شمانیوز
شما نیوز

در گفت‌وگوی اختصاصی با شمانیوز مطرح شد

۳ خدمت تخصصی شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا به زنجیره تولید آهن و فولاد

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا درحاشیه برگزاری چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران و در یک گفت‌وگوی اختصاصی با شمانیوز، گفت: با ایجاد ۳ شرکت تخصصی در زیرمجوعه راشا که حاصل تجاری‌سازی دستاوردهای دانش‌بنیان و فناورانه راشا در حوزه‌های فرآوری پسماندهای زنجیره فولاد، هوشمندسازی خطوط تولید و بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و سیستم‌های حمل مواد بوده اند، سه خدمت تخصصی برای همه شرکت‌های تولید کننده آهن و فولاد که به آن نیاز دارند را پوشش داده‌ایم.

۳ خدمت تخصصی شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا به زنجیره تولید آهن و فولاد

به گزارش شمانیوز، دکتر مقداد ملکی درباره نحوه فعالیت و اهداف توسعه‌ای شرکت راشا گفت: شرکت راشا با شعار «حلقه ارتباط پژوهش، فناوری و صنعت» با استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی، علمی و نخبگان کشور برای حل چالش‌های فناورانه صنایع معدنی زنجیره آهن و فولاد ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا با بیان اینکه در راستای توسعه تکنولوژی، فعالیت‌های متنوعی توسط این شرکت انجام شده افزود: از دستاوردهای این شرکت می‌توان به خط فناورانه فراوری سرباره کوره قوس الکتریکی و همچنین هوشمندسازی عملیاتی خطوط تولید اشاره کرد. هوشمندسازی مدارهای آسیاکنی و کوره‌های احیای مستقیم میدرکس از نمونه‌های هوشمندسازی عملیاتی خطوط تولید می‌باشد که با استفاده از سیگنال‌های موجود فرایند، سنسورهای مجازی ایجاد و پارامترهای مهم تولید که برای آنها سنسور فیزیکی وجود ندارد به‌صورت آنلاین در اختیار بهره‌بردار قرار می‌دهد که در افزایش تولید و کاهش توقفات بسیار تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت راشا با سرمایه‌گذاری مشترک هفت شرکت بزرگ معدنی و صنعتی زنجیره تولید آهن و فولاد کشور تشکیل شده، بیان داشت: شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو، گهرزمین، ارفع، خراسان، صبانور و معادن فلزات از جمله سهامداران اصلی شرکت دانش‌بنیان راشا می‌باشند. این شرکت در سال ۱۳۹۸ با هدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی کشور برای حل چالش‌های اساسی و فناورانه زنجیره تولید آهن و فولاد تاسیس شده است.

ملکی در پاسخ به سوال خبرنگار شمانیوز درباره میزان تحقق اهداف موردنظر این شرکت طی سال های گذشته، گفت: با توجه به زمانبر بودن فعالیت‌های مبتنی بر توسعه تکنولوژی و پژوهشی، شرکت راشا از ابتدای شروع به فعالیت خود چالش‌های روز صنعت را به عنوان چالش‌های اولیه درنظر گرفت و پس از گذشت ۳ سال موفق شده برای حل چالش‌ فرآوری سرباره‌های کوره‌های قوس الکتریکی راهکار اجرایی و تجاری ارائه نموده و همچنین برای فرآوری سنگ‌آهن‌های هماتیت و غیرمگنتیت کم عیار به دستاوردهای خوبی رسیده است. در حوزه‌های دیگری از جمله انرژی و محیط زیست نیز طی پروژه‌های پژوهش بنیان ورود کرده‌ایم که امیدواریم در آینده نزدیک به توسعه تکنولوژی و تجاری‌سازی دستاوردها ختم شوند.  زمان‌بر و هزینه‌بر بودن مسیر توسعه تکنولوژی در حوزه صنایع معدنی از جمله موضوعاتی است که باید توسط مدیران و مسئولان در نظر گرفته شود و انتظار کار زودبازده نداشته باشند. ایشان افزودند:  قطعا سرمایه‌گذاری در مسیر توسعه تکنولوژی و تحقق تولید دانش‌بنیان علاوه بر کمک به چرخه تولید، چندین برابر هزینه‌های انجام شده را از طریق سودآوری فناوری پوشش خواهد داد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان راشا در پایان با ذکر حمایت‌های دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: علیرغم حمایت‌های خوبی که انجام می‌دهند متاسفانه نهاد بالادستی برای حمایت در مسیردهی برنامه‌های این‌گونه شرکت‌ها در صنایع معدنی وجود ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied