مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد سی مرتبه سوره قدر بخواند و بعد از نماز صدقه ای در راه خدا بدهد، هر کس چنین کند، سلامت خود را در آن ماه از خداوند متعال گرفته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی