شمانیوز
شما نیوز

هرچه عبدالله نوری رشته بود خاتمی در انتخابات مجلس پنبه کرد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز): یک روزنامه نگار فراری معتقد است اصلاح طلبان فعال در فتنه سال 88 میان آشوب طلبی خیابانی یا بازگشت به سوی نظام سردرگم مانده اند و آخرین نقشه آنها در قبال انتخابات مجلس به هم ریخت.  

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز): در اخبار ویژه امروز روزنامه کیهان آمده است: «احسان-م» ضمن مقاله در وبسایت رادیو زمانه نوشت: تکلیف اصلاح طلبان معلوم نیست برخی می‌گویند برگردیم دوم خرداد، برخی دیگر می‌گویند برگردیم کف خیابان؛ برخی می‌گویند وارد فاز براندازی نخواهند شد؛ عده‌ای می‌گویند راهی جز انتخابات نداریم؛ این نوشتن و گفتن‌ها جدالی است تا آنها تکلیف خود را بدانند هرچند که اگر تکلیف خود را هم بدانند، باز باید منتظر تعیین تکلیف خودشان از سوی نظام باشند، خواستن آنها حکایت همان شوخی رایج است که «پنجاه درصدش حل است».

وی با اشاره به آلوده شدن طیفی از اصلاح طلبان به خط تحریم انتخابات در سال‌های اخیر نوشت: سالیانی است که واژه تحریم انتخابات به اردوگاه اصلاح طلبان هم راه پیدا کرده است؛ از زمانی که صندوق‌های رأی برای آنان دیگر ارمغانی نداشته؛ در سال 90 شرکت در انتخابات مجلس برای بعضی اصلاح طلبان، چیزی شده بود در حد خیانت؛ اصلاح طلبان بیرون زندان اما جلسه‌های خود برای انتخابات را داشتند؛ جلساتی که از هاشمی رفسنجانی هم درباره آن نظرخواهی شد و او گفت «انتخابات آزاد هم چنان راه حل است.»

خبر این جلسات به زندانیان هم رسید؛ جلساتی که گفته می‌شود عبدالله نوری مبدع آن بوده؛ برخی زندانیان از زندان پیام فرستادند و درباره چرایی ماجرا از نوری پرسیدند؛ نوری اما گفت که مقصودش از شرکت در انتخابات، شرکتی بوده که نظام را در برابر خواسته های اصلاح طلبان به چالش بکشد نه شرکتی که تنها برای تأیید نظام باشد.

نوری گفت که موضوع شرکت آنگونه که او می‌خواسته منتفی شده؛ دیگر اصلاح طلبان هم گفتند که «عدم شرکت فعال» گزینه نهایی است؛ آن هم آنگونه که باید پیش نرفت و سید محمد خاتمی در دماوند مُهر انتخابات را به شناسنامه خود زد.

همکار فراری نشریات زنجیره‌ای با اشاره به اختلاف دو طیف قائل به تحریم انتخابات یا حضور در آن، مشکل ضمانت اجرایی و مشکل هر دو طیف عنوان کرده و افزود: مخالفان بازگشت به خیابان، هزینه‌های آن را در حالی که حاکمیت همچنان سرپاست و اینکه از 25 بهمن 89 این رویکرد نمودی نداشته مطرح می‌کنند؛ در مقابل طرفداران انتخابات، تجربه دوم خرداد و شکست اصلاحات را در کارنامه دارند و البته بحث تقلب که مطرح کرده‌اند؛ گروه سوم هم دنبال کاندیدای اجاره ای در میان اصولگرایان هستند.

* مقام انگلیسی: جایزه صلح می‌دهید؟! اقتصاد اروپا لب پرتگاه است

همزمان با اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا، یک مقام انگلیسی هشدار داد فروپاشی منطقه پولی یورو می‌تواند اروپا را به جنگ بکشاند. همزمان یک شبکه آمریکایی اعلام کرد آمریکا به سوی پرتگاه مالی می‌رود.

به گزارش پرس تی وی، وزیر تجارت انگلیس ضمن سخنانی درباره اقدامات ریاضتی حوزه یورو گفت: فروپاشی واحد پولی مشترک اروپا می‌تواند این قاره را دستخوش جنگ کند؛ عواقب این فروپاشی اکنون نامعلوم است و هیچ تضمینی وجود ندارد که این مسئله به وقوع درگیری نظامی منجر نشود.

بحران اقتصادی کم سابقه تاکنون 4 دولت اروپایی را به سقوط کشانده و در عین حال باعث تنش‌های شدید میان آلمان و فرانسه از یک سو و کشورهایی نظیر یونان و اسپانیا و دیگر کشورهای ضعیف از جانب دیگر شده است.

وینس کبل در ادامه سخنانش گفت: «به نظر من باید این مسئله را بررسی کنیم که اگر حوزه یورو به شیوه‌ای از هم گسسته شود که پروژه اروپایی را ویران کند- و خطر وقوع چنین مسئله‌ای نیز وجود دارد- عواقب آن کاملا غیرقابل شمارش و نامعلوم خواهد بود.»

این مقام انگلیسی با اشاره به اهدای جنجالی جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا در هفته گذشته افزود: هدف از معرفی واحد پولی یکسان این بود که کشورهای اروپایی برای مقابله با ملی گرایی افراطی و درگیری‌های حاصل از آن دور هم جمع شوند و از وقوع حوادثی مشابه رویدادهای پس از جنگ جهانی دوم جلوگیری کنند.

وی با اشاره وقوع ناسیونالیسم فاشیستی که منجر به جنگ جهانی دوم شد، افزود: «ما تمایل داشتیم این موضوع را فراموش کنیم تا این که هفته پیش با اهدای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا به ما یادآوری شد که این پروژه اروپایی ایجاد شد تا اروپا را از ملی گرایی افراطی و درگیری نجات دهد؛ هیچ تضمین خودکاری وجود ندارد که این مسئله مجددا روی نخواهد داد.»

سخنان وزیر تجارت انگلیس در حالی عنوان شده که چند روز پیش دیوید کامرون درباره سقوط اقتصادی کشور خود ابراز نگرانی کرده و گفته بود: قدرت های قدیمی جهان در حال اضمحلال هستند؛ من نگران جایگاه بریتانیا در عرصه رقابت جهانی هستم. اگر دست به عمل نزنیم و حاضر نباشیم تصمیمات سخت و دردآوری اتخاذ کنیم، بریتانیا دیگر کشوری نخواهد بود که در گذشته بود. زمان بازگویی حقیقت فرا رسیده است. باید شنا کرد یا به اعماق فرو رفت. اقدام کنید یا غرق شوید!

به گفته کامرون اوضاع اقتصادی انگلیس بسیار خطرناک است و مشکلات منطقه پولی یورو می تواند این وضعیت را بدتر بکند.

در همین حال شبکه آمریکایی سی ان بی سی در گزارشی اعلام کرد: با ادامه روند کنونی، آمریکا از ابتدای سال آینده میلادی (دی ماه امسال) به پرتگاه مالی سقوط خواهد کرد.

این شبکه گفت: از ابتدای سال آینده بخشی از بخشودگی‌های مالیاتی در آمریکا که از دوره جرج بوش تصویب شده بود حذف خواهد شد و هزینه های دولتی هم کاهش خواهد یافت؛ تحلیلگران اقتصادی می‌گویند این دو اقدام باعث رکود اقتصادی در آمریکا از ابتدای سال آینده خواهد شد؛ موسسه «سیتی گروپ» پیش بینی کرد از ابتدای سال آینده با رکود اقتصادی در آمریکا، ارزش سهام در بورس نیویورک ده تا بیست درصد کاهش یابد.

این شبکه می‌افزاید: سیتی گروپ تاکید کرد دلار آمریکا حدود پنج درصد از ارزش خود را در برابر دیگر ارزهای بین‌المللی از دست خواهد داد و بیکاری در آمریکا در سال آینده هم از نه و نیم درصد فراتر خواهد رفت؛ رئیس بانک مرکزی آمریکا تاکنون بارها از کنگره خواسته است برای حل این مشکل وارد عمل شود، زیرا در غیر اینصورت اقتصاد این کشور در سال آینده با رکود روبرو خواهد شد؛ رئیس بانک مرکزی آمریکا تأکید کرد بحران بدهی ها در اروپا تاثیر بسیار منفی بر اقتصاد این کشور هم داشته است؛ مشکل آمریکا آن است که اگر تدابیری برای جلوگیری از رکود اقتصادی اتخاذ کند، کسری بودجه دولت این کشور افزایش خواهد یافت؛ این گزارش حاکی است: بدهی‌های عمومی آمریکا هم اکنون به 7/67 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده و تحلیلگران هشدار می‌دهند اگر بخشودگی‌های مالیاتی ادامه داشته باشد، حجم بدهی‌های عمومی آمریکا به صددرصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

گوینده این شبکه افزود: وحشت از آینده مبهم در آمریکا، تأثیر منفی بر شرکت‌ها و خانواده‌ها در این کشور گذاشته است؛ خانواده‌های آمریکایی به علت نگرانی از اوضاع آینده اقتصاد این کشور و احتمال وقوع فاجعه اقتصادی در آن در خریدهای خود با احتیاط عمل می‌کنند؛ کاهش مصرف در آمریکا باعث کاهش تولید در این کشور خواهد شد.

* ترکیه با توهم امپراتوری سپر بلای غرب شد

رسانه‌های آمریکایی و اروپایی دولت اردوغان را در قبال بحران خود ساخته مداخله در امور سوریه سردرگم و خطاکار توصیف می‌کنند.

روزنامه واشنگتن پست در این باره نوشت: خیلی‌ها نگرانند تنش در مرز سوریه و ترکیه به نقطه آغاز جنگی منطقه‌ای تبدیل شود، موضوعی که به نظر می‌رسد خواسته هیچ کس نیست؛ آنکارا به صورت ناخوشایندی خود را در خط مقدم تلاش های غرب برای سرنگونی رژیم بشار اسد یافته است.

این روزنامه اضافه کرد: دولت ترکیه در موضع گیری اولیه علیه دوست و هم پیمان سابق خود سوریه، سقوط فوری بشار اسد را پیش بینی می‌کرد اما این تصور غلط بود و خاک ترکیه به پایگاه اصلی تأمین گروه‌های معارض و مسلح سوریه تبدیل شد؛ ترکیه سپر بلای غرب در مخالفت با سوریه شد.

به نوشته لس آنجلس تایمز «با وجود لفاظی های خصومت آمیز اردوغان مردم ترکیه به شدت نگران گسترش درگیری ها هستند و نظرسنجی ها نشان داده که شهروندان ترک قاطعانه مخالف جنگ با سوریه هستند؛ خیلی‌ها تکروی ترکیه را اقدامی مخاطره آمیز در منطقه‌ای قابل انفجار حتی برای کشوری مانند ترکیه می‌دانند بخشی از نگرانی آمریکا نگرانی از احتمال افتادن تسلیحات پیچیده به دست القاعده و دیگر گروه های شبه نظامی است؛ بسیاری از شهروندان ترکیه نیز نگران گرفتار شدن در باتلاق سوریه هستند.»

واشنگتن پست از قول «عبدالله بوزکورت» نویسنده روزنامه «زمان» چاپ ترکیه تصریح کرد: در شرایط نبود تمایل جدی جامعه بین‌المللی برای تسهیل سرنگونی دولت سوریه، به چه دلیل مردم ترکیه باید خود را درگیر چنین مسئله ای کنند؟ حقیقت این است که آمریکا علاقه‌ای به درگیر کردن جدی خود در منازعات سوریه ندارد.

روزنامه آمریکایی نوشت: ترکیه در 10 سال گذشته به دلیل ثبات داخلی و دوری از کانون آشوب‌ها در منطقه در شرایطی امن به سر برده است اما دوران پیشرفت و آرامش نسبی در این کشور ممکن است با مداخله فزاینده آنکارا در درگیری سوریه که پایان روشنی برای آن متصور نیست و حتی ممکن است وخیم تر شود به پایان برسد.

در همین حال روزنامه سوئیسی تاگس آنسایگر در تحلیل موقعیت دولت ترکیه نوشت: نخست وزیر ترکیه در قبال بحران سوریه سردرگم است از جمله به این دلیل که آمریکا و ناتو نمی‌خواهند وارد جنگ مستقیم در سوریه شوند؛ اردوغان هم با وجود لفاظی‌ها نمی‌خواهد به تنهایی وارد جنگ شود.

«روزنامه سوئیسی تصریح کرد: آمریکا کمترین علاقه‌ای به شرکت در یک جنگ دیگر در خاورمیانه ندارد و این موضوع برای دیگر اعضای ناتو هم صدق می‌کند؛ در افکار عمومی ترکیه هم شوقی برای جنگ وجود ندارد بلکه برعکس، اکثریت مردم این کشور مخالف جنگ علیه سوریه هستند؛ اردوغان و داود اوغلو متهم شده‌اند که می‌خواهند رویای امپراتوری عثمانی را احیا کنند اما چنین رؤیاهایی اکنون جایی در میان واقعیات خاورمیانه ندارد.

روزنامه سوئیسی تأکید کرد: دولت ترکیه در این بازی خطرناک نمی‌خواهد وارد جنگ نیابتی شود زیرا هدف اصلی آنکارا ثبات ترکیه است.

اگر این امر از بین برود شکوفایی اقتصادی در این کشور نیز می تواند خیلی سریع از بین برود و پایانی بر دولت اردوغان باشد.

* پیام پهپاد ایران امکان خاورمیانه بدون اسرائیل است

«نفوذ پهپاد حزب الله به منطقه نقب نشان داد ابزارهای پیشرفته غرب و اسرائیل در مقابل تجربه نوپای ایرانی ها ناکارآمد است.»

این مطلب را روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت عنوان کرد؛ به گزارش دیپلماسی ایرانی، روزنامه مذکور در تحلیل خود نوشت: یک ربط روشن و بسیار نگران کننده میان پرنده بدون سرنشین ایرانی که هفته گذشته از طریق لبنان وارد آسمان اسرائیل شد با مواضع کاخ سفید وجود دارد و این حقیقت را به ما ثابت می‌کند که کاخ سفید نه می‌فهمد و نه می‌خواهد بفهمد و نه می‌تواند خاورمیانه را بفهمد و دریابد که مفاهیم اسلامی تا چه اندازه بر آن حاکم هستند؛ آنها درباره قضایای مربوط به جهان اسلام تجربه کمی دارند.

یدیعوت آحارونوت می‌افزاید: همه چیز متوجه آمریکا نیست؛ بخشی از نهادهای امنیتی سیاسی ما نیز خودشان کور شده‌اند؛ هنگامی که هواپیمای بدون خلبان ایرانی در 30 کیلومتری دیمونا سقوط کرد اسرائیلی‌ها ذوق زده شدند که توانستند یک حرکت خصمانه را ناکام بگذارند؛ غافل از اینکه این اتفاق شادی ندارد، چرا که این هواپیما همه اطلاعات سیستم دفاعی اسرائیل را عکسبرداری کرد و به تهران فرستاد در حالی که اسرائیلی ها هیچ کاری نتوانستند از پیش ببرند؛ در حقیقت باید گفت که در این عملیات اسرائیل نه برنده بلکه بازنده یکی از تلاش‌های بسیار ایران علیه اسرائیل شد.

این روزنامه نوشت: نفس نفوذ این هواپیمای بدون خلبان برای ایران و حزب الله دستاوردی استثنایی محسوب می‌شود؛ ایرانی‌ها و لبنانی‌ها با این هواپیما به هدف خود رسیدند، وقتی که صحبت از یک هواپیمای بدون سرنشینی می‌شود که نه از سابق برنامه‌ای برای آن تعریف شده و نه از سوی یک ماهواره مورد ردیابی و جهت‌یابی قرار می‌گیرد اما در عین حال اطلاعات لازم را در اختیار ارسال کنندگان آن می‌گذارد، طبیعی است که دستاوردی بزرگ برای صاحبان آن محسوب می‌شود؛ ابزاری که به پرواز این هواپیما کمک کرد، نشان می‌دهد که ابزارهای پیشرفته غربی که بیش از 30 سال در این زمینه تجربه دارند در مقابل تجربه نوپای ایرانی‌ها در این نوع از سیستم دفاعی ناکارآمد از کار درآمدند و واقعاً با بحرانی تازه مواجه شدند؛ سید حسن نصرالله به روشنی گفت: «قدرت ما ناشناخته است، ما را آزمایش نکنید.»

الکس فیشمن در یدیعوت آحارونوت تأکید می‌کند: همین ورود هواپیمای بدون سرنشین از سمت لبنان، برای ایرانی‌ها کافی است که بتوانند خاورمیانه‌ای بسازند که اسرائیل در آنجایی نداشته باشد و بسیار ضعیف باشد؛ ایران ثابت کرد رسیدن به این هدف حتی بدون سلاح هسته‌ای ممکن است، این نکته را آمریکایی‌ها نمی‌فهمند.

از سوی دیگر روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارش مشابهی نوشت: پهپادی که در تاریخ 6 اکتبر توسط حزب الله به پرواز درآمد، تصاویری از آماده سازی برای مانور مشترک اسرائیل و آمریکا، سایت‌های موشکی و احتمالا راکتورهای هسته‌ای فوق محرمانه اسرائیل نزدیک به دیمونا را انتقال داده باشد؛ یک منبع نظامی در اسرائیل می‌گوید «وقتی که نمی‌توانیم یک پهپاد ایرانی را مهار کنیم، چگونه می‌خواهیم از خاک خود در مقابل هزاران موشک حفاظت کنیم؟»

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied