شمانیوز
شما نیوز

بازیگران

بیت کوین دستمزد جدید بازیگران در سینما

اسعدیان برای نخستین بار از درخواست دستمزد برخی بازیگران برای دریافت بیت کوین در فیلم ها خبر داد.

بیت کوین دستمزد جدید بازیگران در سینما

به گزارش شمانیوزبازیگران معروف برای بستن قرارداد به جای دستمزد درخواست بیت کوین می کنند. بازیگران معروفی که در آمدهای میلیاردی دارند و برای فرار مالیاتی از این شیوه استفاده می کنند تا مالیات نپردازند. این اصل نه اینکه تنها متعلق به سلبریتی‌ها و استارهای سینما باشد، بلکه بازیگران نقش‌های مکمل را نیز دربرمی‌گیرد.

همایون اسعدیان کارگردان سینما در نشست سینماگران با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از وضعیت نابه سامان معیشت سینماگران و فرار برخی از مالیات گفت.

سلبریتی هایی که به جای دستمزد بیت کوین می خواهند پدیده این روزهای سینمای ایران است.

اسعدیان برای نخستین بار از درخواست برخی سلبریتی ها برای دریافت بیت کوین به جای پول به عنوان دستمزد بازی در فیلم ها خبر داد و تاکید کرد که این دسته از بازیگران شرط عدم پرداخت مالیات را هم تعیین کرده اند.

معلوم نیست که پس از سقوط بیت کوین چه تعداد شکایت در محافل قضایی تشکیل خواهد شد و واکنش سینماگران ایران که سواد مالی پایینی داشته و عموما افرادی سطحی نگر هستند چه خواهد بود.

سلبریتی به چه معناست؟ سلبریتی کیست؟

کلمه سلبریتی (celebrity) در زبان انگلیسی به معنای مشهور و محبوب است؛ به طور کلی افراد مشهور نظیر فعالان در عرصه بازیگری، سیاسی، مذهبی، ورزشی و موارد مشابه را سلبریتی می‌نامند. به عبارت دیگر، کلمه سلبریتی برای افرادی که در رسانه‌های اجتماعی دارای محبوبیت هستند و از همین مسئله برای کسب درآمد استفاده می‌کنند، کاربرد دارد. در این مقاله با نکاتی در زمینه مالیات سلبریتی ها و هنرمندان آشنا می‌شویم.

مرحله اول: معافیت مالیاتی

در ابتدا سازمان امور مالیاتی کلیه فعالان حوزه هنری از جمله هنرمندان و بازیگران را بر اساس ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم (پس از اصلاحات سال ۹۴) معاف از مالیات معرفی نمود. در بند (ل) ماده ۱۳۹ ق.م.م می‌خوانیم: کلیه فعالیت‌های

انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی (دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذی‌ربط)

فرهنگی و هنری

که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف است.

مرحله دوم: نرخ صفر مالیاتی

اما طولی نکشید که این سازمان طی آیین‌نامه‌ای در سال ۹۵ هنرمندان و بازیگران را مشمول نرخ صفر مالیاتی اعلام نمود. (ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی موضوع تبصره ۳ ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم (اصلاحی سال ۹۵) )

متاسفانه بسیاری از اهالی هنر و سلبریتی ها از این نکته اطلاعی ندارند؛ یا اگر هم بدانند هیچ تفاوتی میان نرخ صفر و معافیت مالیاتی قائل نیستند.

تفاوت‌ها و شباهت‌های معافیت مالیاتی با نرخ صفر مالیاتی

مشمولین معافیت مالیاتی و نرخ صفر مالیاتی در ظاهر هر دو گروه مالیات نمی‌پردازند؛ اما نوع معافیت در این دو گروه متفاوت است.

مرحله سوم: تعیین سقف معافیت مالیاتی برای مالیات هنرمندان و بازیگران و سلبریتی ها

درآمد برخی بازیگران در سال چندین برابر کارمندان بخش دولتی و یا غیردولتی است؛ همچنین به منظور رفع تبعیض و کاهش اختلاف طبقاتی در جامعه، قانون‌گذاران همواره به دنبال راهکارهایی برای قانونمند کردن مالیات هنرمندان به ویژه مالیات بازیگران و سلبریتی ها بوده‌اند. به همین خاطر نمایندگان مجلس در تهیه لایحه‌ پیشنهادی برای سال ۱۴۰۰ با جدیت به دنبال تعیین سقف برای معافیت مالیاتی هنرمندان بودند؛ ارقام پیشنهادی برای سقف معافیت برای درآمد سالیانه در برخی پیش‌نویس‌ها ۵۰۰ میلیون تومان و در برخی ۱۰۰ میلیون تومان بود. اما در نهایت در اسفند ماه ۱۳۹۹ سقف معافیت مالیات بازیگران تصویب و اعلام شد.

مرحله چهارم: مصوبه جنجالی

در راستای برقراری عدالت اجتماعی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، الحاقیه‌ای به بند (ل) ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم افزودند؛ بر این اساس درآمد کلیه فعالان حوزه فرهنگ و هنر که با مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به فعالیت می‌کنند، از جمله:

فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی

فعالیت‌های هنری از جمله بازیگری

صرفا تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان (۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال) در سال از پرداخت مالیات معاف خواهد بود؛ درآمد مازاد بر این میزان بر اساس نرخ‌های مشخص شده در

ماده ۱۰۵ ق.م.م (برای اشخاص حقوقی)

ماده ۱۳۱ ق.م.م (برای اشخاص حقیقی)

مشمول مالیات خواهد بود. به این ترتیب، از ابتدای سال ۱۴۰۰، هنرمندان و بازیگران و سلبریتی ها با درآمد بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان در سال مشمول پرداخت مالیات خواهند بود.

مرحله کلیدی: مشمولیت هنرمندان برای انجام تکالیف مالیاتی در هر دوره

نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه فعالان حوزه هنری نظیر هنرمندان و بازیگران و سلبریتی ها، همانند سایر فعالان اقتصادی موظف به انجام تکالیف قانونی مالیاتی هستند. اما بسیاری از این عزیزان از

نحوه انجام تکالیف مالیاتی خود

حتی گاهی از وجود تکلیف برای خود

اطلاع ندارند؛ این عدم آگاهی و در نتیجه عدم انجام تکالیف منجر به اعمال جریمه و مشمولیت پرداخت مالیات برای آنها می‌شود.

شرط استفاده از معافیت مالیاتی هنرمندان

کلیه هنرمندان از جمله بازیگران باید در تمامی مراحل از معافیت مالیاتی گرفته تا نرخ صفر و یا نرسیدن به حد نصاب پرداخت مالیات، کلیه تکالیف مالیاتی خود را در زمان مقرر انجام دهند؛ به عبارت دیگر، شرط استفاده از سقف معافیت مالیات هنرمندان عبارتند از:

تشکیل پرونده مالیاتی

ارائه اظهارنامه عملکرد در زمان مقرر

نگهداری و ارائه کلیه اسناد و مدارک مربوط به درآمد و هزینه‌ها

انجام سایر تکالیف مالیاتی متناسب با فعالیت اقتصادی آنها

دوستان خوب هنرمند باید بدانند که معافیت برای پرداخت مالیات است نه انجام تکالیف مالیاتی؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت در صورتی که شما تکالیف خود را دقیق و در زمان مقرر انجام دهید، از پرداخت مالیات معاف خواهید شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی