شمانیوز
شما نیوز

ایران خودرو

ایران خودرو از شر این محصول خلاص شد

ایران خودرو از شر این محصول خلاص شد

صورت‌های مالی ایران خودرو تا پایان نیمه اول سال جاری از اتفاق عجیبی در روند قیمتی فروش گروه پژو حکایت می‌کند.

به گزارش شمانیوز؛ شرکت خودرو ایران خودرو به تازگی صورت های مالی را منتشر کرده است. بررسی صورت‌های مالی ایران خودرو در نیمه اول سال جاری نشان می‌دهد ایران خودرو با حذف پژو پارس به طور میانگین فروش هر دستگاه از محصولات حاضر در گروه پژو را حدود 92 میلیون تومان افزایش داده است. ایران خودرو ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص توانست به نوعی خود را از شر محصولی زیان‌ده خلاص کند و تا حدی روند درآمدی خود را بهبود ببخشد. 

آبی‌های جاده مخصوص در ابتدای سال جاری به طور میانگین هر دستگاه از محصولات حاضر در گروه پژو را حول و حوش 315 میلیون و 600 هزار تومان می‌فروختند. اما میانگین قیمت فروش هر دستگاه از محصولات حاضر در سبد محصولاتی گروه پژو در پایان شهریور 1403 به حدود 407 میلیون و 400 هزار تومان افزایش یافته است. بنابراین شاهد هستیم که آبی‌های جاده مخصوص به رغم اینکه موفق نشدند در نیمه اول امسال مجوز افزایش قیمت را از سیاست گذار خودرویی دریافت کنند اما با ترفندی توانستند میانگین قیمت فروش گروه پژو را طی 6 ماهه ابتدایی سال جاری حدود 92 میلیون تومان افزایش دهند. 

به نظر می‌رسد خارج کردن پژو پارس از سبد محصولاتی این خودروساز بیشترین سهم را در این زمینه داشته باشد. خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص سال گذشته به دلیل ارتقا استانداردهای خودرویی و عدم امکان همسان‌سازی استانداردهای پژو پارس با استانداردهای جدید تکلیفی از سوی سازمان ملی استاندارد به نوعی مجبور شد تا پژو پارس را از سبد محصولاتی خود کنار بگذارد. البته مدیران ایران خودرو با توجه به زیانی که روی تولید هر دستگاه پژو پارس متحمل شدند بدشان نمی‌آمد تا نسبت به حذف این محصول خود از سبد محصولاتی اقدام کنند.

ارتقای استانداردهای خودرویی بهانه لازم را در اختیار این خودروساز قرار داد تا پژو پارس را روانه موزه کند. البته آبی‌های جاده مخصوص برای پاسخگویی به تعهداتی که بابت این خودرو داشتند مجوز موقتی دریافت کردند تا پژو پارس را در بهار 1403 همچنان در سبد محصولاتی خود حفظ کنند. خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص برای اینکه بتواند زیان تولید خود را به نوعی مدیریت کنند برای فصل بهار مجوز افزایش قیمت موقتی برای پژو پارس دریافت کرد. اما به رغم دریافت مجوز افزایش قیمت اما به نظر می‌رسد به موزه فرستادن پژو پارس به نفع ایران خودرو شده است. بنابراین می‌توان حذف پژو پارس از سبد محصولاتی ایران خودرو را یکی از درست‌ترین تصمیم‌های مدیران این خودروساز تلقی کرد.

این مساله به خوبی در روند میانگین قیمتی گروه پژو از فروردین تا شهریور سال جاری قابل رصد است. آبی‌های جاده مخصوص در اولین ماه از سال جاری هر دستگاه از محصولات تولیدی خود با برند پژو را به قیمت نزدیک به 315 میلیون و 600 هزار تومان فروختند. قیمت میانگین فروش هر دستگاه از محصولات این گروه خودرویی در اردیبهشت 1403 به حوالی 360 میلیون و 500 هزار تومان رسید. بنابراین حدود 45 میلیون تومان بیشتر به ازای فروش هر دستگاه پژو به حساب ایران خودرو واریز شد. به نظر می‌رسد مدیران ایران خودرو از اردیبهشت توانستند مجوز افزایش قیمتی که برای پژو پارس دریافت کرده بودند را در فاکتورهای فروش خود اعمال کنند. 

روند افزایش میانگین قیمت فروش هر دستگاه پژو پارس در خرداد نیز ادامه داشت و آبی‌های جاده مخصوص توانستند قیمت هر دستگاه از محصولات خود با نشان پژو را تا نزدیکی‌های 383 میلیون تومان افزایش دهند. فاصله متوسط قیمتی هر دستگاه پژو در خرداد به نسبت اردیبهشت حدود 23 میلیون تومان تخمین زده می‌شود. اولین ماه تابستان مصادف شد با خروچ پژو پارس از سبد محصولاتی ایران خودرو بنابراین میانگین قیمت هر دستگاه پژو نیز در صورت‌های مالی این خودروساز از مرز 400 میلیون تومانی گذر کرد و حول و حوش 404 میلیون تومان ثبت شد. 

مرداد امسال اما شاهد افت میانگین قیمت فروش هر دستگاه پژو پارس بودیم. خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص در دومین ماه از تابستان 1403 هر دستگاه پژو را حدود 396 میلیون و 500 هزار تومان محاسبه کرد. اما شهریور امسال بار دیگر میانگین هر دستگاه پژو بالای 400 میلیون تومان رفت و آبی‌های جاده مخصوص هر دستگاه پژو را به طور میانگین حدود 407 میلیون و 500 هزار تومان فروختند. میانگین قیمت فروش گروه پژو به نوعی در شهریور امسال رکورد زد. اما در حالی که ایران خودرویی ها از خروج پژو پارس از سبد محصولاتی خود خوشحال هستند شاهد هستیم که بازار چندان از این اتفاق خوشحال نیست.

پژو پارس از جمله محصولات محبوب ایران خودرو در بازار بود و متقاضیانی که در بازار خودروهای داخلی به دنبال خودروی سدان (دارای صندوق عقب) بودند پژو پارس را در میان اولویت‌های اول خود جای می‌دادند. بنابراین دل بازار خیلی زود برای پژو پارس تنگ شد. شاید اگر رکورد سنگین بازار خودرو نبود حذف پژو پارس قیمت بازاری آن را با شدت بیشتری افزایش می‌داد اما چُرت بازار سنگین‌تر از آن بود که با خبر حذف پژو پارس پاره شود و نمودار قیمتی این محصول محبوب در بازار صعودی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی