شمانیوز
شما نیوز

هانی زاده: تصمیم دادگاه لاهه می‌تواند به اعتبار بین‌المللی آمریکا و رژیم صهیونیستی ضربه بزند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: تصمیم دادگاه لاهه به لحاظ اعتباری، تصمیمی حیثیتی است و می‌تواند به آمریکا و رژیم صهیونیستی به لحاظ اعتبار بین‌المللی ضربه بزند.

هانی زاده: تصمیم دادگاه لاهه می‌تواند به اعتبار بین‌المللی آمریکا و رژیم صهیونیستی ضربه بزند

به گزارش سراج24؛ حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه و سیاست خارجه، در گفت‌وگو با سراج24 پیرامون متهم‌شدن رژیم صهیونیستی به نسل‌کشی شهروندان فلسطینی غزه در دادگاه لاهه گفت: دادگاه لاهه براساس درخواست دولت آفریقای جنوبی و بر مبنای یک پرونده طراحی‌شده توسط این کشور متهم به نسل‌کشی در غزه شده است. از هفده قاضی این دادگاه، شانزده نفر از آن‌ها رای مثبت به اتهام نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه دادند و آن را محکوم کردند.

کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه مطرح کرد: طی برگزاری این دادگاه، مقام‌های قضایی خواستار پایان دادن به کشتار مردم غزه توسط اسرائیل شدند و این دادگاه ثابت کرد که همچنان نهادهای بین‌المللی از یک توان نسبی بازدارندگی برخوردارند.

وی افزود: هرچند که در طول صد و چهارده روزی که از کشتار مردم بی‌گناه غزه می‌گذرد، سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی ناتوانی خود را در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی نشان دادند اما دادگاه بین‌المللی لاهه ثابت کرد که یک نهاد قضایی نسبتا مستقلی است و علیه اسرائیل تصمیم‌گیری کرد.

هانی‌زاده درباره‌ی اهمیت صدور این حکم از سوی دادگاه لاهه تصریح کرد: دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که تصمیمات دادگاه بین‌المللی لاهه را به شورای امنیت منتقل خواهد کرد. به نظر می‌رسد اگر این تصمیمات در شورای امنیت تصویب شود و پیش‌نویسی طرح گردد که بر مبنای آن اسرائیل تحت بند هفت منشور سازمان ملل قرار گیرد، نقطه عطفی در تاریخ جهان خواهد بود.

این کارشناس در خصوص واکنش احتمالی آمریکا به صدور این حکم، پیش‌بینی کرد: آمریکا هرگونه پیش‌نویسی علیه اسرائیل را وتو خواهد کرد و این نشان می‌دهد که آمریکا هم در نسل‌کشی مردم غزه با رژیم صهیونیستی شریک است.

وی اظهار داشت: این اقدام دادگاه لاهه، اقدامی کاملا اعتباری و بازدارنده است هرچند که فاقد جنبه‌های اجرایی است. اسرائیل ثابت کرده است که به قوانین بین‌المللی پایبند نیست و علت آن حمایت‌های سیاسی، نظامی و امنیتی آمریکا از رژیم صهیونیستی است.

کارشناس سیاست خارجه خاطر نشان کرد: این رژیم بنا بر این حمایت‌ها هرگز از قوانین بین‌المللی پیروی نمی‌کند و همواره از ابزارهای خشونت‌آمیز علیه کشورهای منطقه استفاده کرده است و خود را فوق قانون تصور می‌کند.

هانی‌زاده در پایان تاکید کرد: در نهایت تصمیم دادگاه لاهه به لحاظ اعتباری، تصمیمی حیثیتی است و می‌تواند به آمریکا و رژیم صهیونیستی به لحاظ اعتبار بین‌المللی ضربه بزند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied