شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

تفاوت اصلی آب معدنی و آب آشامیدنی چیست؟

تفاوت اصلی آب معدنی و آب آشامیدنی چیست؟

بسیاری از افراد معتقدند که آب‌های لوله‌کشی دارای املاح و رسوباتی هستند که ممکن است برای سلامت بدن مضر باشند. به همین علت گرایش به سمت آب معدنی و آشامیدنی روزبه‌روز افزایش می‌یابد. در صورتی‌که اگر آب لوله‌کشی موجود بدون بو، بدون رنگ و کاملا شفاف باشد، فاقد هرگونه آلودگی است و می‌توانید با خیال راحت آن را بنوشید. در هر صورت این تصمیم شماست که با توجه به شرایط زندگی و نوع آب موجود در آن محیط، نوشیدنی مورد نیازتان را انتخاب کنید.

به‌طور حتم میان آب آشامیدنی و آب معدنی تفاوت‌های زیادی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. اما پیش از آن بهتر است به معرفی این دو نوع آب بپردازیم تا این تفاوت‌ها بهتر درک شوند.

آب معدنی؛ منبعی برای تامین املاح مورد نیاز بدن

آب معدنی یا همان Mineral Water از یک یا چند منبع طبیعی و زیرزمینی استخراج می‌شود و ویژگی‌های خاص خود را دارد. معمولا در این نوع نوشیدنی‌ مقادیر زیادی کلسیم، منیزیم، سدیم، سولفات، پتاسیم و سایر املاح معدنی وجود دارند که منبع غنی برای تقویت و سلامت بدن هستند. البته چون آن‌ها را در فصول مختلف سال و از منابع متفاوت تهیه می‌کنند، درصد این املاح مشخص نیست؛ اما معمولا در کارخانه‌ها استانداردهای لازم را برای آن‌ها در نظر می‌گیرند تا قابل نوشیدن باشند. با این وجود همچنان توصیه می‌شود افرادی که دچار بیماری فشار خون یا سنگ کلیه هستند، بیش از حد از آب معدنی استفاده نکنند.

آب آشامیدنی؛ گزینه‌ای قابل دسترس

آب آشامیدنی نیازی به معرفی ندارد. درواقع هر آبی که قابل نوشیدن باشد، می‌تواند در دسته آب آشامیدنی قرار گیرد. حال این آب ممکن است از چشمه تامین شود یا دریاچه و رودخانه. در هر صورت پس از دریافت آب از منبع اصلی، املاح سنگین، باکتری و مواد مضر موجود در آن تصفیه می‌شوند و آب آشامیدنی به‌صورت بسته‌بندی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. این آب از لحاظ بهداشت و سلامت کاملا تضمین‌شده است و می‌توان آن را به‌صورت روزانه مصرف کرد.

بررسی تفاوت‌های اصلی میان آب آشامیدنی و آب معدنی

آب معدنی و آب آشامیدنی دو نوشیدنی مناسب برای تامین آب مورد نیاز بدن هستند که تفاوت آن‌ها در منبع اصلی، نوع ترکیبات و کاربرد آن‌هاست.

● منشاء تامین آب: آب‌های معدنی از منابع طبیعی و زیرزمینی استخراج می‌شوند و چون از میان موانع مختلفی از جمله سنگ‌ها و صخره‌ها عبور می‌کنند، حاوی املاح معدنی مختلفی هستند. در صورتی‌که آب آشامیدنی همان‌طور که گفته شد، معمولا از منابع سطحی مانند رودخانه، دریاچه و... تامین می‌شود و پس از تصفیه، به‌صورت بسته‌بندی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

● ترکیبات موجود در آب‌: یکی از تفاوت‌های اصلی آب معدنی و آشامیدنی نوع ترکیباتی است که در آن‌ها

وجود دارد. آب آشامیدنی تصفیه می‌شود تا فاقد هرگونه آلودگی و باکتری باشد. به همین علت املاحی مانند پتاسیم و کلسیم به مقدار بسیار کم در آن دیده می‌شوند؛ اما آب معدنی سرشار از منیزیم، سدیم، کلسیم و سایر مواد معدنی است. حتی ممکن است املاح سنگین‌تری مانند آهن و سرب نیز در آن‌ وجود داشته باشند که در کارخانه‌های تولید تحت کنترل قرار می‌گیرند.

● نوع کاربرد آب: آب معدنی به دلیل وجود املاح و ترکیباتی که دارد، می‌تواند گزینه خوبی برای تامین نیازهای بدن باشد. بنابراین اگر رژیم غذایی دارید یا ورزشکار هستید، این نوع آب گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. آب آشامیدنی نیز منبع غنی برای هیدراته کردن بدن است و در طول روز می‌توانید به مقدار نیاز بدن از آن بنوشید.

آب جوشیده شده بهتر است یا آب معدنی؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با جوشاندن آب می‌توانند آب سالم ‌ تصفیه‌شده داشته باشند. در صورتی‌که با این کار تنها میکروب و سم‌های موجود در داخل آب از بین می‌رود و املاح مضری که نیاز به دستگاه‌های تصفیه دارند، همچنان در جای خود باقی می‌مانند. این نوع آب را نمی‌توان برای مدت طولانی‌ نگهداری کرد و باید به سرعت مصرف شود.

آب معدنی نیز املاح معدنی بسیار زیادی دارد که شاید برای بدن مفید باشند؛ اما به مرور زمان ممکن است در کلیه یا سایر نقاط بدن رسوب کنند و باعث بیماری‌های مختلف شوند. بنابراین این نوع آب را نیز باید به اندازه کافی و استاندارد مصرف کرد.

بهترین آب برای نوشیدن آب آشامیدنی است. این نوع آب‌ به نسبت آب جوشیده‌شده ایمنی بهتر و نسبت به آب معدنی املاح کمتری دارد. بنابراین علاوه بر هیدراته کردن بدن می‌تواند به سلامت آن نیز کمک کند. ضمن اینکه قیمت یک بطری بزرگ از این آب، نسبت به قیمت آب معدنی بزرگ کمتر است و گزینه به‌صرفه‌تری خواهد بود.

آب معدنی یا آشامیدنی؟ انتخاب شما کدام است؟

در سال‌های اخیر که آلودگی روی تمام نقاط کره زمین به بیش از حد انتظار رسیده است، نوشیدن آب سالم از واجبات است؛ زیرا بسیاری از بیماری‌ها‌ از طریق آب‌های ناسالم منتقل می‌شوند. آب سالم کاملا تصفیه شده است و تمام باکتری، املاح و ترکیبات موجود در آن تحت کنترل قرار می‌گیرند و به نوعی بهداشت و سلامت کافی را دارد. حتی با مصرف این آب‌ها می‌توان به سلامت بدن نیز کمک کرد.

حال فرقی ندارد که آب معدنی بنوشید یا آشامیدنی. البته در این زمینه آب آشامیدنی گزینه بهتری است؛ زیرا به مقدار کافی املاح معدنی دارد و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. توجه داشته باشید افرادی که دچار بیماری‌های خاص مانند سنگ کلیه هستند، باید با تجویز پزشک آب معدنی مصرف کنند تا به سلامت بدن آن‌ها آسیبی وارد نشود. حتی افراد عادی نیز باید به اندازه نیاز از این نوع آب‌ها استفاده کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی