شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

میلگرد ساده چیست؟ به همراه انواع و کاربردهای آن

خواص مکانیکی میلگرد با توجه به استاندارد ساخت آن تغییر می‌ کند و همین موضوع کاربرد آن را در قسمت‌ های مختلف متفاوت می‌ کند. به‌طور کلی میلگردها به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌ شوند. به میلگردی که آج نداشته باشد، میلگرد ساده می‌ گویند که دارای انواع و کاربرد‌های متفاوتی است.

هر آنچه که باید در مورد میلگرد ساده بدانید

به طور کلی به میلگرد بدون آج میلگرد ساده می گویند. بسیاری از پروژه های ساختمانی از این محصول استفاده می کنند. میلگردهای موجود در بازار دو دسته اصلی میلگردهای ساده و آجدار تفکیک می شوند که هر کدام خواص متفاوتی دارند. همین میلگرد ساده نیز به دو دسته شاخه ای و کلاف تقسیم می شوند.

مراحل تولید میلگرد ساده

برای تولید این میلگرد ابتدا با استفاده از جک های هیدرولیک در یک کوره با دمای 1100 درجه سانتیگراد شمش ها را در یک کوره قرار می دهند. هنگامی که شمش‌ها در کوره قرار می‌ گیرند، با جریان گردابی در دمای بالا آماده نورد می‌ شوند. پس از رسیدن به دمای مورد نظر، شمش ها برای نورد به خط تولید فرستاده می شوند و پس از آن شمش های پخته شده روی رول ها قرار می گیرند و به مرحله بعد هدایت می شوند. میلگرد تولید شده طبق استاندارد ISIRI ایران در زیر گیوتین بسته بندی بریده شده و در نهایت بسته بندی می شود.

انواع میلگرد ساده

این محصول، در صنایع مختلفی استفاده می‌ شود که صنعت ساختمان‌ سازی تنها یکی از این صنایع محسوب می‌ شود. میلگرد ساده به‌ دلیل مقاومت کشش پایین بتن مورد استفاده قرار می‌ گیرند و براساس معیار‌های متفاوتی مانند شکل ظاهری، جنس و قطر طبقه‌ بندی می‌ شوند.

متداول‌ ترین انواع میلگرد ساده که از آن‌ ها در موارد مختلف به خصوص ساخت و ساز استفاده می‌ شود، عبارتند از:

آرماتور ساده استنلس استیل

این نوع 1A از نوع استیل و بهترین نوع برای مصارف مختلف است. از نظر مقاومت در برابر خوردگی، این نوع استیل بهتر از سایر انواع دیگر است.

آرماتور پرکربنی

این محصول، استحکام قابل قبولی دارد؛ اما مقاومت پایینی در برابر زنگ‌ زدگی و خوردگی دارد.

نوع اروپایی

این محصول، به سبب مقدار بالایی از منگنز در ترکیب خود و همچنین قیمت مناسب، محبوبیت زیادی دارد.

آرماتور اپوکسی

میلگرد ساده اپوکسی همانند نوع پرکربنی است که به علت مقاومت پایین آن، از روکش اپوکسی استفاده می‌ کنند.

نوع فایبرگلاس

این نوع محصول، به‌ دلیل برخورداری از فیبر‌های کربنی در ترکیب خود، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند.

نوع گالوانیزه

برای افزایش استحکام، روکشی از روی، به این نوع از محصولات داده می‌شود که مقاومت بالاتری نسبت به سایر انواع میلگرد‌ها دارد.

کاربرد میلگرد ساده

نوع ساده میلگردها به‌ صورت شاخه‌ ای یا کلاف در صنایع مختلف نقش پر‌رنگ‌ تری دارند که از آن جمله می‌ توان به استفاده از انواع میلگرد ساده در تولید انواع اتصالات و پیچ و مهره اشاره کرد. این محصولات که با نام 240 نیز در بازار آهن‌ آلات شهرت دارد. این نوع از محصول، به‌ دلیل داشتن سطح صاف، در آرماتور‌بندی به‌ عنوان دورپیچ مورد استفاده قرار می‌ گیرد. با وجود استحکام بالا، به‌ علت آج‌ دار نبودن از این سازه ها در ساخت بتن استفاده نمی‌ شود.

در نتیجه به سازه‌ های بتنی کمک می‌ کند تا در برابر بار‌های کششی، خمشی، پیچشی و برشی مقاومت کنند. از آنجایی‌ که این‌ ها نقاط ضعف بتن هستند، میلگرد ساده، سازه‌ های بتنی را تقویت می‌ کند که در غیر این‌ صورت تحت این نیرو‌ها از هم می‌ پاشند.

دسترسی به قیمت میلگرد ساده و خرید آن

کیفیت آلیاژ، قیمت دلاری و عرضه و تقاضا از مهمترین عوامل تعیین‌ کننده قیمت میلگرد ساده هستند. با توجه به نوسانات بازار، بهتر است قیمت میلگرد ساده را مرتب بررسی کنید تا در زمان مناسب آن را خریداری کنید.

همچنین در میان فولاد‌های با مقاطع مختلف آلیاژ‌های جامد، قیمت میلگردهای فولادی به دلیل روش تولید ساده‌ تر، ارزان‌ تر است. عاملی که باعث تفاوت زیاد قیمت میلگرد ساده می‌ شود، روش تولید مذاب آلیاژی موردنظر است. عوامل متعددی بر قیمت آن تاثیر‌گذار است.

آنچه دیگران می خوانند:

حوزه مصرف اصلی این محصول صنعت ساختمان است، بنابراین به این نتیجه می رسیم که بهبود یا رکود بازار مسکن تاثیر زیادی بر افزایش تقاضا برای پروفیل های ساختمانی و قیمت میلگرد دارد. علاوه بر تقاضا برای محصول، مسائل سیاسی و اقتصادی و عوامل بین المللی نیز بر قیمت آن تاثیر می گذارد. قیمت محصول اساساً بر اساس قیمت ماده اولیه به اضافه هزینه تولید آن تعیین می شود. علاوه بر این، هزینه های حمل و نقل به طور مستقیم بر قیمت میلگرد ساده تأثیر می گذارد.

علاوه ‌بر تقاضا برای این محصول، مسائل سیاسی و اقتصادی و همچنین عوامل بین‌ المللی نیز بر قیمت آن تاثیر‌گذار هستند. همچنین هزینه حمل‌ و‌ نقل تاثیر مستقیمی بر قیمت این محصول دارد. در حال حاضر بیشترین قیمت را می‌ توان برای نوع ساده آرماتور اصفهان به‌ دلیل کیفیت بالاتر آن دانست. بهترین راه برای اطلاع از قیمت میلگرد ساده ، استعلام آن از مراکز فروش معتبر است.

استاندارد‌های میلگرد

میلگرد یکی از مهم‌ ترین و ضروری‌ ترین مصالح برای ساخت سازه‌ های مختلف است. بنابراین تولید آن براساس استاندارد‌های معین و با دقت بالا انجام می‌ شود. نوع مرغوب میلگرد ساده، محصولی است که از نظر کشش، خمش و برش بهترین عملکرد را دارد و ابعاد آن استاندارد است.

با توجه به این موضوع، استاندارد این محصول، مجموعه‌ ای از قوانین و دستور‌العمل‌ هایی است که کیفیت شیمیایی، ساختاری و مکانیکی این قطعات فولادی را بهبود می‌ بخشد. استاندارد‌های مختلفی برای انواع آن وجود دارد و به همین جهت، این استاندارد‌ها به دلیل تفاوت در خواص مکانیکی، هنگام خرید بر قیمت آن تاثیر می‌ گذارند.

اهمیت بالای استاندارد سازی میلگردها

استاندارد‌ه ا موارد مهمی هستند که به افزایش کیفیت ساخت‌ و‌ ساز کمک می‌ کنند و برای اولین بار در سال 1878، تادئوس هایت، نحوه استاندارد‌سازی و تولید سازماندهی شده این محصول را پیشنهاد کرد. پیش از این، تولید این قطعات بدون رعایت قوانین و روش‌ های خاص و براساس آزمون و خطا انجام می‌ شد.

اما با توجه به افزایش تعداد کاربرد میلگرد و نقش مهم آن در استحکام سازه‌ ها، تعریف و تعیین استاندارد این محصول اهمیت زیادی پیدا کرد. در نتیجه استاندارد‌های مختلفی در راستای تولید، تلرانس، مشخصات و کاربرد آن‌ ها ایجاد شده و شرکت‌ های بسیاری در کشور‌های مختلف، اقدام به تدوین و انتشار این استاندارد‌ها کردند.

به‌ طور کلی این استاندارد‌ها، قوانین را برای شکل ظاهری، ترکیب شیمیایی، مشخصات هندسی و کیفیت مکانیکی تعریف م ی‌کنند که باید در خرید میلگرد ساده به آن‌ ها توجه کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied