شمانیوز
شما نیوز

کله گنجشکی

برای ناهارت این غذای سنتی رو درست کن / طرز تهیه کله گنجشکی به روش سنتی

برای ناهارت این غذای سنتی رو درست کن / طرز تهیه کله گنجشکی به روش سنتی

اگر برای ناهار درست کردن وقت ندارید و به دنبال یک غذای فوری هستید تا پایان این خبر همراه ما باشید.

به گزارش شمانیوز :کله گنجشکی یک غذای سنتی و خوشمزه ایرانی است که از گوشت، سیب زمینی، پیاز و ادویه‌های مخصوص تهیه می‌شود.این غذا با طعم و آرومای خاص خودش معمولاً با برنج پلو شده و با نون سنگک یا ترشی میوه‌های ترش میل می‌شود.کله گنجشکی به عنوان یک غذای سنتی و خانوادگی محبوب در ایران شناخته می‌شود و معمولاً در مناسبت‌ها و جشن‌های خاص سرو می‌شود.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
سیب زمینی ۴ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
آب ۲ لیوان
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و پودر سیر به مقدار کافی

طرز تهیه

در ابتدای کار ۱ عدد پیاز را درون یک کاسه مناسب با دندانه ها ریز رنده، رنده می کنیم، سپس پیاز را از صافی رد کرده تا آب اضافی اش کاملا جدا شود. حالا گوشت چرخ کرده را به کاسه می افزاییم.

در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر به کاسه اضافه کرده و به خوبی ورز می دهیم تا مواد کاملا ترکیب شده و چسبندگی لازم حاصل شود. حالا از مواد گوشتی به اندازه یک گردو درشت جدا کرده و به صورت قلقلی فرم می دهیم.

حالا گوشت های قلقلی را به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال استراحت می دهیم تا مزه ها با هم ترکیب شوند. در ادامه پیاز باقی مانده را به صورت نگینی ریز خرد کرده و به همراه مقداری روغن مایع درون یک قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت می گذاریم.

در ادامه پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود، سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به قابلمه افزوده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا سرخ شود. حالا رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا بوی خامی آن از بین برود.

در این مرحله آب را به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا رب درون آب حل شود، سپس اجازه می دهیم سس روی حرارت بجوشد. پس از اتمام زمان استراحت گوشت های قلقلی، آنها را از یخچال خارج کرده و یک تابه جداگانه روی حرارت می گذاریم.

حالا مقداری روغن مایع به تابه اضافه کرده و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود، سپس گوشت های قلقلی را به تابه افزوده و به خوبی سرخ می کنیم. زمانی که گوشت های قلقلی کاملا سرخ شدند آنها را از تابه خارج کرده و درون قابلمه حاوی سس می ریزیم.

در این مرحله اجازه می دهیم گوشت های قلقلی به مدت ۱ ساعت درون سس بجوشند تا کاملا پخته شوند. حالا پوست زمینی ها را جدا کرده و به صورت خلالی خرد می کنیم، سپس با آب سرد به خوبی می شوییم تا نشاسته آنها به خوبی شسته شود.

حالا سیب زمینی را درون آبکش ریخته و اجازه می دهیم آب اضافی اش کاملا خارج شود. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت متوسط گذاشته و مقداری روغن مایع به آن می افزاییم، سپس اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود.

در ادامه سیب زمینی ها را به تابه اضافه کرده و به خوبی سرخ می کنیم تا طلایی شوند. پس از گذشت ۱ ساعت زمانی که خوراک جا افتاد و کمی سس آن غلیظ شد، نیمی از سیب زمینی ها را به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا سیب زمینی به سس آغشته شود.

در این مرحله مقداری آب نارنج به قابلمه اضافه کرده و پس از مخلوط کردن، خوراک را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم. در نهایت باقی مانده سیب زمینی سرخ شده را به عنوان تزیین روی خوراک ریخته و به همراه نان و سبزی خوردن سرو می کنیم. نوش جان.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی