شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز/

آقای همتی، مردم و بانک‌ها را از شر "پدرخوانده‌ها" نجات دهید

آقای همتی، مردم و بانک‌ها را از شر "پدرخوانده‌ها" نجات دهید

در بانک‌ها و مؤسسات مالی خصوصی، افرادی حضور دارند که نقش مهمی در شکل‌گیری و گسترش این نهادهای اقتصادی داشته اند. این افراد با جذب سرمایه‌های مردم و یادگیری روش‌های نامشروع پول‌سازی، سرمایه‌ها را به سمت دلالی سوق داده و تولیدکنندگان را به نابودی کشانده و بنگاه‌داری را در کشور رواج می‌دهند. در این گزارش، به ضرورت مقابله با این افراد که خود را "پدرخوانده" بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌دانند، پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار شمانیوز، بسیاری از کارشناسان اقتصادی اتفاق نظر دارند که مسیر اقتصاد ایران دچار انحراف شده و یکی از عوامل اصلی این انحراف، هدایت‌کنندگان این سیستم اقتصادی هستند و بانک‌ها و مؤسسات یکی از مراکز مهم این مرکز هدایت می‌باشند چون پول فراوان مردم را مدیریت می کنند. 

در روزهای اخیر، توئیتی از وزیر اقتصاد منتشر شد که در آن به برنامه دولت چهاردهم برای حذف رانت‌ها و جلوگیری از سوءاستفاده‌های خاص اشاره شده بود؛ جمله‌ای که با استعفای رئیس سازمان بورس به واقعیت پیوست و دل مردم ایران را شاد کرد و مردم را به آینده امیدوارتر کرد. 

همتی

 آقای وزیر، همان‌طور که مستحضرید، "پدرخوانده‌ها" با هدف کسب سود بیشتر، بانک‌ها و مؤسسات مالی را به بنگاه‌های عظیمی تبدیل کرده‌اند که هیچ تولیدکننده یا کارآفرینی توان رقابت با آن‌ها را ندارد. اگر میزان تسهیلاتی که بانک‌های خصوصی در سال ۱۴۰۲ به شرکت‌های وابسته به خود پرداخت کرده‌اند، بررسی کنید، به عمق فاجعه پی خواهیم برد.  

حدود ۱۲ سال پیش، برخوردهایی با برخی از این پدرخوانده‌ها انجام شد و این افراد در چند بانک خصوصی محدود شدند، اما این حرکت متوقف شد و در نتیجه، چهره‌های جدیدی در هر بانک و مؤسسه ظهور کردند و برای خود یک امپراطوری به راه انداخته اند و حتی خود را بین مردم به عنوان ناجی اقتصاد کشور معرفی می کنند. امروز، هر بانک و مؤسسه‌ خصوصی تحت مدیریت یکی از این پدرخوانده‌ها قرار دارد. به نظر می‌رسد یکی از اولویت‌های اقتصادی کشور باید مقابله قاطع با این افراد باشد تا بانک‌ها و مؤسسات مالی را به عنوان دارایی شخصی خود نبینند و با دارایی‌های مردم هر طور که خواستند رفتار نکنند. 

 این پدرخوانده‌ها با چند روش مشخص، جایگاه خود را در بانک‌ها و مؤسسات مالی تثبیت می‌کنند. ابتدا افراد معتمد خود را در پست‌های کلیدی قرار می‌دهند و یا با خرید سهام بانک‌ها و مؤسسات توسط این افراد معتمد، نفوذ خود را تضمین می‌کنند. سپس با ایجاد شرکت‌های صوری، منابع مالی بانک‌ها را به این شرکت‌ها که در واقع بنگاه‌های بزرگ دلالی هستند، انتقال می‌دهند. به عنوان مثال، در گذشته کارکنان بانک‌ها با ایجاد تعاونی‌های مسکن، خود اعضا پروژه‌های مسکونی را شروع می‌کردند و با پرداخت اقساط، صاحب خانه می‌شدند. اما پدرخوانده‌ها این فرصت را غنیمت شمردند و با تأسیس شرکت‌های ساختمانی بزرگ، وارد عرصه ساخت و ساز شدند و با بهره‌گیری از سرمایه‌های عظیم مردم، سازندگان خرد و تعاونی‌های کوچک را نابودکردند. براساس آمارهای غیررسمی، هیچ بانک یا مؤسسه خصوصی‌ای کمتر از دو میلیون مترمربع پروژه ساختمانی در دست اجرا ندارد که بیشتر این پروژه‌ها تجاری و اداری هستند. 

فساد در بانکها

 

 جناب آقای همتی، با توجه به سابقه طولانی شما در حوزه بانک و بیمه، حضرتعالی به خوبی این افراد را می‌شناسید و انتظار می‌رود که با توجه به تعهدتان به مردم، بدون هراس از قدرت و ثروت این افراد، به مقابله و معرفی آن‌ها به دستگاه قضایی بپردازید، تا شاید اقتصاد کشور که در گل مدیران نالایق و پدر خوانده ها مانده است، بار دیگر به حرکت بیفتد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    خواب دیدید خیر باشه آقای همتی خودش پدرخوانده است

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی