شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

دلایل بوی بد فاضلاب

قصد داریم با معرفی علل ایجاد بوی نامطبوع فاضلاب و راهکار های حل این مشکل و صحبت درباره کلیه مسائل مربوط به این مشکل که شما عزیزان را در حل این مشکل و رفع قطعی آن راهنمایی کنیم. در صورتی که با مشکل بوی بد فاضلاب در ساختمان خود روبه‌رو هستید می توانید برای رفع آن با لوله بازکنی جنوب تهران، تماس بگیرید.

دلایل بوی بد فاضلاب

بوی بد فاضلاب در ساختمان ها مشکلی سخت و آزاردهنده است زیرا آرامش افراد ساکن در ساختمان را از بین می برد. به همین دلیل افرادی که در ساختمان های مختلف اعم از مسکونی و غیر مسکونی با این مشکل روبرو هستند، برای حل هر چه سریع تر این مشکل تلاش کرده و راه چاره ای مطمئن و اساسی را جستجو می کنند. قصد داریم با معرفی علل ایجاد بوی نامطبوع فاضلاب و راهکار های حل این مشکل و صحبت درباره کلیه مسائل مربوط به این مشکل که شما عزیزان را در حل این مشکل و رفع قطعی آن راهنمایی کنیم. در صورتی که با مشکل بوی بد فاضلاب در ساختمان خود روبه‌رو هستید می توانید برای رفع آن با لوله بازکنی جنوب تهران، تماس بگیرید.

 

گاز سپتیک (فاضلاب) چیست؟

به ترکیبی از گاز های معدنی اعم از آمونیاک، سولفید، هیدروژن، متان، هیدروژن و نیتروژن گاز سپتیک (فاضلاب) می گویند. لازم به ذکر است که ترکیب این گازها با هم و داشتن تماس مستقیم با آنها سیستم تنفسی انسان را به شدت دچار آسیب کرده و در مواردی ممکن است حتی منجر به مرگ شود. استشمام این گازها که در واقع همان بوی نامطبوع و زننده فاضلاب محسوب می شود، خطر بسیاری برای انسان ها داشته و در مواردی کشنده هستند.

 

علت بوی بد فاضلاب

دلیل بوی بد فاضلاب مخلوط مواد تشکیل دهنده آن می باشد البته اغلب بینی انسان قادر به تشخیص غلظت پایین این ترکیب نمی باشد.

بعضی از این مواد با وجود نداشتن بوی بد نسبت به گازهای بدبو،  خطر بسیار بیشتری برای انسان دارند و سلامتی انسان را به شدت تهدید می کنند.

عوامل مهم و اصلی در ایجاد بوی بد، آمونیاک و سولفید هیدروژن هستند.

ورود گازهای ذکر شده در بالا به ساختمان به واسطه سیستم لوله کشی معمولاً در طبقه اول بوی نامطبوع و زننده فاضلاب بیشتر حس می شود به همین دلیل ساکنین طبقات اول شکایت بیشتری در این مورد دارند.

اغلب نفوذ این گازها  به طبقات بالای ساختمان از توالت، واحدهای نگهبانی، زیرزمین و ... اتفاق می افتد.

بوی فاضلاب (1)

دلایل انتشار بوی نامطبوع فاضلاب در ساختمان

 

  • شتر گلویی خشک و بدون آب

 داشتن شکل   U در شترگلو به این دلیل است که تجمع آب مانع از ورود گاز های ذکر شده در بالا شود و از انتشار بوی نامطبوع فاضلاب جلوگیری کند. گازهای آمونیاک، سولفید هیدروژن، دی اکسید کربن، هیدروژن و نیتروژن در آب موجود در شترگلو حل شده و از انتشار آنها در ساختمان ممانعت می کند.

به دو دلیل عمده نبود آب و مهندسی غیراصولی در سیستم لوله کشی ساختمان، شتر گلو خشک شده و از آب خالی می شود و این اتفاق منجر به پخش شدن بوی نامطبوع  گاز های فاضلاب در ساختمان می گردد.

  • گیر افتادن فضولات و مواد جامد در شترگلو

شکل ‌U مانند شترگلو موجب گیر کردن بعضی از مواد جامد و قسمتی از فضولات شده و در نهایت منجر به فاسد شدن مواد با گذشت زمان و ایجاد بوی نامطبوع و زننده در لوله می شود. البته لازم به ذکر است که این مشکل، خیلی حاد و جدی نیست بلکه اغلب با فنر برقی و دریل رفع خواهد شد. بدیهی است که شما فنر برقی لوله بازکنی ندارید و برای رفع گرفتگی لوله باید با لوله بازکنی بلوار فردوس تماس بگیرید.

  • گازهای سپتیک

باکتری های بی هوازی فضولات موجود در چاه های فاضلاب را تجزیه می کنند که این امر منجر به ایجاد گاز هایی مانند آمونیاک، سولفید هیدروژن، متان، دی اکسید کربن، هیدروژن و نیتروژن می شود. دلیل بوی نامطبوع فاضلاب در ساختمان، گازهای ذکر شده با غلظت پایین هستند اما غلظت بالای این گازها همانطور که گفته شد دستگاه تنفسی انسان را به شدت دچار آسیب کرده و حتی در مواردی منجر به مرگ می گردد. برای اینکه این گازها در ساختمان منتشر نشوند، زانویی یا همان شترگلو را در مسیر لوله ها قرار می دهند تا گازها در آب حل شده و خارج نشوند.

  • فساد فضولات و پسماند مواد غذایی در لوله

هنگام استفاده از سینک ظرفشویی در آشپزخانه تجمع روغن و پسماند مواد غذایی در لوله موجب ایجاد رسوب در لوله شده و بوی نامطبوع و زننده ای را به دلیل فاسد شدن مواد غذایی در لوله ایجاد می کند. در مواجهه با چنین مشکلی فنر برقی بهترین راهکار است چون با حرکت دورانی پسماند مواد غذایی، مو،  پرز و ... را که در لوله تجمع کرده و فاسد شده اند، از لوله خارج می کند. برای رفع گرفتگی سینک نیز می توانید با شماره لوله بازکنی گیشا شعبه شبانه روزی در غرب تهران تماس بگیرید.

این مورد یکی از دلایل رایج بوی نامطبوع فاضلاب در ساختمان ها است.

  • نشت چاه یا پر بودن آن

گاهی اوقات چاه به دلیل اشکالاتی که در آن وجود دارد و یا جنس نامرغوب زمین اطراف، دچار نشتی شده و موجب نفوذ آب فاضلاب به بقیه بخش های ساختمان می شود. به همین دلیل بوی نامطبوع و زننده در ساختمان منتشر می گردد.

از مشکلات دیگری که منجر به بوی نامطبوع و زننده در ساختمان می شود پر شدن چاه فاضلاب است. پیشنهاد ما به شما در چنین شرایطی استفاده از تخلیه چاه و خدمات ترمیم چاه همچون کف تراشی و لایروبی است.

بوی فاضلاب (2)

دلیل استشمام بوی فاضلاب از کولر

معمولاً دلیل عمده استشمام بوی نامطبوع و زننده فاضلاب از کولر غیراستاندارد بودن لوله ونت می باشد. شاید بپرسید لوله ونت چیست؟

لوله ونت به لوله ای گفته می شود که بوی نامطبوع و گازهای سپتیک را از داخل ساختمان به خارج آن هدایت می کند.

 این لوله باید از سطح پشت بام تقریباً دو متر ارتفاع داشته باشد تا گازهایی که به وسیله آن از چاه های داخلی ساختمان خارج شده است به ساختمان برنگردد.

 نکته دیگر اینکه نصب کولر در نزدیکی این لوله کاملا اشتباه است.

 

وجود بوی نامطبوع فاضلاب هنگام بارندگی

سطح مایعات چاه فاضلاب در زمان بارندگی از جامدات و فضولات آن بیشتر است به همین دلیل محتویات چاه بالا می آید. در چنین مواقعی لوله ونت، گازهای موجود را از ساختمان خارج می کند. در مواقعی که لوله ونت دچار گرفتگی شده و یا قسمتی از آن در مسیر جدا شود، بوی نامطبوع و بدی در هنگام بارندگی منتشر می شود.

 

علل بوی نامطبوع فاضلاب در خانه های نوساز

شاید برایتان سوال پیش بیاید که دلیل بوی نامطبوع و زننده فاضلاب در خانه های نوساز چیست؟

 در ادامه به طور مختصر به شرح این موضوع می پردازیم:

  • این اتفاق زمانی می افتد که لوله کشی فاضلاب ساختمان غیر استاندارد باشد.
  • بوی نامطبوع فاضلاب در خانه های نوساز می ‌تواند به دلیل غیر استاندارد بودن ارتفاع لوله ونت باشد.
  •  اشکال در سیستم لوله کشی فاضلابی ساختمان می تواند بوی نامطبوع و زننده ای ایجاد کند.
  • زمانی که حفر چاه ساختمان با اشکال انجام گیرد.
  • در خانه های نوساز ممکن است لوله های فاضلاب با مصالح ساختمانی همچون قیر، سیمان، شن یا ماسه دچار رسوب گرفتگی شده باشد.

 در چنین مواقعی مشکل باید از طریق یک کارشناس مورد بررسی قرار گیرد.

 

روش های رفع بوی بد چاه فاضلاب

برای از بین بردن بوی نامطبوع و زننده فاضلاب می توانید از روش های خانگی همچون استفاده از محلول سرکه و جوش شیرین، پر کردن آب در شتر گلویی، ترکیب آب و  مخمر نان یا درست کردن محلولی از سرکه سفید و جوش شیرین و نوشابه استفاده کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied