شمانیوز
شما نیوز

پنجمین حضور و چهارمین فرصت برای صعود از مرحله گروهی

 ایران در پنجمین حضور خود در جام جهانی ، برای چهارمین بار شانس صعود به مرحله حذفی را دارد. هرچند در برخی از ادوار، این شانس بیشتر در حد رویابافی بود.

پنجمین حضور و چهارمین فرصت برای صعود از مرحله گروهی

به گزارش شما نیوز ، یکی از طلسم های فوتبال ایران صعود از مرحله گروهی جام جهانی است. تا قبل از این دوره، ایران و مراکش با ۴ دوره حضور در جام جهانی بین تیمهایی که تاکنون از مرحله گروهی صعود نکردند رکورددار حضور در تاریخ مسابقات بودند. ایران به همراه هم گروهی خود مراکش در این دوره پنجمین حضور خود را در جام جهانی تجربه کردند. مراکش با شکست در ۲ بازی نخست، اولین حذف شده گروه بود و رکورد خود را بدتر کرد ولی ایران همچنان این فرصت را دارد تا این طلسم را بشکند. طلسمی که از سال ۱۹۷۸ پابرجاست.

جام جهانی ۱۹۷۸

ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ در ۲ بازی نخست تنها یک امتیاز کسب کرد و با تفاضل گل ۳- در رده آخر گروه قرار داشت . تیم ملی در بازی آخر مرحله گروهی باید به مصاف پرو می رفت که با ۳ امتیاز و تفاضل گل ۲+ در رده دوم جای داشت. ایران برای صعود احتیاج به پیروزی با اختلاف ۳ گل یا بیشتر داشت تا امتیازش با حریف آمریکای لاتین برابر شده و به حکم تفاضل گل صعود کند (در آن مقطع هر برد ۲ امتیاز داشت)

به همین خاطر ایران در آن بازی با سیستم کاملا تهاجمی و با ۳ مهاجم پای به میدان گذاشت. ریسکی که جواب نداد و ایران با نتیجه ۴ بر یک بازی را واگذار کرد.این باخت سنگین ترین شکست ایران در ادوار جام جهانی است.

جام جهانی ۱۹۹۸

ایران پس از ۲۰ سال در جام جهانی حضور پیدا کرد و پس از شکست برابر یوگسلاوی به برد تاریخی مقابل آمریکا دست یافت تا در پایان دور دوم گروهی با ۳ امتیاز در رده سوم جدول قرار گیرد.

وضعیت جدول در این مقطع ، شباهت زیادی به شرایط جدول در این دوره دارد و آلمان و یوگسلاوی با ۴ امتیاز، بالاتر از ایران قرار داشتند. ایران برای صعود بدون اما و اگر باید آلمان پرمدعا را شکست می داد و این نتیجه تقریبا به معنای حذف قهرمان دوره قبلی جام ملتهای اروپا بود. شرایطی که در این دوره نیز وجود دارد. البته ایران با مساوی برابر آلمان در صورت شکست یوگسلاوی با اختلاف بیش از یک گل مقابل آمریکا شانس صعود داشت.

ایران که پس از یک پیروزی حماسی برابر آمریکا، کاملا اشباع شده به نظر می رسید تا دقیقه ۵۰ مقابل آلمان مقاومت کرد ولی نهایتا با ۲ گل مغلوب ژرمنها شد.

جام جهانی ۲۰۰۶

ایران در ۲ بازی نخست جام جهانی ۲۰۰۶ شکست خورد و در بازی آخر شانسی برای صعود نداشت

جام جهانی ۲۰۱۴

در جام جهانی ۲۰۱۴، تیم ملی پس از ۲ بازی یک امتیاز به دست آورده بود و پایین تر از نیجریه ۴ امتیازی و بالاتر از بوسنی صفر امتیازی در رده سوم قرار داشت. ایران در روز آخر باید به مصاف بوسنی می رفت و نیجریه نیز با آرژانتین دیدار می کرد. ایران تنها در شرایطی موفق به صعود می شد که برابر بوسنی به پیروزی می رسید و نیجریه مقابل آرژنتین شکست می خورد تا در صورتیکه تفاضل گل ایران بهتر از نیجریه می شد ایران به دور بعدی صعود کند.

با توجه به قدرت تیم ها ، کسب این نتایج غیر قابل دسترس به نظر نمی رسید. در بازی آرژانتین-نیجریه نتیجه دلخواه ایران رقم خورد و آلبی سلسته ۳ بر ۲ پیروز شد. این بدان معنا بود که ایران با پیروزی با اختلاف ۲ گل، موفق به صعود به مرحله گروهی می شد ولی با اختلاف ۲ گل شکست خورد و در رده آخر گروه قرار گرفت تا همچنان این حسرت باقی بماند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی