شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی/ چوشقانی در گفت‌وگو با شمانیوز پاسخ داد:

چرا فعالیت شستا به نفع بازنشستگان نبوده است؟

چرا فعالیت شستا به نفع بازنشستگان نبوده است؟

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: شرکت‌هایی مانند شستا به جای اینکه خلق ارزش کنند به حیات خلوت سیاسیون تبدیل شده‌اند و به همین دلیل در تأمین منافع بازنشستگان بازمانده‌اند.

حسین جوشقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه خاتم در گفت‌وگو با خبرنگار شمانیوز، با بیان اینکه دو موضوع مختلف بر معیشت بازنشستگان اثر می‌گذارد، گفت: اولین موضوع مهم و اصلی مربوط به تورم است که متأسفانه با تشدید تورم و کاهش ارزش پول ملی، معیشت بازنشستگان هم با مشکل مواجه شده، البته این موضوع تنها متوجه مستمری‌بگیران نیست و همه کشور ازاین قضیه آسیب می‌بیند. با کنترل تورم می‌توان معیشت بازنشستگان را بهبود بخشید و ارزش پول ملی را ارتقا داد.وی افزود: موضوع دوم مربوط به مبلغ مستمری بازنشستگان است که این موضوع در حیطه اختیارات صندوق‌های بازنشستگی است. صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های تابعه آنها موظف بودند حق بیمه کارگران و کارمندان را در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند و سود این سرمایه‌گذاری نصیب بازنشستگان شود؛ بازنشسته‌ای که بعد از 30 سال باید راحت زندگی کئد نه اینکه دغدغه معیشتی او را رها نکند و لذا ضرورت دارد نهادهای نظارتی و امنیتی ورود جدی داشته باشند که این شرکت‌ها چه کرده‌اند و پول‌های میلیون‌ها بیمه‌پرداز در کجا هزینه شده که امروز شرایط صندوق‌های بازنشستگی خیلی مساعد نیست.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: صندوق‌های بازنشستگی اصلاً نباید مشکل مالی داشته باشند ولی معلوم نیست چه شده که 300 هزار میلیارد تومان از مستمری بازنشستگان توسط دولت پرداخت می‌شود. به نظر من در اینجا یا مسئله فساد اقتصادی در صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های تابعه آنها مطرح هست یا مسئله بی‌کفایتی مدیران! من فکر می‌کنم هر دو اینها دخیل بوده و به همین شرکت‌هایی مثل شستا و غیره به جای اینکه به خلق ارزش فکر کنند به حیات خلوت سیاسیون تبدیل شده‌اند.

جوشقانی با بیان اینکه شرکت‌هایی مثل شستا باید پاسخگوی مستمری‌بگیران باشند، گفت: اینها باید پاسخ دهند پول و امکاناتی که در اختیار داشتند کجا هزینه شده و چرا تغییری در معیشت بازنشستگان ایجاد نکرده‌اند. امروز در زمینه تأمین نیازهای مستمری‌بگیران شکست خورده‌ایم و سال به سال جمعیت ایران که پیرتر می‌شود مشکلات بیشتری برای صندوق‌های بازنشستگی به وجود می‌آید و لذا باید از اکنون چاره‌ای برای صندوق‌های بازنشستگی اندیشیده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی