شمانیوز
شما نیوز

کارشناس اوراسیا :

شکست ضد حمله اوکراین برگ دیگری بر فضاحت سیاست غرب است

کارشناس حوزه روابط و سیاست بین الملل به تحلیل ضد حملات اخیر اکراین با اشاره به تحولات میدانی در جبهه نبرد بین روسیه اوکراین، گفت: در مورد ضد حمله اوکراین با کمک غرب و پاسخ روسیه به این ضدحملات و شکست آن فضاحتی دیگری برای جبهه غرب بود.

شکست ضد حمله اوکراین برگ دیگری بر فضاحت سیاست غرب است

به گزارش سراج24؛ مهدی خورسند کارشناس مسائل بین الملل و اوراسیا در گفتگو با خبرنگار سراج24، اظهار داشت: این اکراین نبود که ضد حمله علیه مواضع روسیه را ترتیب و انجام داد بلکه کل دنیای غرب با اهدای تمام تسلیحات اکراین را آماده کرد تا علیه روسیه ضد حمله ای را انجام بدهد و در اصل شاهد شکست ضدحمله غرب علیه روسیه بودیم.

وی این شکست را قابل پیش‌بینی دانست و تشریح کرد: تقریباً از چند ماه پیش تمام رسانه‌ها و شخصیت‌های غربی صراحتاً آمادگی اکراین برای ضدحمله را اعلام کردند و حداقل برای کسانی که حتی کارشناسان نظامی نیستند نیز قابل پیش‌بینی بود که روسیه خود را برای مقابله با این ضدحملات آماده خواهد کرد.

کارشناس مسائل اوراسیا در ادامه تاکید کرد: عملا باز هم ثابت شد که تقریباً اکراین به بازیچه‌ای برای غرب تبدیل شده و جان اکراین و اکراینی‌ها برای کشورهای غربی کمترین اهمیتی ندارد. به معنای دیگر اکراین به عنوان یک مترسک و بازیچه در بین غرب و روسیه قرار گرفته است و خیلی اینکه اعلام می‌کنند اکراین و مردم آن برای غرب اهمیت دارد محلی از اعراب ندارد.

**غرب به دنبال فرسایش قدرت‌های نوظهور

خورسند همچنین در مورد اینکه غرب با تجهیز بیشتر اکراین و طولانی شدن درگیری با روسیه چه هدفی را دنبال می کند توضیح داد: دلیل این جنگ فرسایشی کردن یک تنش در حوزه پیرامونی و نزدیک کشورهایی است که منتقد نظم آمریکایی و غربی هستند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: سردمدار این منتقدان نظم غربی روسیه، ایران و چین هستند و ما شاهد این بودیم که این اتفاق در اولین گام برای روسیه افتاد. همانطور که پیش از این جنگ پیش‌بینی می‌شد روسها به عنوان پیش قراول و سردمدار تضعیف جایگاه دلار و نظم بین‌المللی آمریکایی، در مناسبات بین المللی و دامن زدن به ایجاد نهادهای منطقه ای که از جهانی سازی آمریکا و تسلط دلار بر دنیا جلوگیری می کرد بودند و طبیعی بود که در کانون توجه و حملات دبیرخانه نظم بین المللی و تک قطبی به رهبری آمریکا قرار گرفت.

به گفته خورسند، مشخص بود که غربی ها به دنبال ایجاد یک فضای پرتنش هستند که روسیه را درگیر یک چالش یا مرداب حوزه پیرامونی خود کنند. گردابی و منجلابی برای روسیه ساخته تا در آن درگیر شده و دچار تنش فرسایشی شود و از سمت مقابل روسیه را از اقدامات هماهنگ با دیگر قدرت های نوظهور در حوزه بین الملل علیه نظم تک قطبی منع کنند و هم نظم چند قطبی و گذر از نظم تک قطبی را مانع شوند.

کارشناس مسائل اوراسیا به موارد مشابه اشاره کرد و اظهار داشت: تقریباً همین مدل را با جمهوری آذربایجان یا افغانستان برای ایران، یا قبل آن حضور رژیم صهیونستی در سرزمین های کردنشین عراق برای ایجاد تنش با ایران شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی که آمریکایی‌ها برای چین با مقوله تایوان دارند نیز همان مدل سازی اکراین با روسیه است که قدرت‌های نوظهور را درگیر تنش‌ها و چالش و شاید درگیری حوزه پیرامونی در منطقه خودشان کنند و از اقدامات هماهنگ آنان در نظام بین الملل جلوگیری کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied