شمانیوز
شما نیوز

خشم و مخالفت مردم یونان با سفر مرکل به آتن

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):آتن- مردم یونان با سفرˈ انگلا مرکلˈ صدر اعظم کشورآلمان به آتن مخالف و خشمگین هستند.  

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،علت خشم و مخالفت مردم یونان با سفرˈ انگل مرکل ˈ صدرآعظم المان به کشورشان در این برهه از زمان را می توان به دو بخش اساسی تقسیم کرد.

یکی از این دو علل به زمان جنگ دوم جهانی بر می گردد و دومی چند دهه بعد از آن وبخصوص طی یک دهه اخیر می باشد.

یونانیان معتقدند که کشور آلمان در زمان نیروهای نازی به رهبری ˈآدولف هیتلرˈ کشور شان را اشغال کرد و در خلال حضور نیروهای نازی خسارات مالی و جانی فراوانی از خود به عنوان یک کشوراشغالگر به جای گذاشتند.

یونانیان همچنین بر این باورند که آلمان بایستی غرامت جنگی هنگفتی را برای قتل عام مردم و چپاول دارایی های ملت یونان پرداخت کند، ولی این کشور نه تنها از پرداخت غرامت جنگی تا کنون خودداری کرده ، بلکه به عنوان نماینده نظام سرمایه داری به چپاول دارایی ها و سرمایه های یونانیان همچنان ادامه می دهد.

شهروندان یونانی همچنین براین باور هستند که اشغالگران نازی درخلال جنگ دوم جهانی مبلغ هنگفتی را ازبانک های بونان به زور سرنیزه برای تامین هزینه های سربازان نازی وام گرفتند که تا کنون آلمان این وام ها را پس نداده است.

گزارش های خبری و نشست های سیاسی تلویزیونی زیادی با اندیشمندان یونانی در این اواخر در باره مساله وام های دریافتی نازی ها در خلال جنگ دوم جهانی از بانک های یونان برگزار می شود که حاکی از آن است که اگر آلمان وام های بزور گرفته از بانک های یونان را به همراه بهره های آنها بازپرداخت کند، یونان نه تنها قادر به باز پرداخت بدهی های خارجی خود خواهد بود، بلکه از نظر مالی نیازی به دیگر کشورها نخواهد داشت.

در این مناظرات تلویزیونی که معمولاً حول محور بحران مالی یونان متمرکز است، دولت فعلی و دولت های پیشین یونان به کم کاری و بی توجه ای به مساله دریافت غرامت و همچنین بازپس گیری وام هایی که آلمان در زمان جنگ دوم جهانی از یونان دریافت کرده، متهم می شوند.

اما چیزی که بیش از همه باعث رنجش ملت یونان ازعملکرد آلمان به عنوان یک کشور قدرتمند عضو اتحادیه اروپا شده، مساله اصرار این کشوربر اجرای مولفه های نظام سرمایه داری و ادامه و تشدید سیاست ریاضت اقتصادی در یونان است.

یونانیان معتقدند که اجرای سیاست ریاضت اقتصادی در کشور به ضرر اقشار مختلف جامعه و در راستای تامین منافع شرکت های آلمانی صورت می گیرد.

شهروندان یونانی بر این باورند که دولت آلمان طی سه دهه اخیر با آماده سازی زمینه اعطای وام به یونان، مقادیر زیادی از انواع سلاح ها و ادوات نظامی از قبیل زیر دریایی، کشتی های جنگی و غیره با نفوذ در بین سیاسیون کشورشان، به قیمت بسیار گرانترازنرخ بین المللی به یونان فروخته و بدین ترتیب زمینه را برای مقروض کردن این کشور فراهم نموده است.

ˈاکیس چوخجوپولوسˈ وزیردفاع پیشین یونان به اتهام سوء استفاده از قدرت و خرید ادوات و کشتی های جنگی با قیمت بسیار بالاتر از نرخ متعارف بین المللی و سوء استفاده مالی از

انجام این معاملات با هماهنگی و نفوذ شرکت های آلمانی، از چند ماه پیش در زندان بسر می برد و پرونده وی در دست بررسی توسط مسوولان قضایی کشور قرار دارد.

یکی دیگری ازعلل نارضایتی مردم از عملکرد دولت و شرکت های آلمانی حضور شرکت زیمنس و شک و تردید مردم یونان به صداقت عملکرد این شرکت است.

طی چند سال گذشته رسانه های خبری و احزاب سیاسی چپ گرای یونان با انتقاد از عملکرد شرکت زیمنس در یونان معاملات انجام شده با این شرکت را به ضرر دولت و در نتیجه مردم یونان قلمداد کرده و از دولتممردان این کشور خواسته اند که مساله سوء استفاده این شرکت درمعاملات خود با ادارات دولتی را مورد بررسی قرار دهد.

یونانیان براین باورند که شرکت زیمنس با انجام معاملات غیر متعارف و غیر شفاف با ادارات دولتی میلیون ها و شاید میلیارد یورو ضرر وارد کرده است.

پرونده عملکرد شرکت زیمنس در یونان تا حدود 3 هفته پیش باز و در ددست بررسی قرار داشت، ولی دولت یونان چند روز قبل از سفرˈ اندونیس ساماراسˈ نخست وزیر یونان به آلمان و دیدار با ˈ انگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان به طور ناگهان اعلام کرد که مساله عملکرد شرکت زیمنس و خسارات احتمالی وارده به شرکت های دولتی از طریق گفت وگو قابل حل است و دیگر نیاز به پیگرد قانونی ندارد.

این اقدام دولت یونان با عکس العمل شدید احزاب سیاسی یونان و به ویژه احزب سیاسی چپ گرای این کشور مواجه شد و آن را سازشی علیه منافع ملی یونان قلمداد کردند.

اما مساله مهمی که بیش از هر چیز دیگری باعث رنجش وعصبانیت مردم یونان از عملکرد دولت و صدر اعظم آلمان شده، اصرار این کشور بر اجرا وادامه سیاست ریاضت اقتصادی در یونان می باشد.

مردم یونان بر این باورهستند که آلمان و شخصˈ انگلا مرکلˈ در مورد نحوه اعطای وام به یونان بیش از هر کشور دیگری در جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا سخت گیری می کند.

سیاسیون و مردم یونان خواسته های اتحادیه اروپا و به ویژه صدراعظم آلمان را در مورد سخت گیری های بیش از حد و اصرار بر تشدید ادامه سیاست ریاضت اقتصادی را عامل بحران مالی و ایجاد فقر در کشورشان می دانند.

یونانیان همچنین معتقدند که آلمان با اصرار بر اجرای سیاست ریاضت اقتصادی در یونان درصدد کشاندن شهروندان و دولت و در نتیجه فراهم کردن زمینه خرید شرکت های دولتی یونان توسط شرکت های آلمانی و دسترسی به نیروی انسانی ارزان برای این شرکت ها است.

سیاسیون چپ گرا و اکثرشهروندان یونانی، آلمان و شخص صدراعظم المان را مهمترین عامل بحران مالی کشورشان می دانند و به همین دلیل روز سه شنبه با بر پایی تظاهراتی گسترده مخالفت خود را با حضور وی درکشورشان ابراز خواهند کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied