شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

چرا به اندازه های مختلف میلگرد نیاز داریم؟

چرا به اندازه های مختلف میلگرد نیاز داریم؟

امروزه از میلگرد در صنعت ساختمان به‌منظور تقویت مقاومت کششی بتن استفاده می¬شود. میلگرد از پرمصرف¬ترین ابزارآلات ساختمانی از جنس فولاد بوده و در وزن¬ها و سایزهای مختلف تولید می¬شود. در تمامی انواع میلگردها برای تقویت مقاومت کششی و برشی از میلگرد در بتن استفاده می¬شود. باتوجه‌به انواع میلگرد هرکدام کاربرد کاملاً متفاوتی برای بتن¬ریزی خواهد داشت.

قیمت میلگرد باتوجه‌به نوع میلگرد متفاوت است و در زمان خرید میلگرد باید با بهره‌گیری از نظرات مهندسین محاسب از میزان بارهای وارده بر سازه آگاه باشیم تا در زمان خرید میلگرد، میلگرد مناسب را با سایز درست سفارش دهیم. درصورتی‌که در زمان خرید میلگرد، میلگرد مناسب خریداری نشود علاوه بر اینکه خریداران هزینه بالاتری برای قیمت میلگرد انجام داده­اند و به نسبت افزایش قیمت میلگرد قیمت ساختمان نیز بالاتر رفته و با قیمت بالاتری در اختیار مصرف­کننده نهایی قرار خواهد گرفت، ایمنی ساختمان نیز به‌درستی رعایت نشده زیرا از نوع میلگرد نامناسب استفاده شده است.

برای استعلام قیمت میلگرد ساده و آجدار تجارت گرام اینجا کلیک کنید.

سایزهای مختلف میلگرد در خاموت برای افزایش مقاومت برشی و جلوگیری از ایجاد ترک­ها و بیرون­زدگی آرماتورهای طولی به دلیل کمانش مورداستفاده قرار می­گیرد. باید توجه گردد که اگر میلگرد در راستای طول سازه مورداستفاده قرار گیرد به آن میلگرد طولی و اگر در راستای عرض به کار گرفته شود به آن میلگرد عرضی یا خاموت گویند. مثلاً در خاموت از میلگردهایی به سایز 8 تا 10 میلیمتر استفاده می­شود. قیمت میلگرد در زمان خرید میلگرد بر قیمت نهایی خاموت مورداستفاده در ساختمان تأثیر خواهد داشت.

میلگرد سنجاقک به‌منظور افزایش مقاومت برشی میلگرد خاموت است. میلگرد سنجاقی نوعی میلگرد باریک است که از دو طرف خم و به شکل سنجاق درآمده است. برای ایجاد میلگرد سنجاقی از استاندارد A2 میلگرد و سایز 8 تا 10 میلیمتر استفاده می­شود. در ساخت ستون­های بتنی و در دیوارهای برشی از میلگرد سنجاقی استفاده می­شود. قیمت میلگرد در زمان خرید میلگرد بر قیمت نهایی میلگرد سنجاقی مورداستفاده در ساختمان تأثیر خواهد داشت.

میلگرد ادکا نیز برای تحمل نیروهای برشی استفاده می­شود. این میلگرد از پرکاربردترین­ها در سقف تیرچه بلوک است. از میلگردهای با سایز 8، 10، 12 و 14 به‌عنوان میلگرد ادکا استفاده می‌شود. قیمت میلگرد در زمان خرید میلگرد بر قیمت نهایی میلگرد ادکا مورداستفاده در ساختمان تأثیر خواهد داشت.

میلگرد خرک در بتن-ریزی کف و فونداسیون به‌منظور اتصال دو شبکه متوالی افقی با رعایت فاصله معین استفاده می­شود. میلگرد خرک کاربرد سازه­ای ندارند و برای ایجاد حدفاصل مش فوقانی و تحتانی استفاده می­شوند. عموماً از میلگرد با سایز 14 به‌عنوان میلگرد خرک استفاده می­کنند. قیمت میلگرد در زمان خرید میلگرد بر قیمت نهایی میلگرد خرک مورداستفاده در ساختمان تأثیر خواهد داشت.

میلگردها برای مصارف گوناگون در پروژه­های عمرانی و ساختمانی استفاده می­شوند و از سایز 8 تا 32 میلیمتر را دارا می­باشند.

میلگردهای سایز کم، عموماً زیر 8 میلیمتر به‌صورت کلافی تولید می­شود و در خرپا و تیرچه به‌عنوان سیم‌خاردار، سیم بکسل، زنجیر فلزی و... استفاده می­شود.

میلگردها بر اساس استاندارد روسی به چهار نوع تقسیم می­شوند. نوع میلگرد A1 از سایز 6 تا 20 میلیمتر تولید می­شود و برای آهنگری، تغییر شکل و عملیات جوشکاری مناسب هستند. در میان انواع میلگرد، میلگرد A1 قیمت میلگرد کمتری از سایر استانداردها دارد.

میلگرد A2 از سایز 5/5 تا 40 میلیمتر تولید شده و در خاموت زنی استفاده می­شود و اصلاً مناسب عملیات جوشکاری نمی­باشند. در میان انواع میلگرد، میلگرد A2 قیمت میلگرد بالاتری نسبت به قیمت میلگرد A1 دارد. میلگرد A3 از سایز 5/5 تا 40 میلیمتر تولید شده و در آهنگری و جایی که نیاز به تغییر شکل زیاد دارد اصلاً مناسب نیست. از میلگرد A3 نیز به‌هیچ‌عنوان در جوشکاری استفاده نمی­شود. در میان انواع میلگرد، میلگرد A3 قیمت میلگرد بیشتری نسبت به قیمت میلگرد A1، A2 دارد.

میلگرد A4 از سایز 5/5 تا 40 میلیمتر تولید می­شود و در طراحی و ساخت سازه­های ساختمانی مختلف به‌جز دیوار برشی و قاب خمشی مورداستفاده قرار می­گیرد. قیمت میلگرد A4 در میان استانداردهای تولید میلگرد از همه بالاتر است. به دلیل اینکه از میلگرد در قسمت­های مختلفی از سازه استفاده می­شود، لذا میلگرد با اندازه­های مختلفی توسط فرایند نورد به دست آورده و تولید می­کنند. حتی به‌منظور کسب خواص بیشتر در فولاد آلیاژهای دیگری قرار می­دهند تا میلگرد غیر فولادی به دست آورند و بتوانند با میلگرد قابلیت ضد خورندگی داشته باشند.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی