شمانیوز
شما نیوز

"استاپ وار" مطرح کرد

بزرگ‌ترین دروغ در تاریخ آمریکا

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): ده سال قبل مجلس نمایندگان آمریکا یکی از مصیبت‌بارترین اشتباهات دوران خود را مرتکب شد، چشم خود را به‌روی حقایق بست و به حمله، تهاجم و اشغال یکی از ملل غنی از نفت رأی داد.  

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، پایگاه تحلیلی "استاپ وار"، به قلم "دنیس کوسینیچ"، می‌نویسد: با وجود هزینه‌ سنگین جنگ عراق و انسان‌های بی‌گناهی که کشته شدند، هنوز معلوم نیست چه کسی از این جنگ خانمان‌سوز سود می‌برده است.

*بزرگ‌ترین دروغ تاریخ آمریکا عراق را به خاک و خون کشید

12 اکتبر 2012، عراق... بعد از ده سال، هیچ‌کس پاسخ‌گوی بزرگ‌ترین دروغ در تاریخ آمریکا نیست. شاید بد نباشد ببینیم چه کسانی از جنگ بهره بردند .

سلاح‌های هشدار جمعی: بزرگ‌ترین و شاخ‌دارترین دروغ درباره عراق همچنان گفته می‌شود.

*کنگره خود را به ندانستن زد

ده سال پیش، دهم اکتبر 2002، مجلس نمایندگان آمریکا یکی از مصیبت‌بارترین اشتباهات دوران خود را مرتکب شد. کنگره، چشم خود را به روی حقایق بست و به حمله، تهاجم و اشغال یکی از ملل قدرتمند و غنی از منابع نفتی در خاورمیانه رأی داد، کشوری که به ما حمله نکرده بود و هیچ تهدیدی برای مردم آمریکا به حساب نمی‌آمد. جنگ در عراق در پایان پنج تریلیون دلار برای آمریکا هزینه داشت. 4 هزار و 488 آمریکایی کشته شدند. ده‌ها هزار نفر از آمریکایی‌ها صدمه دیدند. دستکم یک میلیون عراقی بی‌گناه کشته شدند. عراق تبدیل شد به محل استقرار القاعده که قطعاً قبل از مداخله ما چنین نبوده است.

* جهانیان از آمریکا متنفر شده‌اند

تنفر از آمریکا پی‌گیری موضوع صلح را مشکل‌تر کرده‌ است. علاوه بر این، ما هنوز هم هزاران طرف معامله مسلح در عراق داریم که مالیات‌دهندگان آمریکایی خرجشان را می‌دهند.

*دروغگویان می‌کوشند تاریخ جنگ عراق را بازنویسی کنند

بسیاری سعی کردند تاریخ جنگ عراق را بازنویسی کنند. مردمی که ما را به جنگ واداشتند، آن هم بر اساس دروغ‌هایی که به خوردمان دادند و جامعه اطلاعاتی آمریکا که کلاه سرمان گذاشت. آن‌ها نمی‌خواهند ما سؤالی بپرسیم، زیرا نمی‌خواهند مسئولیت آن را به عهده بگیرند. افرادی که دائم می‌گویند که آمریکا گول خورده است یکی از بزرگ‌ترین دروغ‌های تاریخ آمریکا را جاودانه می‌کنند.

*عراق تهدیدی برای آمریکا نبود

عراق، آمریکا را تهدید نمی‌کرد. عراق هیچ‌گونه سلاح کشتار جمعی ندارد. عراق هیچ ارتباط خاصی با حادثه یازده سپتامبر ندارد. کسی ما را فریب نداده بود. این حرف‌ها آن روزها واضح بودند. مدارکش هم برای هر کسی که بخواهد به صورت گزارش‌هایی موجود است.

* تاوان جنگ عراق را مردم آمریکا می‌دهند

خودِ من این یادداشت را برای اعضای کنگره فرستادم. در آن قضاوت‌های غلط در مورد جنگ را یکی یکی برشمرده بودم و حقیقت را فاش کرده بودم. این مورد را در سخنرانی‌ای که حدود یک ساعت در صحن مجلس به طول انجامید، متذکر شدم. 133 نفر از اعضای کنگره حضور داشتند که هنوز فریب نخورده بودند؛ آن‌ها خلاف جنگ عراق رأی دادند. دولت بوش به کنگره و مردم آمریکا دروغ گفت تا جنگ را به آن‌ها بقبولاند. جامعه اطلاعاتی گول نخورده بود، مردم آمریکا فریبی خوردند که هنوز هم داریم هزینه‌اش را پرداخت می‌کنیم. چرا دروغ گفتند؟ بعد از گذشت ده سال، هیچ‌کس نیست که مسئولیت این دروغ‌ها را به عهده بگیرد. شاید بد نباشد ببینیم چه کسی در این جنگ سود برده است.

*نومحافظه‌کاران به دنبال جنگ‌افروزی و نفت ارزان بودند

نومحافظه‌کاران دولت بوش می‌خواستند قدرت آمریکا را با نابود کردن یکی از دشمنانش به جهانیان نشان دهند. آن‌ها فکر می‌کردند که قدرت آمریکا و بمب‌‌های آمریکایی دوباره در ذهن‌ها نقش ببندد و از بابت برتری آمریکا و دسترسی این کشور به نفت ارزان قیمت برای قرن جدید اطمینان حاصل کنند.

*چه اقشاری از جنگ عراق سود بردند؟

مطمئناً بمب‌سازان و سوداگران جنگ از یک دهه جنگ منافعی کسب کرده‌اند. قشر پرحرف و نخبه وزارت کشور که سخنگویی را از اندیشکده‌ای "مستقل" حمایت مالی کرده‌اند سود کرده‌اند. این قشر حرفه‌ای وراج از طریق جار زدن تهدید و جنگ سرمایه و توجه دریافت کردند.

*باید حقیقت فاش شود تا دیگر جنگی نکنیم

آمریکا به دوره‌ای راست‌گویی و آشتی نیاز دارد. چگونه می‌توانیم مانع آغاز جنگ‌هایی دیگر در آینده شویم اگر نفهمیم چگونه بر سر جنگ علیه عراق توافق حاصل شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied