شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

عوارض پرواز؛ پروازهای طولانی چه آسیبی به بدن وارد می‌کند؟

عوارض پرواز؛ پروازهای طولانی چه آسیبی به بدن وارد می‌کند؟

سفر با هواپیما یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین روش­ها برای رسیدن به مقصد مورد علاقه‌مان است. بااین‌حال در هنگام سفر با این وسیله نقلیه ممکن است اتفاقاتی برایمان بیفتد که خوشایند نیست؛ از گرفتگی در گوش‌هایمان تا تورم مچ پا، تهوع و حتی بی‌خوابی. هرچقدر زمان پروازمان طولانی‌تر باشد، این عوارض بیشتر خودشان را نشان می­دهند.

سفر با هواپیما یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین روش­ها برای رسیدن به مقصد مورد علاقه‌مان است. بااین‌حال در هنگام سفر با این وسیله نقلیه ممکن است اتفاقاتی برایمان بیفتد که خوشایند نیست؛ از گرفتگی در گوش‌هایمان تا تورم مچ پا، تهوع و حتی بی‌خوابی. هرچقدر زمان پروازمان طولانی‌تر باشد، این عوارض بیشتر خودشان را نشان می­دهند.

اگر می‌خواهید با عوارض پرواز با هواپیما اطلاع پیدا کنید تا از قبل راه‌حل‌هایی را برای آن در نظر بگیرید، این مقاله را از دست ندهید.

 

سردرگمی زمانی

یکی از رایج‌ترین اتفاقاتی که ممکن است در پروازهای طولانی برای شما رخ بدهد، سردرگمی زمانی یا جت لگ (jet lag) است. زمانی که پروازهای طولانی را تجربه کنید و فاصله زمانی شهر مبدأ تا مقصد زیاد است، این اتفاق برای شما می‌افتد. بدین معنی که تفاوت زمانی مقصد سفرتان به‌گونه‌ای است که ساعت خواب و بیداری شما را تغییر می‌دهد و عوارضی مانند موارد زیر را برای شما به وجود می­آورد:

 

  • سردرد
  • اختلال در خواب
  • کاهش توان مغزی
  • کاهش توان فیزیکی
  • ناراحتی‌های گوارشی مثل معده درد و اسهال
  • تحریک‌پذیری
  • خستگی

این عوارض تنها زمانی از بین می‌روند که بدن و مغز شما با ساعت مقصد سفرتان تطبیق پیدا کند؛ بنابراین تنها راه‌حل آن گذر زمان است.

 

مشکلات دستگاه تنفس

اگر مشکلات تنفسی دارید، یکی از عوارض سفر با هواپیما این است که ممکن است این مشکلات برای شما بیشتر شود. از آنجا که در داخل کابین هواپیما فشار هوای کمی نسبت به اتمسفر وجود دارد، مسافران اکسیژن کمتری را در طول پرواز دریافت می‌کنند؛ بنابراین اگر از قبل مشکلات تنفسی داشته باشید، ممکن است در طول سفر با هواپیما دچار اختلالات تنفسی شوید. برای آنکه از این مشکل در امان باشید، بهتر است که راه‌حل‌های زیر را دنبال کنید:

  • دریچه هوای بالای سر خود را باز کنید.
  • از قبل تجهیزات تنفسی مورد نیازتان را همراه داشته باشید و برای بردن آن به داخل کابین هواپیما حتماً با مسئولین شرکت هواپیمایی هماهنگ کنید.
  • لباس تنگ نپوشید.
  • سعی کنید در طول پرواز نفس­های عمیق بکشید.

 

متورم شدن پاها

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است با خرید بلیط هواپیما و سفر با این وسیله نقلیه برای شما شما رخ دهد، تورم در پاهایتان است. این تورم به دلیل نشستن برای مدت زمان طولانی رخ می‌دهد. برای آنکه دچار این مشکل نشوید، می‌توانید چند وقت یک‌بار از روی صندلی خود بلند شوید و با راه رفتن پاهای خود را تکان دهید.

می‌توانید جوراب‌های بلندی را به‌منظور تنظیم فشار خون در پاهایتان بپوشید تا از لخته شدن خون و تورم پاهایتان جلوگیری کنید. هر زمان که از جای خود بلند شدید، حتماً چند حرکت کششی انجام دهید و عضلات پاهایتان را ورزش دهید.

 

ابتلا به بیماری‌های واگیردار

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است مسافران هواپیما با آن دست‌وپنجه نرم کنند، گرفتن بیماری‌های واگیردار از دیگر مسافرین است. فرودگاه‌ها و هواپیماها یکی از آلوده­ترین مناطق زیست انسان است و می‌تواند او را در معرض بیماری‌های مختلف قرار دهد. توجه به‌سلامت جسمتان، به شما کمک کند تا سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشید و احتمال گرفتن بیماری‌های واگیردار در طول پرواز با هواپیما برای شما کاهش پیدا کند.

تغذیه مناسب، ورزش منظم و استفاده از برخی از ویتامین­ها به شما در این زمینه کمک می‌کند. همچنین می‌توانید در طول پرواز با هواپیما از ضدعفونی کننده‌های دست و ماسک استفاده کنید.

 

کاهش قدرت چشایی

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در طول پروازهای بلندمدت یا حتی کوتاه‌مدت برایتان رخ دهد، کاهش حس چشایی است. اگر جزء افرادی باشید که زیاد با هواپیما به سفر می‌روند، احتمالاً در هنگام مصرف غذاهای هواپیما متوجه بی‌مزه بودن آن شده‌اید. البته که غذاهای شرکت‌های هواپیمایی ‌طوری درست شده‌اند که برای کاهش حس چشایی مسافران مناسب باشند. به این معنی که ممکن است در آن از ادویه‌های بیشتری استفاده شده باشد.

 

C:\Users\meysam\Desktop\airplane-food-.jpg

خیلی نمی‌توان راه‌حلی را برای این مشکل در نظر گرفت. باید صبر کنید تا سفرتان به پایان برسد و بعد از چند ساعت حس چشایی­تان دوباره باز می­‌گردد و می­توانید از مزه غذاهایی که می‌خورید، لذت ببرید.

 

تهوع

اگر در هنگام سفر با وسایل نقلیه مختلف نظیر خودروی شخصی دچار تهوع می­­شوید، ممکن است در طول پرواز با هواپیما این مشکل دوباره برای شما رخ بدهد. اگر در طول سفر با هواپیما در مسیرهای کوتاه‌مدت دچار تهوع شده باشید، احتمالاً در پروازهای طولانی نیز این اتفاق برای شما بیفتد.

این تهوع به‌خاطر تکان­هایی است که در طول پرواز با هواپیما تجربه می­کنید. اگرچه که چشمان شما این تحرکات را تشخیص نمی‌دهد، اما گوش میانی­تان به‌خوبی از آن آگاه است و نتیجه آن ایجاد حالت تهوع، سردرد و حتی سرگیجه و خستگی است.

حتماً از قرص‌هایی که در این زمینه وجود دارد و حالت تهوع را در شما کاهش می‌دهد، استفاده کنید تا بتوانید از پروازتان بیشتر لذت ببرید.

 

کم آبی

درطول سفر با هواپیما آن‌هم در مدت زمان طولانی، ممکن است بدن شما دچار کم‌آبی شود. برای آن‌که از این اتفاق جلوگیری کنید، حتماً یک بطری آب با خود به داخل هواپیما ببرید تا هر زمان که تشنه شدید، آب بنوشید.

گرفتگی گوش

زمانی که با هواپیما به سفر می‌روید، ارتفاع شما از سطح زمین افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه فشار بیشتری را در داخل هواپیما تجربه خواهید کرد. این اتفاق باعث می‌شود که گوش‌های شما بگیرد. شاید بتوانید با چند خمیازه کشیدن، این مشکل را برطرف کنید. اما اگر این راه‌حل افاقه نکرد، می‌توانید از قبل چند گوش‌گیر را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید و در طول سفر، از آن استفاده کنید تا گوش‌هایتان نگیرد.

 

مشکل در خوابیدن

در پروازهای طولانی‌مدت ممکن است که حوصله‌تان سر برود و چاره‌ای جز استراحت کردن، نداشته باشید. همچنین اگر پروازتان از نیمه‌شب تا صبح زود برگزار شود، لازم است که استراحت کنید تا در مقصد سفرتان سر حال باشید. اگر از قبل در هواپیما مشکلات خواب را تجربه کرده باشید یا جزء افرادی باشید که در محیط‌های جدید به‌سختی به خواب می‌روید، حتماً موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

 

  • از بالشت گردنی استفاده کنید.
  • چشم گیر را به داخل هواپیما ببرید تا در موقع خواب آن را به چشمانتان بزنید تا هیچ نوری شما را اذیت نکند.
  • از گوش‌گیر استفاده کنید تا صدایی شما را از خواب بیدار نکند.
  • در صورت تجویز پزشک می‌توانید از قرص‌های خواب نیز استفاده کنید.

خرید کلاس پروازی بیزینس و فرست در مسیرهای طولانی که به کشورهای دیگر انجام می‌شود، می‌تواند شرایط بهتری را برای خواب شما فراهم کند. چرا که در کلاس‌های پروازی گران‌تر، صندلی‌های راحت‌تر و حتی فضای خصوصی بیشتر برای استراحتِ شما مهیا می‌شود.

 

C:\Users\meysam\Desktop\sleep_in_plane.jpg

 

جمع‌بندی

اگرچه که سفر با هواپیما یکی از آسان‌ترین شیوه‌های سفر کردن است؛ اما در طی سفر با این وسیله نقلیه ممکن است مشکلاتی برای شما به وجود بیاید که ازجمله آن‌ها می‌توان به تنگی نفس، تورم پاها، گرفتگی گوش، تهوع، کم آبی بدن و کاهش قدرت چشایی است. برای اکثر این اتفاقات راه‌حل‌هایی وجود دارد که از قبل می‌توانید خودتان را برای آن­ها آماده کنید. امیدواریم با مطالعه این مقاله و رعایت نکات آن کمترین مشکل را در طول سفر با هواپیما تجربه کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی