شمانیوز
شما نیوز

در بررسی کارنامه ۱۱ ماهه عملکردی گل‌گهر مشخص شد

کسب درآمد ۵۸۵ هزار میلیارد ریالی و رشد ۱۶ درصدی حجم محصولات توسط کگل

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر(کگل) با سرمایه ثبت شده ۳۳ هزار میلیارد تومانی توانست طی عملکرد ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ با ۶۶ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل درآمد عملیاتی خود را به ۵۸۵ هزار میلیارد ریال برساند. حجم تولید محصولات در شرکت گل‌گهر نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱۶ درصد افزایش یافته است که این موضوع نشان‌دهنده استمرار رشد این شرکت در حوزه‌های مدیریت تولید و مدیریت فروش می‌باشد.

کسب درآمد ۵۸۵ هزار میلیارد ریالی و رشد ۱۶ درصدی حجم محصولات توسط کگل

 

به گزارش شمانیوز، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با ارزش بازار 162 هزار میلیارد تومانی در آخرین گزارش عملکرد خود از افزایش درآمد عملیاتی به میزان ۵۸۵ هزار میلیارد ریال از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه خبر داد که ۶۶درصد رشد را نشان می‌دهد. کگل در گزارش عملکرد ۱۰ ماهه نیز از افزایش ۷۲ درصدی به مبلغ ۵۳۸ هزار میلیارد ریال درآمد عملیاتی خود در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و افزایش ۱۱ درصدی حجم تولید محصولات کگل در مدت یادشده رونمایی کرده بود.  

 

کگل در گزارش عملکرد ۹ ماهه نیز درآمد 48 هزار و 15 میلیارد تومانی را محقق کرده بود. درآمدی که"کگل" به سهامداران خود در پایان آذرماه اعلام کرد نسبت به آبان ماه رشد 11 درصدی و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 62 درصد رشد به همراه داشت. 

 

روند بررسی آمار و ارقام درآمدی و رشد تولید حجم محصولات در این شرکت نشان می‌دهد که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر همچنان در مسیر صعود و افزایش درآمدزایی و ظرفیت تولید قرار دارد و به نظر بتواند برآورد مبلغ 69هزار و 960 میلیارد تومان درآمد عملیاتی از طریق فروش داخلی و صادراتی و 47هزار و 958 میلیارد تومان بهای تمام شده کگل را تا پایان سال محقق کند. 

 

 غول معدنی بازار سرمایه که از نقطه نظر ارزش بازار ، در جایگاه نخست صنعت ایستاده است ، بهمن 1402 را با کسب بیش از 4.6 هزار میلیارد تومان درآمد به پایان رسانده است. رقم درآمدی بهمن 1401 ، 2.4 همت گزارش شده و این یعنی جامپ 94 درصدی ارزش درآمد ماهانه را به دست آورده است. 

 

بازارهای اصلی شرکت مشتمل بر صنعت استخراج کانه های فلزی و تامین مواد اولیه در بخش صنعت فولاد کشور می‌باشد. مشتریان اصلی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر شامل شرکت های فولاد مبارکه، فولاد کاوه جنوب، فولاد هرمزگان، فولاد خراسان، فولاد خوزستان، مجتمع جهان فولاد سیرجان و شرکت توسعه آهن و فولاد  گل گهر هستند. 

 

محصولات قابل فروش توسط شرکت شامل کنسانتره و گندله سنگ آهن است که محصول کنسانتره علاوه بر فروش به مشتریان داخلی به بازارهای جهانی نیز صادر می‌گردد. فرآیند فروش محصولات کنسانتره و گندله به مشتریان داخلی از طریق انعقاد قرارداهای فروش سالیانه و با نرخ مشخصی بر اساس میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در دوره های سه ماهه انجام می‌گیرد. 

 

شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر با نماد بورسی کگل در بهمن 1402 موفق شد تا 915 هزار تن تناژ فروش را با یک رشد ۱۵۵ هزار تنی نسبت به دوه مشابه سال گذشته به ثبت برساند، حال آن که در بهمن 1401 این عدد برابر با 760 هزار تن بوده است. 

 

فعالیت‌های 11 ماهه کگل حاکی از آن است که این شرکت از محل فروش 13.2 میلیون تن محصول ، به درآمد 58.5 هزار میلیاردی رسیده است، رقمی که در قیاس با دوره مشابه، رشد سنگین 23.3 همتی را نشان می دهد. تناژ فروش شرکت در مدت مشابه 11.5 میلیون تن بوده ؛ فلذا شاهد رشد 1.7 میلیون تنی مقدار فروش محصولات نیز هستیم. 

 

محصول گندله سهم ۹۳ درصدی در سبد درآمدی شرکت دارد و از این حیث ، محصول استراتژیک شرکت محسوب می شود. در این مدت 11 ماهه ، درآمد حاصل شده از محل فروش این محصول تقریبا 54.5 هزار میلیارد تومان محاسبه شد که نسبت به دوره مشابه رشد سنگین 23.4 همتی را نشان می دهد. 

 

بخشی از این رشد مربوط به افزایش تناژ فروش 1.5 میلیون تنی و بخش دیگر مربوط به افزایش نرخ فروش است. در این مدت ، هر تن گندله در بازار داخلی و صادراتی به ترتیب 4.8 و 4.2 میلیون تومان در هر تن معامله شده که در قیاس با مدت مشابه به ترتیب ۴۹ درصد و ۶۵ درصد افزایش داشته است. 

 

در طول 2 ماهه گذشته ، 10.5 هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده است. با فرض تولید 1 میلیون تن گندله در اسفند ماه ، موجودی قابل فروش این محصول به حوالی 1.6 میلیون تن خواهد رسید ( با احتساب موجودی انبار 590 هزار تنی مندرج در یادداشت 9 ماهه). 

 

در صورت فروش ۸۰ درصد این موجودی به نرخ میانگین 4.5 میلیون تومان در بازار های داخلی و صادراتی ، تقریبا 6 هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد و این یعنی درآمد آخرین فصل 1402 این غول معدنی به حوالی 16.5 الی 17 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. 

 

با احتساب درآمد 9 ماهه 48 همتی ، برای دوره 1402 ، درآمد های سالانه در حدود 64.5 الی 65 هزار میلیارد تومان برآورد می شود. در این مدت 9 ماهه ، از محل 48 همت درآمد ، 9.4 همت سود خالص حاصل شد که حاشیه سود ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. برآوردها نمایانگر سود خالص به ارزش 12.5 هزار میلیارد تومان  یعنی تقریبا 38 تومان به ازای هر سهم برای سال ۱۴۰۲ است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied