شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

معرفی کامل ایستگاه راه‌آهن مشهد و امکانات آن

خطوط راه‌آهن همواره نمادی از پیشرفت کشورها بوده‌اند. قطار نه‌تنها در جابه‌جایی مسافران، بلکه در حمل‌ونقل کالاهای بزرگ نیز نقش بسزایی دارد و احداث خطوط راه‌آهن در هر منطقه‌ای موجب توسعه آن می‌شود. به همین دلیل، راه‌آهن به عنوان نمادی از پیشرفت یک منطقه شناخته می‌شود. ایستگاه راه‌آهن مشهد یکی از شلوغ‌ترین و محبوب‌ترین ایستگاه‌های ایران است که در بلوار شهید کشوری و میدان راه‌آهن مشهد قرار دارد. در ادامه، اطلاعات کاملی درباره این ایستگاه، امکانات آن و مسیرهای فعال این ایستگاه به شهرهای دیگر ارائه خواهیم داد.

ایستگاه راه‌آهن مشهد

ایستگاه راه‌آهن مشهد تحت مالکیت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و تمامی امکانات رفاهی لازم را برای مسافران فراهم کرده است. این ایستگاه در 4 آبان 1345 افتتاح شده و طراحی آن براساس کاخ اشکانی هاترا صورت گرفته که سبب منحصربه‌فرد بودن معماری آن شده است. حتی معماری ایستگاه راه‌آهن رشت نیز برگرفته از طراحی این ایستگاه است.

مسافران بعد از خرید بلیط قطار مشهد تهران وارد ایستگاه راه‌آهن مشهد می‌شوند و از همین ایستگاه به سمت تهران حرکت می‌کنند. این ایستگاه دارای ظرفیت بالایی برای جابه‌جایی مسافران است و با افزایش تعداد مسافران، خدمات آن مختل نمی‌شود. فضای بزرگ و تعداد زیاد صندلی‌ها، راحتی مسافران را فراهم کرده و امکانات آن همواره به‌روز است. کارکنان ایستگاه نیز تمام تلاش خود را برای رفاه حال مسافران انجام می‌دهند.

تاریخچه راه آهن مشهد

ساخت راه‌آهن مشهد از 25 شهریور 1334 آغاز و در 4 آبان 1345 افتتاح شد. برای اولین بار، قطارهای نوع توربو ترن در مسیر تهران مشهد فعالیت خود را آغاز کردند. این خط دارای تقریباً سه هزار پل است که هشتاد مورد از آن‌ها پل‌های بزرگ هستند. همچنین، این راه‌آهن دارای دو ایستگاه مسافری و باری مجزا است. پل سلام یکی از طرح‌های جالب این راه آهن است که هنگام عبور قطار از روی آن، حرم امام رضا (ع) به وضوح قابل مشاهده است و مسافران می‌توانند در حین عبور از روی این پل به ایشان سلام کنند.

معماری ایستگاه راه آهن مشهد

ایستگاه راه‌آهن مشهد ساختمانی ویژه و متمایز دارد که پس از جنگ جهانی دوم در ایران ساخته شده است. این سازه عظیم دارای سقف بلند و ستون‌های بلندی است که یادآور طاق ایوان مدائن یا طاق کسرا است. مسافران زمانی که وارد می‌شوند، شمایلی همانند فروهر را مشاهده می‌کنند. معمار ایرانی حیدر غیابی مغز متفکر این طرح است که از معماری اشکانی مانند تیسفون و ایوان مدائن و همچنین بال‌های فروهر الهام گرفته است. این ویژگی‌های متمایز باعث شد که ایستگاه راه‌آهن مشهد در فهرست آثار ملی قرار گیرد.

فاصله ایستگاه راه‌آهن مشهد تا حرم و مسیرهای دسترسی

فاصله ایستگاه راه‌آهن مشهد تا حرم امام رضا (ع) تنها 3 کیلومتر است و می‌توان این مسیر را با خودرو در حدود 10 دقیقه طی کرد.

ایستگاه راه‌آهن مشهد در جنوب شهر واقع شده و به تمامی وسایل نقلیه عمومی دسترسی دارد. شما می‌توانید بسته به سلیقه خود از مترو، اتوبوس‌های شهری یا تاکسی‌های آنلاین استفاده کنید. استفاده از تاکسی به شما این امکان را می‌دهد که از خیابان‌های اصلی عبور کرده و از مناظر شهر دیدن کنید. آدرس دقیق ایستگاه، مشهد، بلوار شهید کشوری، میدان راه‌آهن است.

هزینه پارکینگ راه‌آهن مشهد

هزینه استفاده از پارکینگ راه‌آهن مشهد به صورت روزانه محاسبه می‌شود و قیمت آن بسیار معقول است. به‌عنوان مثال، در سال 1398، هزینه پارکینگ روزانه 5 هزار تومان بود. با توجه به نوسانات قیمت‌ها، این مبلغ ممکن است تغییر کند، اما همچنان به عنوان یک هزینه منطقی و مقرون‌به‌صرفه باقی‌مانده است.

امکانات رفاهی ایستگاه

ایستگاه راه‌آهن مشهد از جدیدترین امکانات برای مدیریت و رفاه مسافران بهره‌مند است. این امکانات شامل غرفه‌های مواد غذایی، فروشگاه، تلفن عمومی، اینترنت، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی مردانه و زنانه، دستگاه‌های خودپرداز، انبار مرکزی، آب‌سردکن، شعبه بانک، باجه اطلاعات، باجه رزرو هتل، مکان شارژ تلفن همراه، رستوران و مسجد است. هر مسافر می‌تواند با توجه به نیاز خود از این امکانات استفاده کند و در ایام شلوغی نیز مشکلی برای مسافران ایجاد نخواهد شد.

نحوه خرید و رزرو بلیط قطار

شما می‌توانید بلیط قطار را به صورت حضوری یا آنلاین خریداری کنید. در روش حضوری، با مراجعه به ایستگاه می‌توانید بلیط خود را تهیه کنید و برای کنسل کردن بلیط نیز باید تا 90 دقیقه قبل از حرکت قطار در ایستگاه حاضر شوید. برای خرید آنلاین، کافی است به وب‌سایت شرکت‌های فعال در راه‌آهن مشهد مراجعه کرده و بلیط موردنظر را خریداری کنید. همچنین برای کنسل‌کردن بلیط به‌صورت اینترنتی نیز باید قبل از حرکت قطار اقدام کنید. سفرمارکت یکی از پلتفر‌م‌هایی است که می‌توانید از آن برای خرید بلیط ریلی مشهد به تهران و برعکس استفاده کنید. این وب‌سایت خدمات متمایزی برای خرید بلیط راه‌آهن ارائه می‌دهد.

مسیرهای ریلی راه‌آهن مشهد

ایستگاه راه‌آهن مشهد یکی از پرترددترین ایستگاه‌های کشور است و سالانه مسافران زیادی به آن مراجعه می‌کنند. مسیرهای ریلی این ایستگاه شامل مشهد تهران، مشهد قم، مشهد شاهرود، مشهد تبریز، مشهد زنجان، مشهد بندرعباس، مشهد اراک، مشهد ارومیه، مشهد رشت، مشهد ساری، مشهد اصفهان، مشهد اهواز، مشهد کرمان، مشهد سمنان و مشهد یزد هستند که همه این مسیرها رفت‌وبرگشت دارند.

قطارهای فعال در مسیرهای راه‌آهن مشهد

قطارهای فعال در مسیرهایی که گفته شد، شامل چهارستاره سروش، سه ستاره شش تخته پرسی، پنج‌ستاره بیزینس سلامت فدک و پنج‌ستاره ویژه سلامت فدک هستند. همچنین چهارستاره غزال، چهارستاره سیمرغ، چهارستاره غدیر و پنج‌ستاره نور نیز جزو قطارهای این ایستگاه محسوب می‌شوند.

امکانات قطارها:

پنج‌ستاره بیزینسی سلامت فدک: امکانات اضافه‌ای شامل کتابخانه، سرویس فرنگی، ویلچر، اینترنت، سرویس خواب با تخت‌های بزرگ‌تر، تلویزیون و سیستم صوتی.

چهارستاره سروش: سرویس فرنگی، ویلچر، اینترنت، سرویس ایرانی، تلویزیون، سرویس خواب، سیستم صوتی، بسته پذیرایی، پریز برق، رستوران و سیستم تهویه.

پنج‌ستاره ویژه سلامت فدک: مشابه امکانات بیزینس سلامت فدک.

سه ستاره شش تخته پرسی: سرویس بهداشتی ایرانی، ویلچر، تخت و سرویس خواب، پریز برق، سیستم صوتی، رستوران و بسته پذیرایی.

چهارستاره سیمرغ: کتابخانه و ویلچر به همراه سایر امکانات رفاهی.

پنج‌ستاره نور: امکاناتی نظیر سرویس فرنگی ایرانی و اینترنت.

چهارستاره غزال: سرویس فرنگی و ایرانی، کتابخانه، ویلچر و تلویزیون.

چهارستاره غدیر: شامل کتابخانه و سیستم صوتی و تصویری.

کلام آخر

ایستگاه راه‌آهن مشهد یکی از مهم‌ترین و پرترددترین ایستگاه‌های راه‌آهن کشور است. این ایستگاه، مسیرهای مختلفی به شهرهای مختلف ایران از جمله مشهد تهران، مشهد تبریز، مشهد ساری، مشهد قم، مشهد ارومیه و مشهد یزد دارد. ایستگاه مشهد تا حرم امام رضا (ع) حدود 3 کیلومتر فاصله دارد. شما می‌توانید بلیط مورد نظر خود را به صورت آنلاین از سفرمارکت خریداری کنید و سفر خود لذت ببرید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی