شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

صفر تا صد نقشه برداری / مجموعه مهندس

از زمانی که حیات بشر آغاز شد، انسان‌ها به دلیل رفع کنجکاوی و سوالاتی که داشتند علوم و دانش مختلفی را کشف کردند تا با استفاده از آن‌ها بتوانند به اهداف خود برسند و زندگی بهتری داشته باشند. کشف برخی از این علوم برای رسیدن به مقاصد زیادی در گذشته و امروز مفید و کاربردی بوده که بدون آن‌ها مشکلات زیادی به وجود می‌آید. یکی از مهم‌ ترین و حائز‌اهمیت‌ ترین این علوم که قدمت زیادی دارد، نقشه و نقشه‌برداری است.

صفر تا صد نقشه برداری / مجموعه مهندس

امروزه علم نقشه‌ برداری با پیشرفت‌ و گسترشی روزافزون، در موارد مختلفی کاربردی بوده و به دلیل اهمیتی که دارد، رشته‌ های دانشگاهی زیادی به‌صورت تخصصی در حال آموزش آن هستند.

 

نقشه‌برداری و انواع آن

به‌طورکلی نقشه‌برداری، علم تعیین موقعیت مکانی و مشخص‌کردن فاصله‌ها و زوایای گوناگون است که این اطلاعات از طریق نیروی متخصصی که در این زمینه آموزش‌دیده و با استفاده از نرم‌ افزار‌ها و سخت‌ افزار‌های گوناگون جمع‌آوری، تجزیه‌ و تحلیل و پردازش می‌شوند‌. در علم نقشه‌ برداری از علوم دیگری مانند، ریاضی، هنر مهندسی، فیزیک، اندازه‌ گیری و غیره نیز استفاده می‌شود.

علم نقشه‌ برداری از انسان‌های اولیه تا کنون موردتوجه بوده و  برخی مستندات تاریخی به این موضوع پرداخته‌ اند که انسان‌ها حتی قبل از نوشتن، نقشه‌ برداری از محیط را انجام می‌ دادند.

نقشه‌ برداری انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از؛ نقشه‌برداری زمینی، نقشه‌برداری هوایی، نقشه‌برداری شهری، نقشه‌برداری آبی، نقشه‌برداری زیرزمینی، نقشه‌برداری نظامی، نقشه‌برداری معدنی وغیره.

در این مقاله قصد داریم با دو مورد از مهم‌ترین این نقشه‌ها آشنا شده و به کاربردهای آن‌ها بپردازیم.

نقشه‌ برداری هوایی و کاربرد آن

نقشه‌ برداری هوایی یکی از انواع نقشه‌برداری است که با استفاده از  روش‌های گوناگونی مانند تصویربرداری پهباد یا هواپیما‌ از مناطق موردنظر عکس‌برداری می‌شود و بعد از تحلیل و پردازش عکس‌ها، آن‌ها را به نقشه‌های هوایی تبدیل می‌کنند که به این نقشه‌ها فتوگرامتری نیز می‌گویند.

نقشه‌برداری هوایی تلفیقی از علم و هنر است که در آن  علوم مختلف ریاضی، فیزیک، شیمی و هنر‌ تصویر‌برداری و پردازش عکس‌ها وجود دارد‌. نقشه‌ برداری هوایی کار ساده‌ای نیست و برای تولید آن به نیروی متخصص و آموزش‌ دیده‌ای که در این زمینه دانش و مهارت کافی دارد، نیاز است.

همانطور که گفته شد برای گرفتن تصاویر هوایی از هواپیما و پهباد استفاده می‌شود بنابراین، مراحل تهیه نقشه‌های هوایی هرکدام از آن‌ها متفاوت است و دانش و تخصص مناسب با خود را می‌طلبد.

امروزه از نقشه‌های هوایی برای موارد مختلفی استفاده می‌شوند و بسیار حائز‌اهمیت هستند که در اینجا به برخی از کاربرد‌های مهم نقشه‌های هوایی می‌پردازیم.

  • یکی از کاربرد‌هایی که این نقشه‌ها دارند برای طراحی و ساخت بزرگراه‌ها است.
  • برای انجام عملیاتی مانند توسعه بنادر و رودخانه‌ها نیز نقشه‌های هوایی کاربرد مهمی دارند.
  • از نقشه‌های هوایی برای بازسازی مناطق شهری و گسترش آن‌ها استفاده می‌شود.
  • کاربرد دیگر این نقشه‌ها در ساخت پل‌های مختلف است.
  • برای کانال‌کشی و خطوط لوله استفاده از این نقشه‌ها کاربرد زیادی دارد.
  • برای طراحی و ساخت خطوط راه‌آهن در مناطق مختلف از نقشه‌های هوایی استفاده می‌شود.
  • همچنین استفاده از نقشه‌های هوایی در کنترل سیل کاربردی هستند.
  • این نقشه‌ها به بررسی وضعیت جنگل‌ها کمک زیادی می‌کنند.
  • با استفاده از نقشه‌ برداری هوایی می‌توان نقشه مناطق مختلف اعم از شهر و روستا را تهیه نمود.

نقشه برداری و انواع آن

نقشه‌ برداری زیرزمینی و کاربرد آن

یکی دیگر از نقشه‌برداری‌های مهم، نقشه‌ برداری زیرزمینی است که یکی از زیرشاخه‌های مهندسی نقشه‌برداری محسوب می‌شود‌، در نقشه‌برداری زیرزمینی محاسبات مختلفی انجام می‌شود تا همه عوامل و عوارض زیرزمینی مشخص شوند.  برای تهیه این نقشه نیز باید از وسایل و تجهیزات مناسب و همچنین نیروی متخصص و ماهر استفاده شود. به‌طورکلی در نقشه‌‌برداری زیرزمینی از سه روش شامل؛ نقشه‌برداری ژئودزی، فتوگرامتری (برد کوتاه) و روش هیدروگرافی استفاده می‌شود.

انجام نقشه‌برداری زیرزمینی برای تونل‌ها و معادن کاربرد زیادی دارد که در برخی موارد، نقشه‌بردار‌ها با شرایط خاص و سختی مواجه می‌شوند برای مثال؛ برای معادنی که خطرناک هستند و امکان اشتعال دارند نمی‌توان از نور زیادی استفاده کرد و یا مشکل دیگری که وجود دارد این است که در زیرزمین‌ها بی‌سیم و موبایل و وسایل ردیابی، عمل نمی‌کند. همچنین امکان تخریب و ریزش در زیرزمین‌ها و وجود، گاز‌های سمی و خفه‌کننده، برخی دیگر از خطرات نقشه‌برداری زیرزمینی است؛ بنابراین برای انجام نقشه‌های زیرزمینی استفاده از وسایل ایمنی اعم از کلاه، چکمه، چراغ و غیره الزامی است و باید نقشه‌بردار، آموزش‌های لازم را کاملا فراگرفته‌ و مسلط باشد.

اصلی‌ترین کاربرد‌های که نقشه‌برداری زیرزمینی دارد برای استفاده در معادن، متروها، چاه‌ها و تونل‌ها است.

نقشه‌برداری زیرزمینی برای استفاده در معادن کاربرد زیادی دارد زیرا از مراحل اکتشاف تا استخراج معادن به این نقشه‌ها نیاز می‌شود به‌عنوان‌مثال؛ برای اطلاع از خطر‌های احتمالی معادن، استفاده از این نقشه‌ها کاربرد زیادی دارد و همچنین برای انجام فرایند‌های ثبت معدن و مجوز استخراج آن به نقشه‌های زیرزمینی مناسب‌ با آن‌ها نیاز دارند.

درباره نقشه برداری

نقشه‌ برداری دماوند

نقشه‌ها به دلیل اهمیت زیادی که پیدا کرده‌اند برای همه مناطق و اراضی مختلف، کاربردی و مفید هستند. به‌عنوان‌مثال یکی از شهر‌های که ساختمان‌سازی، عوارض و اراضی زیادی در آن وجود دارد و بالطبع به نقشه نیاز دارد، دماوند است؛ بنابراین در این منطقه هم نقشه‌برداری زیرزمینی و هم نقشه‌برداری هوایی می‌توان استفاده‌های زیادی کرد و یکی از اساسی‌ترین مواردی که این منطقه و سایر مناطق به آن نیاز مبرم دارند، نقشه‌برداری است.

البته همانطور که گفته شد نقشه‌برداری باید توسط مهندسان و متخصصان مجرب نقشه‌بردار این حوزه انجام شود. برای نقشه‌ برداری دماوند می‌توان از مجموعه‌هایی که در این زمینه تخصص و تجربه کافی دارند استفاده کرد تا در جهت گسترش و پیشرفت این شهر و استفاده بهتر از اراضی آن بتوان گام‌های ارزشمندی برداشت.

نتیجه‌گیری

نقشه‌برداری از گذشته‌های دور تا کنون موردتوجه بوده است و امروزه با پیشرفت و گسترش نقشه‌برداری می‌‌توان از نقشه‌ها استفاده‌های مفید و ارزشمندی در جهت بهبود مناطق مختلف، اراضی، اهداف نظامی و غیره کرد.

نقشه‌برداری انواع مختلفی دارد که نقشه‌برداری هوایی و زیرزمینی دو مورد از مهم‌ترین این نقشه‌ها هستند که بسیار کاربردی و حیاتی هستند. از نقشه‌‌برداری هوایی و زیرزمینی می‌توان برای همه مناطق مختلف استفاده کرد، به‌عنوان‌مثال شهر دماوند با وجود اراضی و عوارض مختلفی که دارد، به این نقشه‌ها نیاز زیادی دارد.

منبع: https://mohandesco.ir/

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied