شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

مفقود شدن چک صیادی + مراحل اعلام گم شدن چک و استخدام وکیل

راه حل های مفقود شدن چک صیادی + نحوه اثبات و مراحل اعلام گم شدن چک صیادی برگشتی، مشاوره با بهترین وکیل چک در دادگستری شیراز مفقود شدن چک صیادی یکی از مشکلاتی است که صاحبین کسب و کارها با آن رو به رو می شود. این مشکل گاها سرمایه افراد را به خطر می اندازد. به همین خاطر باید در پی راهکارهایی برای مقابله با آن بگردید. مراحل کار برای اعلام مفقودی چک باید به صورت تخصصی پیگیری شوند. شما می توانید در این حوزه از مشاورین حقوقی راهنمایی بگیرید و با در نظر گرفتن پیشنهادات آن ها برای پیگیری چک خود اقدامات لازم را انجام دهید. در این بخش در خصوص نکات مربوط به مفقودی چک اطلاعاتی را بررسی می کنیم.

مفقود شدن چک صیادی + مراحل اعلام گم شدن چک و استخدام وکیل

گم شدن چک صیادی

در صورتی که پس از مفقود شدن چک ضمانت به نکات مربوط به پیگیری آن عمل کنید، بی شک خسارتی متوجه سرمایه و مال شما نخواهد شد. هر برگ چکی که از دسته چک جدا می شود به منزله پول نقد است و به همین خاطر باید برای حفظ و نگهداری از آن همه تلاش خود را به کار ببرید. اما به هر حال گاها در اثر خطاهای انسانی و یا حواس پرتی افراد این برگه های بهادار گم می شوند. در برخی موارد نیز سو استفاده کلاهبرداران سبب مفقودی چک های با ارزش شما خواهد شد. در مواجهه با چنین مشکلاتی اولین اقدام قانونی، مراجعه به بانک و اطلاع مفقودی چک است. به این ترتیب بانک دیگر چک شما را نقد نمی کند. این مسئله از بروز هر گونه سو استفاده از چک بانکی شما پیشگیری می کند. 

نحوه اعلام مفقودی چک صیادی

پس از این که متوجه گم شدن چک برگشتی یا سایر چک های بانکی خود شدید، باید طبق دستورالعمل خاصی برای اعلام مفقودی آن اعلام کنید. این مراحل را در زیر بررسی کردیم:

  1. در ابتدا باید به بانک مراجعه کرده و فرم مربوط به گم شدن چک صیادی را پر کنید. پس از درخواست شما بانک حکم عدم پرداخت چک را صادر می کند. این حکم در حدود یک هفته اعتبار خواهد داشت. 
  2. سپس باید از دفاتر خدمات الکترونیکی برای پیدا کردن چک مفقودی خود اقدام کنید. در این خصوص باید به مراجعه قضایی مراجعه کرده و مفقودی چک خود را اعلام کنید. به این ترتیب پرونده ای برای رسیدگی به مشکل گم شدن چک ضمانت یا صیادی شما باز می شود. 
  3. در مرحله بعدی باید از مراجع صالح قضایی در خصوص عدم پرداخت چک بانکی مورد نظر کمک بخواهید. در این مرحله گواهی های قضایی صادر می شوند و برگه های اعلام شکایت شما به بانک منتقل می گردند. این فرایند رسیدگی به مشکل شما را ساده تر می کند. 

سامانه های ردیابی چک

برای پیگیری و ردیابی چک های سرقتی سامانه هایی در کشور ما فعالیت دارند که رسیدگی به این امور را ساده تر می کنند. سامانه ساد به صورت 24 ساعته در این حوزه فعالیت می کند و از بروز هر گونه سو استفاده از چک شما پیشگیری خواهد کرد. به این ترتیب چک بانکی شما پس از مفقودی دست به دست نمی چرخد و در این زمینه با مشکلی مواجه نمی شوید.

در برخی موارد نیز چک سفید امضای شما گم می شود. در این خصوص باید حتما به سامانه ساد وارد شده و شماره شبای خود را در نظر داشته باشید و رسید مربوط به آن را دریافت کنید. به این ترتیب پیگیری چک مفقودی ساده تر می شود. شما باید این رسیدها را به دادگستری مربوط به محل زندگی خود ارائه دهید. این فرایند در سامانه های ردیابی با مراحل به خصوصی انجام می شود.

به طور کلی مشاوره با یک وکیل حرفه ای چک در مورد مسائل حقوقی مربوط به چک های صیادی، می تواند به حل سریع تر پرونده کمک کند.

مراحل اعلام مفقود شدن چک

مراحل ثبت چک سرقتی در سامانه ساد

پس از مفقود شدن چک صیادی باید از مراحل زیر پیروی کنید:

  1. در ابتدا وارد سایت ساد 24 شوید و گزینه ثبت چک سرقتی یا مفقودی را انتخاب کنید.
  2. سپس باید شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. از این شماره همراه برای ارسال پیامک های تایید ثبت چک های سرقتی شما استفاده می شود.
  3. پس از ورود به سایت کدهای تایید مربوطه را دریافت خواهید کرد. به این ترتیب هر تعداد چک مفقودی شما ثبت خواهند شد.
  4. برای ثبت چک های مفقودی باید مشخصه های مربوط به هر یک از آن ها را در کادرها و فیلدهای تایید شده وارد کنید.
  5. سپس باید هزینه های مربوط به ثبت چک را پرداخت کرده و رسیدهای مربوط به آن را دریافت کنید. این رسید به دادگستری منتقل می شود و حساب های بانکی شما مسدود خواهند شد.

مزایای ثبت چک در سامانه ساد 24

پس از مفقود شدن چک ضمانت یا دسته چک های شخصی خود باید از روش های قانونی تعیین شده اقداماتی را انجام دهید. در صورتی که دسته چک خود را گم کرده باشید، باید حتما به سامانه ساد مراجعه کنید. مراجعه به این سامانه و ثبت چک های مفقودی مزایایی به همراه خواهد داشت. در وهله اول شما به صورت شبانه روزی به این سامانه دسترسی دارید و برای مراجعه به آن نباید مسافت طولانی طی کنید و یا منتظر بمانید. همچنین با استفاده از خدمات این سایت پیگیری چک های بانکی شما به سادگی انجام می شود. به این ترتیب چک های شما با رسیدهای دادگستری معتبر پیگیری خواهند شد. در صورتی که در این سامانه چک های خود را ثبت کنید، هیچ گونه مسئولیتی حقوقی در قبال سرقت چک نخواهید داشت و این مسئله از بروز هر گونه سو استفاده پیشگیری خواهد کرد.

به نقل از رسانه دید شهر : یکی از مواردی که باعث شده امروزه بیشتر از چک ضمانت استفاده شود، زمانی است که معامله ای انجام می شود و قیمت آن به صورت نقدی پرداخت نمی شود، بلکه چک ضمانت برای طرف مقابل به طور خاص برای شما یا خانواده شما صادر می شود. به عنوان مثال در خرید اقلامی مانند یخچال، تلویزیون، اجاق گاز، خودرو و غیره در صورت عدم پرداخت مبلغ مورد نیاز به صورت نقدی، یک فقره چک برای پرداخت هزینه در زمان مقرر پرداخت می شود، اما در صورت استفاده از چک قبل از این زمان، جرم خیانت در امانت چک صورت می گیرد که با طرح شکایت قابلیت پیگیری دارد.

گم شدن چک صیادی

مراحل پیگیری چک های صیادی در بانک

در صورت گم شدن چک صیادی روند پیگیری آن در سیستم بانکداری کشور بر مبنای قوانین این حوزه انجام خواهد شد. پس از ارائه گواهی های رسمی به بانک، این ادارات موظف هستند که وجه مربوط به چک را در یک حساب جداگانه مسدود کنند. این رویه تا زمانی که رسیدگی به پرونده مفقودی یا سرقت چک تکمیل نشده، ادامه خواهد داشت. 

در این فرایند از پرداخت چک به دارنده آن خودداری می شود. در صورتی که مشخص شود، چک شما مفقود شده است، چک گم شده شما باطل خواهد شد. این روزها با احداث سامانه صیاد رسیدگی به مشکلاتی مانند گم شدن چک ضمانت بسیار ساده تر شده است. این سامانه در سیستم بانکداری کشور ما به تازگی ایجاد شده است و روند پیگیری چک های شما را بسیار ساده تر کرده است. 

در این سامانه کلیه چک های صادر شده ثبت می شوند. ممنوعیت های ویژه ای نیز در خصوص ثبت چک در وجه حامل وجود دارد که رسیدگی به امور مربوط به چک ها را ساده تر می کند. در خصوص چک های صیادی از سامانه ساد 24 نیز استفاده می شود که مزایای قابل توجهی برای افراد به همراه می آورد. در نظر داشته باشید که برای احراز مفقودی چک خود در مراکز دولتی باید شواهدی در دست داشته باشید و این مسئله را به دادگاه یا دادگستری اثبات کنید. 

جمع بندی

در این گزارش در خصوص گم شدن چک برگشتی و روش های پیگیری این قبیل چک ها اطلاعاتی را بررسی کردیم. در صورتی که به این نکات دقت داشته باشید به سادگی می توانید، از بروز خسارت در صورت از دست دادن این برگه های بهادار پیشگیری کنید. در بخش هایی از این گزارش با روند ثبت مفقودی چک ها در سامانه های مربوطه نیز اطلاعاتی به دست آوردید. سامانه هایی مانند ساد 24 این قبیل فعالیت ها را پیگیری می کنند. استفاده از خدمات این سامانه ها فرایند ثبت مفقودی چک ها را ساده تر می کند.

مرجع اصلی این مقاله وب سایت حامد اسکندری می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره حقوقی با حامد اسکندری بهترین وکیل شیراز می توانید اینجا کلیک کنید.

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied