شمانیوز
شما نیوز

گزارش از آمار زلزله‌های ایران و جهان

آمار باور نکردنی لرزش زمین در روز

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): براساس آمار موسسه زمین شناسی آمریکا (USGS)، سالانه به طور متوسط حدود 144 هزار و 469 زمین لرزه با بزرگی بیش از سه ریشتر در مناطق مختلف جهان به وقوع می پیوندد که بزرگی حدود هزار و 470 زمین لرزه، بیش از پنج ریشتر است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، دکتر مهدی زارع، دانشیار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله که در خصوص آمار زمین لرزه های ایران و جهان با ایسنا سخن می گفت، اظهار داشت: براساس اطلاعات موسسه زمین شناسی آمریکا، هر ساله به طور متوسط یک زمین لرزه با بزرگی 8 در مقیاس امواج درونی زمین یا بالاتر، 15 زمین لرزه با بزرگی 7 تا 7.9، 134 زلزله با بزرگی 6 تا 6.9، هزار و 319 زلزله با بزرگی 5 تا 5.9، 13 هزار زلزله با بزرگی بین 4 تا 4.9 و 130 هزار زلزله با بزرگی بین 3 تا 3.9 در مقیاس امواج درونی زمین در مناطق مختلف سراسر جهان به وقوع می پیوندد.

وی تصریح کرد: شمار زمین لرزه های با بزرگی 2 تا 2.9 هم بالغ بر یک میلیون و 300 هزار مورد در سال است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران هم به طور متوسط هر ساله حدود 250 زلزله با بزرگی ٤ تا ٤.٩ در مقیاس امواج درونی زمین، 25 زلزله با بزرگی بین ٥ تا ٥.٩ و دو زلزله با

بزرگی ٦ تا ٦.٩ رخ می دهد. احتمال رخداد زلزله با بزرگی ٧ تا ٧.٩ هم حدودا ٠.٢ است یعنی هر پنج سال یک مورد از چنین زلزله ای به وقوع می پیوندد.

زارع با بیان این که احتمال رخداد زلزله ای با بزرگی بیش از 8 در کشور بسیار نادر است، اظهار داشت: وقوع یک یا دو زمین لرزه با بزرگی بیش از ٨ در هر سده (قرن) در محدوده فلات ایران محتمل است.

به گزارش ایسنا، براساس اطلاعات مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک ایران سالانه حدود 10، 12 هزار زمین لرزه با بزرگی بیش از 1 در مقیاس امواج درونی زمین در مناطق مختلف کشور رخ می دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied