شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی

صفر تا صد نصب و راه اندازی شبکه

​تصور کنید در محل کار خود هستید و برای تکمیل یک پروژه، نیاز به تبادل اطلاعات با همکارانتان دارید. در گذشته، این کار مستلزم استفاده از فلاپی دیسک یا روش های سنتی انتقال داده بود که هم زمان بر بود و هم کارایی کمی داشت. اما امروزه به لطف شبکه های کامپیوتری، به اشتراک گذاری فایل ها، برقراری ارتباط و انجام کارهای گروهی به صورت آنی و با سهولت کامل امکان پذیر شده است.

صفر تا صد نصب و راه اندازی شبکه

شبکه های کامپیوتری مجموعه ای از کامپیوترها، دستگاه های جانبی و تجهیزات دیگری هستند که از طریق کابل یا امواج بی سیم به هم متصل می شوند. این اتصال باعث می شود تا کاربران شبکه بتوانند منابع سخت افزاری و نرم افزاری را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، به اینترنت دسترسی داشته باشند و به صورت برخط با هم همکاری کنند.

با توجه به مزایای بی شمار شبکه های کامپیوتری، برپایی و راه اندازی اصولی آن در محیط های کاری، آموزشی، اداری و حتی منازل مسکونی، امری ضروری به نظر می رسد. در این مقاله قصد داریم شما را به صورت گام به گام با فرآیند نصب و راه اندازی شبکه آشنا کنیم. با همراهی ما، می توانید به سادگی شبکه شخصی خود را راه اندازی کرده و از مزایای آن بهره مند شوید.

 

برنامه ریزی برای راه اندازی شبکه

پیش از هر اقدامی، لازم است برای راه اندازی شبکه خود برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. این برنامه ریزی به انتخاب تجهیزات مناسب و اجرای اصولی مراحل نصب کمک شایانی خواهد کرد.

تعیین نیازمندی ها

تعیین نیازمندی های شبکه شبیه به کشف یک نقشه گنج است. با یافتن پاسخ سوالات کلیدی، به گنجینه ای از کارایی و لذت در شبکه خانگی تان دست پیدا خواهید کرد. بیایید با مهم ترین سوالات شروع کنیم:

  • چند نفر قرار است از شبکه استفاده کنند؟ شبکه ای برای یک نفر و شبکه ای برای یک خانواده پرجمعیت، نیازهای متفاوتی دارند. تعداد کاربران بر انتخاب تجهیزات شبکه مانند روتر و سوئیچ تاثیر می گذارد. یک شبکه تک نفره احتمالا به یک روتر ساده و تعداد کمی پورت (درگاه) نیاز دارد، در حالی که یک شبکه خانوادگی پرجمعیت ممکن است به روتری با قابلیت مدیریت ترافیک و پورت های بیشتر احتیاج داشته باشد.
  • چه دستگاه هایی را می خواهید به شبکه متصل کنید؟ آیا فقط به اتصال کامپیوترها و لپ تاپ ها فکر می کنید؟ یا اینکه می خواهید تبلت ها، گوشی های هوشمند، کنسول های بازی و تلویزیون های هوشمند را هم به شبکه اضافه کنید؟ تعداد و نوع دستگاه ها بر انتخاب نوع کابل و تعداد سوئیچ های مورد نیاز شما تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، برای اتصال دستگاه های بی سیم به شبکه، به روتری با قابلیت Wi-Fi نیاز خواهید داشت.
  • چه کارهایی قرار است روی شبکه انجام دهید؟ آیا فقط می خواهید وبگردی کنید و ایمیل چک کنید؟ یا اینکه کارهای سنگین تری مثل دانلود و استریم ویدئوهای حجیم، بازی های آنلاین و برقراری تماس های تصویری را هم در نظر دارید؟ میزان فعالیت کاربران بر انتخاب تجهیزات با پهنای باند و سرعت بالاتر و همچنین ارتقای احتمالی اینترنت شما تاثیر می گذارد.
  • بودجه شما چقدر است؟ تعیین بودجه واقع بینانه برای تعیین نیازمندی های شبکه بسیار مهم است. تجهیزات شبکه با قیمت های مختلفی در بازار موجودند. پس از پاسخ به سوالات بالا، بهتر متوجه خواهید شد که چه نوع تجهیزاتی با امکانات مورد نیازتان و در عین حال متناسب با بودجه تان، در بازار وجود دارد.
  • پشتیبانی و نگهداری شبکه: خدمات پشتیبانی و نگهداری شبکه نیز باید در همان اوایل راه اندازی شبکه محاصبه گردد.

تجهیزات شبکه برای راه اندازی شبکه

  • کابل شبکه: این رگ حیاتی شبکه، اطلاعات را با سرعت بالا بین دستگاه ها منتقل می کند. کابل های شبکه انواع مختلفی دارند، اما برای اکثر شبکه های خانگی، کابل Cat5e یا Cat6 کفایت می کند. طول کابل هم مهم است. پس از تعیین نیازمندی های شبکه و مشخص شدن محل قرارگیری دستگاه ها، کابل با طول مناسب تهیه کنید.
  • سوئیچ شبکه: فرض کنید مهمانی بزرگی برپا کرده اید و می خواهید با همه مهمانان به صورت همزمان صحبت کنید. سوئیچ شبکه هم همین کار را برای دستگاه های شما انجام می دهد. این وسیله به شما امکان می دهد تا چندین دستگاه را به شبکه متصل کنید و با هم به اشتراک بگذارند. تعداد پورت های سوئیچ بر حسب تعداد دستگاه های شما تعیین می شود. پس در زمان تهیه تجهیزات شبکه به این نکته توجه داشته باشید.
  • روتر شبکه: فرمانده کل قوا در شبکه خانگی شما، روتر است. این وسیله ترافیک اینترنت را مدیریت می کند و به عنوان دروازه ای امن، ارتباط بین شبکه خانگی شما و دنیای بیرون را برقرار می سازد. هنگام تهیه تجهیزات شبکه به قابلیت های روتر، از جمله استاندارد Wi-Fi (وای فای)، تعداد پورت های LAN (لن) و قابلیت های امنیتی آن دقت کنید.

امیدواریم این مطلب مورد استقبال شما عزیزان قرار گرفته باشد.همچنین در صورت نیاز به راه اندازی و پشتیبانی شبکه می توانید از شرکت های پشتیبانی شبکه کمک بگیرید. یکی از معتبرترین شرکت خدمات آی تی شرکت کلینیک آی تی می باشد.


این مطلب، یک خبر آگهی بوده و این پایگاه خبری در محتوای آن هیچ نظری ندارد

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied