شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

چاه جذبی در مقررات ملی ساختمان

آنچه که امروزه در ساختمان‎‌سازی بسیار اهمیت دارد، توجه به سیستم دفع فاضلاب و احداث چاه جذبی است. بنابراین قوانین و مصوباتی در خصوص احداث چاه جذبی در مقررات ملی ساختمان وجود دارد که پیش از شروع ساخت و ساز حتما می‌بایست به آن توجه نمود. شیوه‌ی احداث چاه جذبی در مقررات ملی ساختمان متناسب با زمین و نوع خاک هر منطقه که ساختمان‌سازی در آن صورت می‌گیرد، متفاوت خواهد بود.

چاه جذبی در مقررات ملی ساختمان

چاه جذبی در مقررات ملی ساختمان

دفع فاضلاب خانه‌ها از طریق سیستم فاضلاب شهری نیز ممکن است اما به دلیل عیب و نقص بسیار در این سیستم، نیاز به چاه فاضلاب برای ساختمان‌ها وجود دارد که البته آسیب‌های زیست محیطی آن بر کسی پوشیده نیست. در این مقاله قصد داریم به بررسی قوانین مربوط به چاه جذبی در مقررات ملی ساختمان پرداخته و جوانب گوناگون آن را مورد بررسی قرار دهیم.

چاه جذبی چگونه عمل می‌کند؟

چاه جذبی فاضلاب در ساختمان‌ها برای دفع فضولات احداث می‌شود و نحوه عملکرد آن به این صورت است که فضولات ابتدا به دهانه چاه منتقل شده و پس از ورود به داخل چاه در بخش انتهایی که به آن انباره می‌گویند، جمع می‎‌شود. در این قسمت به مرور زمان، آب فضولات توسط قدرت جذب خاک به لایه‌های نفوذپذیر زمین ورود کرده و سایر فضولات در انباره باقی می‌مانند. این قابلیت موجود در چاه جذبی سبب می‌شود تا چاه سریعا پر نشده و از میزان گنجایش خوبی برخوردار باشد.

اجزای چاه جذبی در مقررات ملی ساختمان

چاه جذبی در مقرراتی که برای آن ذکر شده از سه قسمت تشکیل می‌شود:

  • گلدونی چاه جذبی

به بخش دهانه چاه فاضلاب که به شکل مخروطی یا گلدان است، قسمت گلدونی چاه جذبی گفته می‌شود. این بخش که در انتهای لوله‌های فاضلاب قرار دارند محل جمع شدن تمامی فاضلاب ساختمان بوده و آن‌ها را به سمت چاه هدایت می‌کنند.

  • میله در چاه جذبی

میله همان بخش استوانه‌ای در چاه فاضلاب بوده که در زیر گلدونی چاه قرار می‌گیرد و در واقع عامل تعیین کننده در میزان عمق چاه است. اگر خاک محلی که چاه در آن احداث می‌شود سست بوده و احتمال ریزش داشته باشد، اطراف چاه را با حلقه‌هایی سیمانی پر می‌کنند تا از نفوذ خاک در چاه جلوگیری شود.

  • انباره چاه جذبی

بخش نهایی در چاه فاضلاب جذبی، انباره آن است که بیشترین مساحت را داراست. این مخزن که در لایه‌های نفوذپذیر خاک حفر شده تمامی فضولات و آب را در خود جمع‌آوری کرده، آب به مرور جذب خاک می‌شود و وارد لایه‌های دیگری از زمین خواهد شد.

طبق قوانین مربوط به چاه جذبی در مقررات ملی ساختمان، حتما می‌بایست چاه مربوط به آب باران از چاه جذبی فاضلاب جدا باشد تا آب باران به سفره‌های آب زیرزمینی برسد. به همین دلیل چاه جذبی باران را اغلب به دور از چاه فاضلاب احداث می‌کنند.

معایب چاه جذبی فاضلاب

چاه جذبی در کنار اینکه سیستم کارآمدی برای دفع فضولات بوده و برای بسیاری از ساختمان‌ها به سادگی حفر می ‌شود، اما معایبی نیز دارد که ایجاد آلودگی شیمیایی و باکتریولوژیکی در آب‌های زیرزمینی و همچنین تحلیل رفتن میزان قدرت بیولوژیکی خاک جهت تصفیه؛ نمونه‌ای از این معایب به شمار می‌آید. همه‌ی این موارد بیانگر این است که احداث چاه جذبی نمی‌تواند شیوه‌ای صحیح و دائمی برای جامعه باشد. زیرا مشکلات زیست محیطی ناشی از آن، غیر قابل چشم پوشی است.            

معایب چاه جذبی فاضلاب                     

نحوه احداث چاه جذبی در مقررات ملی ساختمان

با توجه به اینکه در نقشه ساختمان‌ها متراژ و مقیاس دقیقی در رابطه با چاه جذبی ارائه نمی‌شود. حفر چاه به عنوان یک عمل تخصصی، توسط مقنی‌ها صورت می‌گیرد که از نحوه و شرایط کار آگاهی دارند. طبق اصول چاه جذبی در مقررات ملی ساختمان، میله چاه و یا ورودی دهانه آن، باید حدود 80 سانتی‌متر تا یک متر احداث شود.

بهتر است که عمق چاه حدود 7 تا 8 متر باشد و از این حد بیشتر نشود و مقنی می‌تواند بعد از اینکه در انتهای چاه به خاک شنی رسید و انبار چاه را حفر نمود، در صورت امکان به چند طرف کانال زده و بر کیفیت عملکرد چاه بیفزاید.

برخی از افراد با محاسبه و استفاده از فرمول‌هایی خاص، متراژ و مقیاس چاه جذبی را تعیین می‌کنند اما اغلب مقنی‌ها به صورت تجربی و با شناختی که طبق بررسی خود از منطقه مورد نظر به دست می‌آورند میزان عمق میله چاه و انباره آن را مشخص کرده و نسبت به حفر چاه اقدام می‌نمایند.

برای ساخت چاه فاضلاب در مناطقی مثل باغ یا ویلا، دور تا دور بخش میله چاه جذبی را با حلقه‌های سیمانی پر می‌کنند. زیرا ممکن است جانورانی مانند موش سبب ریزش خاک به درون چاه شوند که با حلقه‌های سیمانی می‌توان از این مسئله جلوگیری کرد.            

طبق اصول مقررات ملی ساختمان در هنگام حفر باید به چه نکاتی توجه نمود؟

1.در هنگام محاسبه و تعیین حجم انباره چاه، باید تعداد افراد ساکن در خانه، تعداد سرویس بهداشتی، حمام و همچنین میزان توان زه کشی خاک محل مورد نظر را در نظر گرفت.

  1. چاه جذبی را باید در زمین‌هایی که دارای خاک رس کمتر و جذب بیشتری هستند، احداث نمود تا در بخش انباره چاه، عمل جذب به خوبی انجام پذیرد. در مناطقی که خاک رس بیشتری دارند اغلب از چاه سپتیک استفاه می‌کنند.
  2. در مواقع پر شدن چاه جذبی و کاهش میزان گنجایش آن‌ها می‌بایست آن را خالی نموده و با تراشیدن چاه بر ظرفیت آن افزود.
  3. برای آب باران، باید چاه جذبی را کاملا مجزا از چاه فاضلاب و همچنین با فاصله‌ای دور از هم احداث نمود.

طبق اصول مقررات ملی ساختمان در هنگام حفر باید به چه نکاتی توجه نمود؟

سایت خونه سازها

همان‌طور که بیان شد چاه جذبی در مقررات ملی ساختمان دارای قوانینی است که بدین منظور برای احداث آن باید به مراکز مجرب مراجعه نمود. مجموعه خونه سازها با کادری متخصص و سال‌ها تجربه در این حیطه یکی از معتبرترین مراکز احداث انواع چاه‌های جذبی، سپتیک و غیره در کشور است که برای کسب اطلاعات بیشتر از فعالیت‌های این مجموعه یا حفر چاه جذبی به صورت صحیح در محل سکونت خود، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه از طریق سایت https://khunesazha.ir ارتباط برقرار کرده و مشورت نمایید.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied