شمانیوز
شما نیوز

دریاچه ارومیه قابلیت احیا دارد

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه از مجموع ۵۲۰۰ متر مکعب حجم آب حوزه دریاچه ارومیه باید ۳۸ درصد آن به عنوان حقآبه این دریاچه اختصاص داده می‌شد، گفت: در ۲۰ سال گذشته ۲۵ درصد از این سهم اختصاص پیدا کرده و ۱۲ میلیارد متر مکعب از سهم آب دریاچه ارومیه خورده شده است.

دریاچه ارومیه قابلیت احیا دارد

به گزارش شما نیوز ، right;"> خبرگزاری فارس: عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در نشستی تحت عنوان چگونگی مدیریت تأمین منابع آب مورد نیاز برای احیای این دریاچه عصر امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

رضا مکنون عضو شورای عالی محیط زیست و رئیس کمیته ملی نظارت و ارزشیابی عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه محمد حاج‌رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، سیدجمشید موسوی مسئول کارگروه آب ستاد احیا، آرش اخوان مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات تأمین آب شرکت مدیریت منابع آب ایران و مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه و معاون انسانی سازمان محیط زیست حضور داشتند.

در ابتدای این نشست آرش اخوان مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات تأمین آب شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص فرایند برنامه‌ریزی و عملکرد سدهای حوزه دریاچه ارومیه اینگونه توضیح داد که در ابتدای سال آبی برنامه‌ای تحت عنوان مدیریت مصارف سدها تدوین می‌شود و شرکت مدیریت منابع آب این برنامه را به شرکت‌های استانی ابلاغ کرده و این برنامه مبنای بهره‌برداری از سدها در طول سال است.

به گفته وی، عدم قطعیت در پیش‌بینی‌ها باعث می‌شود این شرکت براساس یک برنامه ماهیانه به پایش عملکرد بپردازد و اگر تغییری در روند بازدهی سدها ایجاد شد باز هم در برنامه ابلاغ شده تجدیدنظر می‌شود.

اخوان ادامه داد:‌ در حوزه دریاچه ارومیه نیز سدها (سد سلماس، زولا، حسنلو، مهاباد، بوکان و ساروق) مشمول این برنامه هستند و حجم مخازن آنها یک میلیارد و 470 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات تأمین آب شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: سال آبی جاری و سال گذشته ورودی آب به این سدها 5 درصد کمتر از حد نرمال بوده است.

اخوان گفت: به غیر از سال آبی 95-96 ما سال‌های آبی‌مان در این منطقه را با حجم 700 میلیون متر مکعبی شروع کردیم و سد بوکان 65 درصد از حجم آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه را تشکیل داده است.

وی با اشاره به اینکه مصارف کشاورزی از سدهای دریاچه ارومیه یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است، گفت:‌ براساس این حجم آب مصرفی کشاورزی در بخش کشاروزی تصمیم گرفتیم برای تخصیص آب به دریاچه ارومیه و احیای آن 25 درصد کاهش مصرف داشته باشیم و با شروع کار ستاد احیا در دوره جدید این عدد به 29 درصد کاهش مصرف رسیده است.

در ادامه جمشید موسوی مسئول کارگروه آب ستاد احیا در خصوص مدل بهره‌برداری از سد بوکان را به عنوان بزرگترین سد منطقه گفت: ما براساس آخرین دانش بهره‌برداری و براساس مدل‌های جهانی سعی کردیم روند بهره‌برداری از آب مخزن سد بوکان را بهبود ببخشیم.

حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران پیشنهاد کرد: عنوان ستاد احیای دریاچه ارومیه برداشته شود و با توجه به مباحث مرتبطی که این ستاد در خصوص تمام تالاب‌ها و آبخوان‌ها دنبال می‌کند ستاد یک برنامه عملیاتی برای تمامی این تالاب‌ها داشته باشد.

به گفته وی، این مسئله باعث می‌شود فعالان ستاد احیا عمیق‌تر به موضوع بپردازند.

وی از معضلات پیش‌روی ستاد احیا به پیش‌بینی‌های کم‌دقت سازمان هواشناسی اشاره کرد و گفت: سازمان هواشناسی میانگین بارش فصل بهار را کمتر از حد نرمال پیش‌بینی کرده بود. در حالی که بارش‌ها در اردیبهشت‌ماه بالاتر از حد نرمال بود.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه وزارت نیرو مؤظف بود 170 میلیون متر مکعب از حجم آب پشت سد بوکان را رهاسازی کند، اظهار داشت: بنابراین قول حجم آب رهاسازی شد و به دلیل بارش‌های مناسب در فصل بهار همین مقدار آب در فصل بهار نیز به دریاچه ارومیه ریخته شد. یعنی رهاسازی آب از حوزه بوکان به 104 درصد رسید.

مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه و معاون انسانی سازمان محیط زیست با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو مؤظف بود بحث تعادل‌بخشی سطح آب‌های زیرزمینی را ارائه دهد و براساس آن تخصیص حقابه‌های محیط زیستی انجام بگیرد که این اتفاق نیفتاد.

وی در خصوص اینکه چرا مسئله سدها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه دارای اهمیت است، بیان داشت: حدود 81 سد در حال بهره‌برداری است و 13 سد ملی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد که می‌تواند 95 درصد قدرت تنظیمی آب داشته باشد.

تجریشی در خصوص اهمیت موضوع مدیریت منابع آب نیز گفت: از 15 رودخانه حوزه آبریز دریایچه ارومیه روی هشت رودخانه یعنی 50 درصد حوزه آبریز سد ملی وجود دارد که می‌توانیم 77درصد رهاسازی آب از این رودخانه‌ها داشته باشیم که موجب بهبود شرایط دریاچه ارومیه می‌شود.

به گفته وی با فرض بر اینکه سال گذشته 5220 متر مکعب یعنی 38 درصد از سهم دریاچه ارومیه باید به عنوان حقابه در نظر گرفته می‌شد اما بررسی عملکردهای تاریخی تأمین حقابه نشان می‌دهد دروازه‌های زمانی این عدد از 35 درصد به 10 تا 15 درصد کاهش یافته است یعنی در 20 سال گذشته 25 درصد از حق آب دریاچه خورده شده است.

تجریشی خاطرنشان کرد:‌ این حجم آب معادل 12 میلیارد متر مکعب از سهم دریاچه ارومیه بوده است.

وی با انتقاد از اینکه با توجه به پیگیری‌های انجام گرفته 328 میلیون متر مکعب آبی که می‌توانست در خرداد 97 به دریاچه برسد تأمین نشد، گفت: اگر این حجم آب تأمین می‌شد تراز آب 13 سانتی‌متر بیشتر بود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه و معاون انسانی سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه قابلیت احیا دارد و در سه سال گذشته سه مدل بارشی در این منطقه رخ داده است که در هر سه مدل پایین‌تر از نرمال و بیشتر از نرمال ما توانسته‌ایم حجم آب را مدیریت کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی