شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی /

تیرچه بلوک استاندارد را از کجا تهیه کنیم؟

ساخت سقف یکی از حساس‌ترین مراحل ساخت یک سازه است.

تیرچه بلوک استاندارد را از کجا تهیه کنیم؟

 به همین علت معماران و مجریان، از گذشته تا کنون از سقف‌های مختلفی در ساخت بناهای خود استفاده کرده‌اند، یکی از این سقف‌های پرکاربرد سقف تیرچه بلوک استاندارد است و همانطور که از نامش بر می‌آید، از ترکیب تیرچه و بلوک سیمانی یا سفالی ساخته می‌شود. اگر در شهر تهران یا کرج زندگی می‌کنید و نمی‌دانید که باید تیرچه بلوک استاندارد را از کجا تهیه کنید، پیشنهاد ما به شما انواع تیرچه‌های ساختمانی تیرچه پایدار است. برای آشنایی بیش‌تر با تیرچه تهران و کرج که در تیرچه پایدار ساخته می‌شود با ما همراه باشید.

کارخانه تیرچه تهران

تیرچه بلوک چیست؟

تیرچه بلوک نوعی دال یکطرفه است که اغلب از آن در ساختمان‌های بلند و چند طبقه بهره می‌گیرند. به این صورت که بین تیرچه‌ها با بلوک‌هایی از جنس سفال یا یونولیت پرشده و در انتها روی آن را با استفاده از بتن می‌پوشانند. تیرچه‌ها مقطعی T شکل را ایجاد می‌کند که پس از اجرا در سقف می‌تواند بار‌های مختلفی از جمله بار ناشی از خود، سقف و... را تحمل کنند. در ساخت تیرچه‌ها، میلگرد‌ها با عناوین و ابعاد متفاوتی استفاده شده که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

انواع میلگرد استفاده شده در تیرچه استاندارد

میلگرد خرپا باعث افزایش مقاومت‌های فشاری و کششی آرماتور‌ها شده و نقش مهارکنندگی دارد. از طرفی متصل کردن آرماتور‌های  بالایی و زیر سقف  نیز بر عهده این میلگرد است. حداکثر ارتفاع در نظر گرفته شده برای آن 16 سانتی‌متر است و در سقف‌های دارای بار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد ‌های کف خرپا

معمولا در هر تیرچه، از دو میلگرد کف‌پا یا همان میلگرد‌های کششی،  با قطر 8 تا 16 میلی‌متر استفاده می‌شود. اگر در تیرچه ضخامت بتن پاشنه بیش‌از 5.5 سانتی‌متر باشد استفاده از  میلگرد‌های کف‌پا با قطر 20 میلی‌متر نیز مجاز است.

میلگرد بالایی (میلگرد فشاری)

کارایی میلگرد بالایی، تحمل نیروی فشاری خرپا در مرحله باربری تیرچه است. معمولا قطر میلگرد فوقانی را با در نظر گرفتن عوامل مختلفی تعیین می‌کنند. این عوامل شامل  فواصل جوش‌های میلگرد، نوع میلگرد، ضخامت پوششی، نوع میلگرد، ارتفاع خرپا،  طول دهانه و فواصل تیرچه‌ها است.ابعاد میلگرد بالایی توجه به مولفه‌هایی که گفته شد، بین 6 تا 12 میلی‌متر متغیر خواهد بود.

انواع تیرچه بلوک استاندارد

در سقف تیرچه بلوک، اجزای آن یعنی تیرچه و بلوک دارای انواع مختلفی هستند. برای مثال در این سقف از انواع بلوک‌های سفالی، بتنی و پلاستوفوم استفاده می‌شود. و تیرچه‌های آن نیز شامل تیرچه‌های پیش تنیده، تیرچه‌های پس کشیده و تیرچه‌های پیش کشیده می‌شود. اما به‌طور کلی می‌توان سقف‌های تیرچه بلوک را،  به دو دسته سقف‌ها با تیرچه‌های فولادی و سقف با تیرچه‌های بتنی تقسیم کرد.

تیرچه بتنی

تیرچه بتنی

تیرچه بتنی قطعه‌ای پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی بوده و متشکل از میلگرد و بتن است. در تیرچه بتنی، بلوک‌ها بین تیرچه‌ها قرار می‌گیرند و با بتن پوششی درجا ریخته شده، مقطعی مشابه T را ایجاد می‌کنند. این قطعه با توجه به اندازه بار و نوع باروارد شده بر سقف، فواصل بین هر تریرچه و دهانه‌کار، با ابعاد متفاوتی خریداری می‌شود.

تیرچه صنعتی

تیرچه‌ها معمولا به دو روش سنتی و صنعتی تولید می‌شوند. منظور از تیرچه‌های صنعتی، قطعات خرپایی است که به ‌وسیله جوش نقطه‌ای تولید می‌شوند. ظاهر این قطعات به صورت مثلثی و چهار وجهی است که بدون هیچ انحنایی و به وسیله لولا به یک دیگر استفاده می‌شود.

کرومیت

نوع دیگری از تیرچه، قطعات فلزی با جان باز یا همان تیرچه کرومیت است. این قطعه همانند تیرچه‌های سفالی و بتنی از پیش ساخته است اما با این تفاوت که به‌جای استفاده از میلگرد در بال تهتانی و فوقانی، ورق فولادی و نبشی استفاده شده است. در این قطعه در بال تهتانی از ورق فولادی 3 یا 4 میل و بال فوقانی آن از یک تسمه یا دو میلگرد استفاده شده است. تیرچه کرومیت به دلیل ویژگی خود ایستایی و عدم نیاز به عملیات اجرای شمع‌بندی، در سازه‌هایی با ارتفاع زیاد که در آن شمع‌بندی سخت و هزینه بر است استفاده می‌شود.

تیرچه صنعتی

تیرچه پیش تنیده

بتن‌هایی که در ساخته تیرچه بتنی استفاده می‌شود، از مقاومت کششی پاینی برخوردارند. در روش از پیش‌تنیدگی، المان‌های بتنی را قبل از بارگذاری تحت فشار قرار می‌دهند. بدین ترتیب پس از بارگزاری، به قسمتی که تحت فشار است نیروی کششی وارد شده و این دو نیرو یک دیگر را خنثی می‌کنند. بدین ترتیب می‌توان از این قطعه در دهانه‌های بلند استفاده کرد.

شیوه اجرای تیرچه بلوک استاندارد

حال که با تیرچه بلوک استاندارد، برخی از اجزای آن و تیرچه بلوک‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی آشنا شدید، بد نیست با شیوه اجرای آن نیز آشنا شوید. در ادامه شیوه اجرای تیرچه بلوک استاندارد را بررسی می‌کنیم.

  • در مرحله اول تیرچه ‌ها باید بین دو دهانه و در فواصل مشخص جاگذاری شوند. از نکاتی که در این مرحله باید به آن توجه شود، فاصله دقیق بین تیرچه‌ها و سالم بودن آن‌ها پس از بارگذاری است.
  • در مرحله بعدی شمع‌ها در فاصله بین 1 تا 1 و 20متر در زیر تیرچه‌ها قرار می‌گیرند. همچنین در زیر تیرچه‌ها الوار‌هایی به صورت عمودی قرار می‌گیرد.
  • در مرحله سوم بلوک‌ها را بین تیرچه‌ها قرار داده و تمام‌ حفره‌های بین تیرچه‎‌ها را پر می‌کنند.
  • سپس باید از آرماتور‌های 6 و 8، در فواصل 25سانتی متری و به‌صورت عمود برهم، برای جلوگیری از جمع‌شدگی و تنش حرارت در بتن استفاده کرد.
  • در مرحله بعد باید قالب‌ها جای گذاری شده و محکم شوند.
  • در مرحله آخر نیز بتن با استفاده از دستگاه‌های مخصوص پمپ می‌شود. سپس باید کارگران این بتن را به اندازه 5 سانتی متر بالای بلوک‌ها، صاف و یکدست کنند.

خرید تیرچه استاندارد در تهران و کرج

اگر در شهر تهران یا کرج زندگی می‌کنید و قصد خرید تیرچه را دارید، می‌توانید آن را به صورت حضوری یا آنلاین از فروشگاه‌های تیرچه سفارش دهید. اما باید توجه داشت که بعضی از تولیدکنندگان برای کاهش قیمت محصولات، فارق از اینکه شما برای داشتن سازه‌ی با کیفیت به تیرچه‎‌های با کیفیت نیاز دارید، محصولات بی‌کیفیت و غیر استاندارد را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. تشخیص و انتخاب محصولات با کیفیت برعهده خود شماست پس بهتر است برای جلوگیری از خطا، خرید تیرچه کرج و تهران را از فروشگاه‌های معتبری مثل فروشگاه تیرچه پایدار انجام دهید. برای ثبت سفارش کافی است با شماره 02122870976 تماس حاصل نمایید.

* مطلب فوق رپرتاژ آگهی می باشد و سایت خبری شمانیوز مسئولیتی بابت آن ندارد .... 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied