شمانیوز
شما نیوز

ویژگیهای قرآن مخصوص حفظ و پیشنهاد خرید

ویژگیهای قرآن مخصوص حفظ و پیشنهاد خرید

قرآن کتاب مقدس ما مسلمانان از اهمیت ویژه‌ای در نزد ما برخوردار است. حفظ قرآن نیز از کارهای بسیار ارزشمند در نزد ما مسلمانان محسوب می‌شود. چنان که ما اگر از کودکی به این کار مشغول شده وحفظ قرآن را شروع کنیم، بسیار زودتر به این مهم دست می‌یابیم. با این حال در هر سن و سالی که باشیم کاری بس زیبا انجام داده‌ایم. چنان که در روایات نیز مشاهده می‌کنیم حفظ آیات قرآن برای تقویت حافظه بسیار خوب است. چه بسا که قلب ما مالامال از این آیات گوهربار و ارزشمند می‌شود و در خلق و خوی انسان تاثیرات فراوانی دارد، چنان که ما در هر لحظه و هر آن می‌توانیم به این آیات دسترسی داشته باشیم. اما برای این کار به شرایط و ملزوماتی احتیاج داریم که در این کار به ما یاری رسانند که در ادامه مطلب به این‌ها اشاره می‌شود.

زمانی که در مسیر حفظ قرآن هستید ، انتخاب قرآن مخصوص حفظ برای شما امری است حیاتی و حایز اهمیت.

قرآنی که انتخاب می کنید باید دارای ویژگی هایی باشد که:

اولا استاندارد و مورد تایید آزمون های معتبر حفظی باشد.

دوما بتواند به شما کمک کند که تصویر صفحه بهتری داشته باشید و بتوانید براحتی از روی آن حفظ کنید. این امر، در یادآوری آیات و ارائه آنها مؤثر است.

در هر کاری باید ابتدا هدف آن کار را در نظر داشت و در این مبحث هدف ما حفظ آیات قرآن است و نه حفظ ترجمه قرآن. به همین خاطر لازم است تمام تمرکز ما روی حفظ آیات باشد و چیز دیگری توجه ما را جلب نکند. به همین خاطر باید از قرآنی استفاده کرد که فقط متن آیات قرآن را داشته باشد و ترجمه یا هر گونه توضیح دیگری درصفحات مشاهده نشود. همچنین قرآن باید برای جلوگیری از شلوغی صفحه بدون ترجمه باشد، چون یکی از نکات مهم در حفظ قرآن تمرکز حواس است و باید سعی ما بر این باشد تا آنجا که می توانیم موانع عدم تمرکز را کمتر کنیم .البته لازم به ذکر است که دانستن معنی یا لااقل مفهوم کلی آیات کمک زیادی به حفظ و یادآوری آیات می کند، و این که می‌گوییم قرآن بدون ترجمه باشد به معنای ندانستن ترجمه نیست بلکه استفاده از قرآن‌هایی که ترجمه‌ی تحت اللفظی دارند یا ترجمه آن‌ها در حاشیه نوشته شده مناسب است که ترجمه در ذیل آیات باشد. ولی این مطلب دیگری است که راه استفاده از این مقوله در جای خودش گفته خواهد شد. به هر حال توصیه می شود، برای تمرکز حواس هر چه بیشتر و همچنین نظم در حفظ ترتیب صفحه ها (در مورد قرآن هایی که یک صفحه متن و یک صفحه ترجمه دارند) بهتر است از قرآنی که هیچ نوع ترجمه‌ای نداشته باشد، استفاده کرد.

رنگ زمینه صفحات به گونه‌ای نباشد که در بلندمدت موجب خستگی چشم و در نتیجه کاهش بازدهی حافظه شود. از اینرو بهتر است از قرآن‌هایی که رنگ زمینه آنها آبی روشن یا سبز مغز پسته‌ای و امثال آن است استفاده شود.

photo_2023-09-03_17-16-32.jpg

بهتر است قطع قرآن مورد نظر قطع وزیری (متوسط) باشد. استفاده از قرآن‌هایی در قطع کوچکتر، حداقل به هنگام حفظ مقاطع جدید، مناسب نیست و ممکن است موجب خستگی چشم شود؛ هرچند به هنگام مرور و تکرار نیز بهتر است از قرآن‌های قطع وزیری (یا بزرگتر) استفاده شود. به طور کلی هر قدر رسم الخط مورد استفاده درشت‌تر و واضح‌تر باشد، تثبیت آن در حافظه با سهولت بیشتر همراه خواهد بود.

نکته‌ی دیگر این که قرآن عثمان طه بدون ترجمه 15 خطی کمک بسیاری به حفظ کلام وحی می‌کند چرا که هر صفحه با ابتدای آیه شروع و به انتهای آیه ختم می‌شود و پانزده سطر دارد و هر جزء معمولا بیست صفحه است.

پس بنابراین مهم‌ترین نکته در حفظ قرآن به روش دیداری این است که در فرآیند حفظ کل قرآن، به تعداد صفحات این کتاب مقدس، تصاویری در حافظه بلندمدت حافظ نقش می‌بندد؛ که هر قدر این تصاویر روشن‌تر و واضح‌تر باشد، کیفیت حفظ ارتقا می‌یابد و شخص از کار خود احساس رضایت بیشتری خواهد کرد. لازم است بیان کنیم که حافظ قرآن بهتر است تا پایان یافتن حفظ کل قرآن، تمام فعالیت حفظ و مرور خود را با استفاده از همان قرآن انجام دهد.

تمام ویژگی‌های فوق به شکل گیری بهتر و دقیق‌تر تصویر ذهنی صفحات در حافظه کمک می‌کند. البته این مطالب بدان معنا نیست که کار حفظ متوقف به وجود چنین قرآنی شود، ولی بی‌تردید تحقق این شرایط بازدهی کار حافظه را افزایش می‌دهد.

فروشگاه قرآن کریم

مثل همیشه انتخاب اول برای جایی که بتوان قرآن بدون ترجمه خرید میدان انقلاب تهران است که بورس انواع کتاب است. کتابفروشیهای بسیاری در حد فاصل میدان انقلاب و خیابان دانشگاه وجود دارند که انواع مختلف قرآن کریم را به فروش می‌رسانند. انتخاب دوم نیز خرید از فروشگاههای اینترنتی مثل دیجی کالا و ترب است که به دلیل حجم گسترده کتاب در این فروشگاه‌ها، شاید انتخاب کتاب مورد نظر بسیار دشوار باشد. انتخاب سوم سایت کالای نفیس، فروشگاه اینترنتی انتشارات هلیا است که کتابهای مورد نیاز را به صورت دستچین در فروشگاه آورده است که انتخاب را بسیار ساده می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied