شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی /

مهم‌ترین تفاوت‌های بلوک سبک لیکا و سه جداره

در سال های اخیر، صنعت ساخت و ساز با تحول قابل توجهی روبرو شده است. یکی از دلایل آن، تولید مصالح سبک ساختمانی از قبیل بلوک سبک است. بلوک های سبک با پیشرفته ترین تکنولوژی ها طوری ساخته می شود که وزن بسیار سبکی در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی دارند. مزایایی که این بلوک ها دارند، باعث شده است تا به سرعت جایگزین بلوک های قدیمی شوند. در این مقاله، بعد از معرفی بلوک های سبک، به مقایسه دو نوع از آن یعنی بلوک لیکا و سه جداره می پردازیم.

مهم‌ترین تفاوت‌های بلوک سبک لیکا و سه جداره

در سال های اخیر، صنعت ساخت و ساز با تحول قابل توجهی روبرو شده است. یکی از دلایل آن، تولید مصالح سبک ساختمانی از قبیل بلوک سبک است. بلوک های سبک با پیشرفته ترین تکنولوژی ها طوری ساخته می شود که وزن بسیار سبکی در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی دارند. مزایایی که این بلوک ها دارند، باعث شده است تا به سرعت جایگزین بلوک های قدیمی شوند. در این مقاله، بعد از معرفی بلوک های سبک، به مقایسه دو نوع از آن یعنی بلوک لیکا و سه جداره می پردازیم.

بلوک سبک چیست؟

بلوک های سبک ازجمله پرکاربردترین مصالح ساختمانی هستند. این بلوک ها با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارند، تحولی در صنعت ساخت و ساز ایجاد کرده اند. بلوک های سبک از ترکیب آب با ماسه ریز، سیمان و پوکه های معدنی به دست می آیند. میزان استفاده از این مواد بسته به محصول نهایی متفاوت است.

حباب های کوچک هوا ناشی از تخلخل باعث سبک بودن این نوع بلوک ها می شود. این حباب ها بدون توجه به میزان استفاده از مواد اولیه همیشه وجود دارند. در نتیجه، بلوک های سبک تبدیل به یکی از سبک ترین مصالح ساختمانی شده اند. کاربرد اصلی بلوک سبک در دیوارهای غیر باربر (به اصطلاح چینی)، کف سازه، سقف و ساخت شیب های مختلف در ساختمان است. 

بلوک های سبک دارای انواع مختلفی است. از مهم ترین آن ها می توان به بلوک لیکا ، بلوک گازی، بلوک سه جداره، بلوک سیمانی، بلوک لیپر و غیره اشاره کرد. در ادامه، به بررسی دو مورد از بلوک های سبک، یعنی بلوک لیکا و بلوک سه جداره می پردازیم.

هخخح

بلوک لیکا چیست؟

لیکا مخفف سنگدانه خاک رس منبسط شده سبک است. بلوک لیکا نوعی بلوک سبک ساختمانی به شمار می رود. بلوک های لیکا به بلوک های سبک صنعتی نیز شهرت دارند. لیکا با پختن خاک رس استخراج شده طبیعی تا دمای حدود 1200 درجه سانتی گراد در کوره تولید می شود. گازهای تولید، خاک رس را با اثر ذرتی توسط هزاران حباب کوچک تشکیل شده در طول حرارت منبسط می کنند. به این ترتیب، ساختار لانه زنبوری از حفره های به هم پیوسته درون دانه ها ایجاد می شود.

لیکا تقریباً کروی شکل است زیرا با حرکت دایره ای در کوره ایجاد می شود. لیکا را می توان در اندازه ها و چگالی های مختلف تولید کرد. بنابراین، کاربرد گسترده ای دارد. از این بلوک ها می توان در دیوارهای بیرونی، سقف و حتی نمای ساختمان ها استفاده کرد.

از مهم ترین خواص لیکا می توان به سبکی، 100 درصد خنثی بودن، دوام بالا، عایق حرارتی یا ضریب  حرارتی پایین، عایق صوتی، نفوذناپذیری، تجزیه ناپذیری در شرایط مختلف، مقاومت در برابر آتش، مقاومت در برابر یخ زدگی و ذوب، جابه جایی و حمل و نقل آسان، کاهش بار مرده سازه و بار جانبی زلزله و غیره اشاره کرد.

بلوک سه جداره چیست؟

بلوک های سه جداره از دیگر بلوک های پرکاربرد ساختمانی به شمار می رود. همانطور که از نامش مشخص است، این بلوک ها به جای دو دیوار داخلی و خارجی، شامل سه دیوار هستند. دیوار سوم در میان دو دیوار داخلی و خارجی قرار دارد و ویژگی های منحصر به فردی را به وجود می آورد.

بلوک های سه جداره از خانواده بلوک سبک ساختمانی هستند. این بلوک های ساختمانی پرکاربرد دو دسته بلوک های سه جداره پوکه صنعتی و بلوک های سه جداره پوکه معدنی تقسیم می شوند. با این وجود، امکان ترکیب این دو بلوک برای تولید محصولات مختلف وجود دارد.

بلوک های سه جداره ساختمانی در مقایسه با بلوک های دو جداره دارای برتری های نسبی قابل توجهی هستند. به همین دلیل است که کاربرد این بلوک ها در مقایسه با بلوک های دو جداره بیشتر است. به عنوان مثال، این بلوک ها از نظر عایق حرارتی و عایق صوتی بهتر از بلوک های دو جداره عمل می کنند. همین ویژگی منجر به افزایش مقاومت این نوع از بلوک سبک در هنگام سوراخکاری و کنده کاری شده است.

از بلوک های سه جداره عمدتاً در دیوارهای پیرامونی و دیوارهای بین واحد ها استفاده می شود. امکان استفاده از این بلوک ها در دیوارهای دور آسانسور و دیوارهای دور موتورخانه ها نیز وجود دارد. بلوک های سه جداره علاوه بر منازل مسکونی، در بخش های مختلف واحدهای تجاری و اداری نیز بکار می روند. به طور کلی، استفاده از آن در ویلاها با کاربرد غیرمداوم به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

هعه

بررسی تفاوت ها از نظر وزن، ساخت و قیمت

بلوک سبک لیکا از ترکیب سیمان و آب ساخته می شود. به عبارت دیگر، در ساخت این بلوک فقط از دانه های سبک به جای دانه های سنگین بتن استفاده می شود. به همین دلیل است که وزن آن ها به کمتر از هزار و صد کیلوگرم بر متر مکعب می رسد. این در حالی است که در ساخت بلوک های سه جداره از بذر پوکه معدنی در کنار دانه های سیمان نوع 2 و ماسه بادی استفاده می شود. به همین دلیل است که وزن این نوع بلوک ها در مقایسه با لیکا به نسبت بالاتر است.

از سوی دیگر، بلوک لیکا دارای خاصیت عایقی خوبی است اما بلوک های سه جداره از نظر عایق صوتی و حرارتی از عملکرد بهتری برخوردار هستند. قیمت بلوک های سبک با توجه به ابعاد و نوع کاربری متفاوت هستند. علاوه بر این، برند تولیدکننده و کیفیت محصول نیز می تواند در قیمت نهایی بلوک سبک لیکا و سه جداره تاثیرگذار باشند. به طور کلی، قیمت بلوک های لیکا در مقایسه با بلوک های سه جداره کمتر است.

در آخر

بلوک سبک ساختمانی دارای مزایای بسیار زیادی در مقایسه با بلوک های قدیمی است. این بلوک ها به دلیل صرفه جویی در هزینه ها، انرژی و مدت زمان کار، تحول عظیمی در صنعت ساخت و ساز ایجاد کرده اند. بلوک های سبک دارای انواع  مختلفی هستند که بلوک لیکا و بلوک سه جداره از مهم ترین آن ها محسوب می شوند. شرکت قطعات سیمانی پارسیان با داشتن سالها تجربه در زمینه تولید انواع بلوک های سبک در کنار شما خواهد بود تا بهترین محصول را با بهترین قیمت به شما عرضه کند. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید 02122505959

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری شمانیوز مسولیتی بابت آن ندارد ...

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied