شمانیوز
شما نیوز

وزیر صمت در جمع فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد:

تلاش برای دستیابی به قدرت اقتصادی با تمرکز بر تدوین یک نقشه راه در حوزه تولید تجهیزات ارتباطی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در جمع فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر لزوم هم افزایی در این حوزه برای دستیابی به نقشه راهی در خصوص تولید و صادرات تجهیزات مخابراتی و ارتباطاتی تاکید کرد.

تلاش برای دستیابی به قدرت اقتصادی با تمرکز بر تدوین یک نقشه راه در حوزه تولید تجهیزات ارتباطی

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با اشاره به دو کارکرد تراز ارزی و تولید قدرت در زمینه صادرات گفت: خوشبختانه در موضوع تراز ارزی صادرات غیر نفتی، در حال نزدیک شدن به نقطه صفر هستیم و در این خصوص باید گفت سال گذشته ۴۸/۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی و ۵۲ میلیارد دلار ورادات داشتیم که تنها ۳/۵ میلیارد دلار تا رسیدن به این مهم فاصله داریم که امیدواریم این مسئله در سال آینده محقق شود.

وی دیگر کارکرد صادرات را تولید قدرت دانست و افزود: قدرت در این زمینه یعنی توانایی صادرات کالای پیچیده و کالایی که کمتر کشوری توان تولید و صادرات آن را دارد. فاطمی امین این مسئله را شاخص مناسب و خوبی برای دانش بنیان بودن صنعت و صادرات یک کشور عنوان کرد و گفت: در دنیا این شاخص تحت عنوان شاخص پیچیدگی شناخته می شود که ایران در سال ۲۰۰۸ رتبه ۱۱۰ داشت و این رتبه در سال ۲۰۲۱ به ۶۵ ارتقا یافت و اگر بتوانیم تا سال ۱۴۰۴ این رتبه را به زیر صفر برسانیم یعنی دانش بنیان شده ایم.

وزیر صمت تمرکز بر روی تولید و توسعه تجهیزات مخابراتی و ارتباطی را یکی از مواردی دانست که کشور را به این شاخص نزدیک می کند و در ادامه گفت: توجه به این مسئله هم نیاز داخل را که فزاینده است تامین می کند و هم شاخص های صادراتی را توسعه می دهد.

وی با بیان اینکه در این حوزه کارهای زیادی انجام شده است افزود: هدف از برگزاری این جلسه هم افزایی با فعالان و هسته های مرکزی این حوزه برای تدوین یک نقشه راه تا سال ۱۴۰۴ است و لازم است با مشارکت تمامی افراد تا نیمه آبان سال جاری که بناست نشست و جلسه ای در این خصوص برگزار شود مسائل و راه کارهای مد نظر ارائه و طرح موضوع صورت گیرد و ما توضیح ها در این خصوص را بشنویم.

فاطمی امین در پایان از لزوم هم راستا شدن بخش حاکمیتی یعنی وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت ارتباطات با دیگر فعالان و متخصصان حوزه تجهیزات و فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت و موفقیت در این حوزه را منوط به این هم افزایی دانست.

 

شاتا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied