شمانیوز
شما نیوز

آیین گرامیداشت سعدی شیرازی برگزار شد

آیین گرامیداشت سعدی شیرازی، شاعر پرآوازه پارسی با حضور جمعی از فرهنگوران و دوستداران شعر و ادب، در آرامگاه او در شیراز برگزار شد.

آیین گرامیداشت سعدی شیرازی برگزار شد

به گزارش خبرنگار شمانیوز از شیراز، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: در نگاه مردم ایران، بزرگان ادب فارسی سرچشمه‌های حکمت هستند و ما آنها را یار هم‌نفس می‌دانیم و همواره به ارتباط با آنها و خواندن آثارشان نیاز داریم.

یاسر احمدوند اظهار داشت: سعدی غزلی دارد که جنس این غزل کمی متفاوت با سایر غزل‌های این شاعر است، این غزل کمی شورانگیز است و جنس آن بیشتر خراسانی است، یکی از ابیات این غزل این است که «مقدار یار هم نَفَس چون من نداند هیچ کس ماهی که بر خشک اوفتد ، قیمت بداند آب را»

وی ادامه داد: جای سوال است که ما امروز چه نیازی به سعدی و خواندن آثار شاعران بزرگی مانند او داریم؟ آیا بزرگداشت و گرامیداشت این آثار و این افراد توجه به یک تاریخ و یا یک شی موزه‌ای است‌؟ بدون شک در نگاه مردم ایران چنین نیست، در نگاه ما بزرگان ادب فارسی سرچشمه‌های حکمت هستند، این سرچشمه‌های حکمت جاری است و ما آنها را یار هم‌نفس می‌دانیم به همین دلیل است که کماکان و همواره به ارتباط با آنها و خواندن آثار آنها نیاز داریم.

وی بیان کرد: حالا این پرسش مطرح است که چرا ما به خواندن این آثار نیاز داریم؟ دلیل این نیاز دلیلی ماهیتی است، ماهیت یعنی ماهی و سوال از چیستی اشیا می‌شود ماهیت‌.

احمدوند اضافه کرد: اگر کسی دچار خشکی در ماهیت شود و ماهیت او در معرض نابودی قرار بگیرد، آن زمان است که قیمت آب را می داند، آبی که حکمت است و آثار سعدی و حافظ هم همین آب و حکمت هستند که ماهیت از آنها زنده است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: آبی که حکمت را زنده می‌کند و آبی که باعث زنده بودن ماهیت ما می‌شود همین حکمتی است که در بیان، زبان، شعر و نثر بزرگان این سرزمین جاری و ساری است؛ آب همین غزلیات، بوستان و گلستان است.

وی آب، نور و رنگ را سه عنصر ویژه در حکمت اسلامی و حکمت ایرانی دانست و گفت: در حکمت اشراق حکمای ایران باستان منشأ ماهیت و وجود را نور می‌دانند اما به اعتقاد من در ادب فارسی ماهیت را باید آب بدانیم.

او اظهار داشت: ما در برخی از چیزها ریشه در آب نداریم. راه، اتصال به سنت و حکمتی است که جاری در آثار، اشعار و بیان بزرگان ادب این سرزمین است، محور آنها هم خدا باوری و توحید است که نقطه اصلی افتراق تمدن اسلامی و تمدن غرب است.

وی در پایان گفت: برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسداشت شاعران و بزرگان ادب فارسی برنامه‌های کلان و مفصلی است که امیدواریم به نحو احسن برگزار شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied