شمانیوز
شما نیوز

مذاکرات وین

مرحله آخر و سخت مذاکرات هسته ای | توافق ایران و آمریکا به کجا انجامید؟

مذاکرات وین پس از ماهها چانه زنی های سیاسی و اقتصادی به مرحله آخر رسید و مذاکره کننده ارشد ایران دیشب به تهران بازگشت.

مرحله آخر و سخت مذاکرات هسته ای | توافق ایران و آمریکا به کجا انجامید؟

بهار میرکاشی-

به گزارش شمانیوز: دور هشتم مذاکرات وین که از دی ماه شروع شده بود به گفته مقامات مذاکره کننده به مرحله آخر و البته سخت رسیده و اکنون نوبت رایزنی های سیاسی مذاکره کنندگان ارشد طرفین اصلی مذاکرات هسته ای یعنی ایران و آمریکا با مقامات کشورشان فرا رسیده است.

مذاکره کننده های گروه 1+4 متفق‌القول بر این باورند که توافق ایران و آمریکا در دسترس قرار دارد و این طرفین هستند که باید تصمیمات سیاسی و البته سخت خود را بگیرند.

علی باقری به تهران بازگشت

علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در مذاکرات هسته‌ای وین، در چارچوب رایزنی‌های معمول در جریان مذاکرات، امشب سفر کوتاهی به تهران خواهد داشت.

گفته می‌شود، جلسات کارشناسی و رایزنی‌های غیررسمی در وین همچنان ادامه خواهد داشت.

مذاکرات به پایان رسیده و اکنون وقت تصمیمات سیاسی است

انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا، از پایان نشست‌های رسمی و مذاکرات کارشناسی در وین خبر داد.

آقای مورا با انتشار پیامی توییتری که هدف از آن را «روشنگری» اعلام کرد، نوشت: «دیگر نه مذاکراتی در سطح کارشناسی در جریان است و نه نشست‌های رسمی. زمان آن فرارسیده که طی روزهای آینده با اتخاذ تصمیم‌های سیاسی مذاکرات وین پایان یابد. باقی مباحثی که مطرح می‌شود هیاهوی بی‌مورد است.»

مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا پیامی توییتری خود را در واکنش به توییت یک خبرنگار ایرانی نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی منتشر کرده که نوشته بود، علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران برای انجام برخی مشورت‌ها دوشنبه شب در سفری کوتاه به تهران باز‌می‌گردد ولی مذاکرات کارشناسی و نیز نشست‌های رسمی همچنان در وین ادامه دارد.

مذاکرات وین

توافق نهایی هنوز حاصل نشده است

 

خبرگزاری ایرنا نیز سفر آقای باقری به تهران را تایید کرده و به نقل یک مقام رسمی که نامی از او ذکر نکرده، نوشته است: «جلسات کارشناسی» و «رایزنی‌های غیررسمی» همچون گذشته برگزار خواهد شد. بر پایه گزارش ایرنا، «با وجود پیشرفت قابل توجه مذاکرات، هنوز موضوعات مهمی باقی مانده است و توافق نهایی هنوز حاصل نشده است و زمان قطعی برای آن وجود ندارد.»

شمخانی: چشم‌انداز توافق در وین همچنان مبهم است

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتی نوشت: چشم‌انداز توافق در مذاکرات وین به دلیل تاخیر واشنگتن در اتخاذ تصمیم سیاسی همچنان مبهم است. اولویت مذاکره‌کنندگان ایرانی حل و رفع موضوعات باقی‌مانده‌ای است که در ردیف خطوط قرمز محسوب می‌شوند. دسترسی سریع به توافق قوی نیازمند ارائه ابتکارهای جدید از سوی همه طرف‌هاست.

جن ساکی: هنوز بخش های مهمی مانده است

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مذاکرات وین گفت: مهم‌ترین دلیل برای تمرکز ما بر روی این مذاکرات با ایرانی‌ها و شرکای گروه ۱+۵ ، جلوگیری از دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای بوده است. دلیل حضور ما در این مذاکرات این است. ما نزدیک‌تر شده‌ایم. هنوز بخش‌های مهمی مانده است که باید رویشان کار کنیم. اما مطمئنا مبحث نفت یکی از آن‌هاست ولی مهم‌ترین دلیل جلوگیری از دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای است.

توافق ایران و آمریکا

کاخ سفید: تحریم‌های روسیه ربطی به مذاکرات وین ندارد

ساکی‌ در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا با توجه به این که وزیر امور خارجه آمریکا گفته است تحریم‌های اعمال شده بر روسیه ارتباطی با همکاری با مسکو در زمینه توافق هسته‌ای ایران ندارد، آیا آمریکا طبق درخواست مسکو، ضمانتی کتبی در زمینه عدم اثرگذاری این تحریم‌ها بر همکاری روسیه با ایران به دولت پوتین خواهد داد تا کار مذاکرات وین به پایان برسد، بیان کرد: من فکر می‌کنم ما باهم در این زمینه پیش‌رفت‌هایی داشته‌ایم. روسیه عضوی از گروه ۱+۵ است. من فکر نمی‌کنم کسی بر این عقیده باشد دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به نفعشان است. این رویکردی است که ما به این مذاکرات داریم و مطمئنا همان طور که وزیر امور خارجه دیروز گفت، ما بر این عقیده نیستیم که تحریم علیه آن‌ها ارتباطی با این هدف مشترک داشته باشد.

به مرحله آخر و سخت مذاکرات رسیده ایم

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به پیشرفت‌  حاصل شده در مذاکرات گفت: ما همچنان پیش‌رفت زیادی داشته‌ایم. واضح است که چیزهای سخت‌تر  همیشه آخر یک‌ پروسه رخ می‌دهند و این جایی است که فعلا در آن قرار داریم.

او در ادامه گفت: ما بر این باور نیستیم که روسیه بخواهد ایران یک سلاح هسته‌ای داشته باشد.

به گزارش ایسنا، تاکید این سخنگوی کاخ سفید بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای در حالی مطرح شده که مقامات کشورمان همواره تاکید داشته و دارند که سلاح هسته ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.

تصمیمات سیاسی برای جمع‌بندی مذاکرات لازم است

همچنین ایرنا به نقل از یک مقام ایرانی نوشته است که اتخاذ تصمیم‌های سیاسی از سوی همه طرف‌های مذاکره و نیز آمریکا برای جمع‌بندی مذاکرات لازم است.

دور هشتم مذاکرات وین با هدف احیای برجام و لغو تحریم‌های آمریکا با میانجیگری اتحادیه اروپا و حضور مستقیم روسیه و چین و مشارکت غیرمستقیم ایالات متحده از ششم دی‌ماه گذشته در وین آغاز شده است. طی روزهای اخیر طرف‌های غربی و ایران از نزدیک شدن به حصول توافق نهایی خبر داده بودند ولی روسیه از روز شنبه خواستار دریافت تضمین آمریکا در مورد بی‌تاثیر بودن تحریم‌های مرتبط با تجاوز به اوکراین در همکاری‌های آتی مسکو و تهران شده است.

 رایزنی وزیران خارجه رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره مذاکرات وین

یائیر لاپید، نخست‌وزیر جایگزین و وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی شامگاه گذشته پیش از دیدار با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در ریگا، پایتخت لاتویا در بخشی از اظهاراتش با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، گفت: ما درباره وضعیت مذاکرات هسته‌ای در وین صحبت خواهیم کرد. بر کسی پوشیده نیست که ما اختلافاتی در این زمینه داریم اما این گفت‌وگویی میان متحدانی است که هدفی مشترک دارند و آن جلوگیری از تبدیل شدن ایران به کشوری در آستانه هسته‌ای شدن و متوقف کردن توان ایران برای اشاعه تروریسم و بی‌ثباتی در سراسر جهان است.

بلینکن نیز پیش از دیدارشان گفت: ما در زمینه موضع‌مان مبنی بر این که ایران هیچ وقت نباید به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، متحد و متعهدیم.

همچنین در بخشی از بیانیه‌ای که پس از دیدار رسمی آن دو منتشر شده، آمده است: آن‌ها درباره چالش‌های ایجاد شده توسط ایران گفت‌وگو کرده و موافق بودند که ایران هیچ گاه نباید به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. وزیر امور خارجه بلینکن بر تعهد مستحکم دولت آمریکا در قبال امنیت اسراییل تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، این دیدار هم‌زمان با برگزاری دور هشتم مذاکرات وین انجام شده است.

مقامات رژیم صهیونیستی که از سال ۲۰۱۵ مخالف انجام شدن توافق هسته‌ای بوده‌اند، توافقی که در ازای محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران موجب لغو تحریم‌های آن می‌شد، از زمان برقراری مذاکرات وین در مارس ۲۰۲۱ جهت احیای این توافق پس از خروج دولت قبلی آمریکا از آن در سال ۲۰۱۸، سعی در کارشکنی در روند مذاکرات و منصرف کردن متحدان اروپایی وآمریکایی خود داشته‌اند اگرچه، دولت آمریکا گفته مایل است مسیر دیپلماسی را برای حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران در پیش بگیرد.

به گفته طرفین مذاکرات، روند آغاز شده در وین‌ پیشرفت چشم‌گیری داشته است اما برخی مسائل هنوز نیازمند تصمیم‌گیری‌های نهایی‌اند.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied