شمانیوز
شما نیوز

مروری بر عملکرد«فولاد ارفع» نشان می دهد؛

افزایش ظرفیت فولاد به یک میلیون تن همگام با ثبت رکوردهای جدید فروش

فولاد ارفع در ماه های اخیر روند رو به رشد خود را با سرعت طی می کند به طوریکه علاوه بر افزایش ظرفیت تولید فولاد خود به یک میلیون تن که در مجمع عمومی عادی این شرکت اعلام شد توانسته به رکوردهای متعددی در تولید و فروش دست یابد.

افزایش ظرفیت فولاد به یک میلیون تن همگام با ثبت رکوردهای جدید فروش

در مجمع عمومی عادی سالیانه فولاد ارفع گزارش عملکرد منتهی به سال مالی 29 اسفند 1401 هیات مدیره مورد استماع سهامداران قرار گرفت .

در این گزارش از اهداف شرکت به ایجاد ارزش افزوده پایدار و رضایتمندی سهامداران با ایفای نقش موثر در زنجیره فولاد تاکید شد .

همچنین در این راستا افزایش ظرفیت تولید فولاد از 800 هزار تن به یک میلیون تن ، راه اندازی خط آهن اختصاصی شرکت ، اجرای فاز دوم طرح‌های بهینه‌سازی واحد احیای مستقیم شامل مخزن ذخیره‌سازی محصولات، طرح تزریق اکسیژن و اجرای انبار ذخیره مواد اولیه به مساحت 5 هزار متر مربع و همچنین توسعه سبد محصولات در گریدهای جدید از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته عنوان شد.

از سوی دیگر ثبت رکورد تولید ماهیانه 103 هزار و 15  تنی در روش احیا مستقیم در مردادماه و همچنین دستیابی به رکورد 85 هزار و 165 تنی در فولاد سازی در آبان ماه سال گذشته به همراه عقد قرار دادهای فروش تهاتری شمش صادراتی برای نخستین بار در کشور به عنوان دیگر اقدامات این شرکت مطرح شد.

بر این اساس شرکت فولاد ارفع در سال گذشته موفق شد تا درآمد عملیاتی 13 هزار و 564 میلیارد تومانی و سود 3 هزار و 961 میلیارد تومانی را در کارنامه کاری خود ثبت کند. ضمن انکه جمع دارایی های شرکت 11 هزار و 100 میلیارد تومان و سود واقعی 312 تومانی برای هر سهم برای این شرکت در  سال 1401 به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است در سال گذشته سود خالص 3 هزار و 700 میلیارد تومانی نیز از سوی این شرکت محقق شده است.

شرکت در سال مالی مذکور، 908هزار و 859 تن آهن اسفنجی تولید کرده که در مقایسه با سال 1400 رشد داشته است.

از مهمترین برنامه این فولاد ساز، در سال 1402عملیات اکتشاف در پهنه تحت اختیار هرمزگان و ثبت یا اضافه کردن حداقل چهار محدوده اکتشافی معدنی، بهره‌برداری از حداقل دو معدن سنگ آهن که فرصتی برای سرمایه‌گذاری است، بررسی و مطالعه طرح فرآوری و تولید فرومنگنز، بررسی و مطالعه طرح فرآوری دولومیت، طرح فرآوری سنگ آهن هماتیتی، سرمایه‌گذاری در تولید و تامین مواد اولیه دولومیت و سرمایه‌گذاری در تولید و تامین مواد اولیه فرومنگنز اعلام شده است. گفتنی است بر اساس تصمیم مجمع سود 264 تومانی به ازای هر سهم به سهامداران تعلق گرفت.

نگاهی بر عملکرد آهن و فولاد ارفع

شرکت آهن و فولاد ارفع به عنوان یکی از تولیدکنندگان صنعت فولاد کشور است که از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۴۰۰ یک واحد احیاء مستقیم (تولید آهن اسفنجی) به روش “میدرکس” و به ظرفیت اسمی۸۰۰ هزار تن در سال داشت اما با توجه به نیازهای موجود، افزایش ظرفیت ۵۰ درصدی از ۸۰۰ هزارتن به ۱.۲ میلیون تن در سال را به عنوان اولین تجربه در ایران و جهان با موفقیت اجرایی کرد. شرکت آهن و فولاد ارفع در سه بخش توسعه، توسعه زیرساخت و بهینه‌سازی، طراحی و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی با سرمایه گذاری حدود ۴۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا دارد که در این راستا فاز اول بهینه‌سازی غبارگیرهای ناحیه فولادسازی با اهداف رﻓﻊ آﻟﻮدﮔﯽ ﮔﺎز و ﻏﺒﺎر ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ ، طرح انباشت و برداشت گندله ضلع شمال غربی با هدف حمل و انتقال گندله مصرفی کارخانه از طریق خطوط ریلی و همچنین حمل و انتقال آن از محل دپوی مواد اولیه به واحد احیا مستقیم توسط نوار نقاله، احداث تصفیه‌خانه تامین آب صنعتی(خلیج فارس) با اهداف تصفیه آب دریافتی از خط انتقال خلیج فارس به روش اسمز معکوس و تامین آب صنعتی مصرفی کارخانه به مقدار ۸۰ لیتر بر ثانیه، افزایش پارامترهای کیفی TH,EC,Cl و همچنین حفظ پایداری تامین آب مصرفی، توسعه تصفیه‌خانه سیاه کوه با اهداف افزایش راندمان بازیابی تصفیه خانه فعلی از ۳۸ درصد به ۷۵ درصد، کاهش میزان پساب تولیدی و اجرای الزامات زیست‌محیطی منطقه را می توان اشاره کرد. همچنین از دیگر پروژه ها نیز اجرای پروژه تزریق اکسیژن در فرآیند احیاء که موجب ۸ تا ۱۰ درصد افزایش تولید آهن اسفنجی در این واحد خواهد شد، احداث ۱۰ هزار مترمربع انبار مسقف با اهداف ذخیره مواد اولیه به میزان ۷۰ هزار تن، احداث جاده شرقی جدید (مجاور مسیر راه‌آهن) با اهداف اصلاح دسترسی جاده‌ای به کارخانجات مجتمع صنعتی شامل شرکتهای چادرملو، غدیر ایرانیان، فولاد ارفع ، به همراه ایجاد خط ریلی کارخانه فولاد ارفع و کارخانجات مجاور و اتصال به راه‌آهن سراسری کشور با ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی و احداث سیلوی دوم ذخیره آهن اسفنجی به ظرفیت هفت هزار تن با ۵۷ درصد پیشرفت می توان نام برد.

ورود ارفع به رینگ صادراتی

در اولین معاملات شمش صادراتی ارفع هر دو معامله با رقابت انجام شد و ۵ هزار تن شمش تحویلی درب کارخانه با ۲.۵ درصد بالاتر از قیمت پایه و نرخ ۱۴۳۵۲۹ ریال به ازای هر کیلو و همچنین ۵ هزار تن شمش تحویل فوب بندرعباس  با ۳.۱ درصد بالاتر از قیمت پایه و نرخ میانگین موزون ۱۵۰۵۰۹ ریال به ازای هر کیلو معامله شد. تمام عرضه‌های این شرکت توسط خریداران با هدف فروش در بازارهای صادراتی، مورد معامله قرار گرفت. پیشتر کاتد مس و شمش آلومینیوم در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه شده و عرضه شمش فولادی «ارفع» برای نخستین بار در دستور کار بورس کالای ایران قرار گرفته بود.

 البته ارفع در حوزهای دیگر نیز خوش درخشیده به طوریکه با حضور در پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (Iran Expo 2023)  و با برپایی غرفه در این نمایشگاه دستاورد ها و توانمندی های صادراتی خود را به معرض نمایش گذاشت. در این نمایشگاه مهری نژاد مدیر عامل شرکت آهن و فولاد ارفع به همراه چند تن از معاونین و کارشناسان با حضور در غرفه فولاد ارفع به مذاکره با فعالان تجاری داخلی و خارجی پرداختند.  عملکرد مدیریت این شرکت فولادی به گونه ای بوده که

امیرعلی طاهرزاده مدیرعامل شرکت چادرملو از اقدامات درخشان و مبتکرانه شرکت ارفع قدردانی کرده است، به گفته طاهر زاده  شرکت های چادرملو و ارفع از هم جدا نیستند و شرکت چادرملو در تمامی حوزه های صنعتی، توسعه ای، معدنی، پژوهشی و … آمادگی مشارکت بیش از پیش با ارفع را دارد.

ثبت رکوردهای مختلف

ر کوردهای متنوع و موفقی در شرکت آهن و فولاد ارفع در فروردین ماه سال جاری با با اتکا به شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید ثبت شده است بر این اساس از جمله این موفقیت ها می توان به رکورد جدید تولید ماهیانه آهن اسفنجی به میزان ۱۰۵۸۸۸ تن، کسب سه رکورد پیاپی تولید روزانه آهن اسفنجی در ۱۲،۱۱،۱۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ به میزان ۳۵۸۰ تن، رکورد جدید تولید ماهیانه شمش فولادی به میزان ۸۷۵۹۹ تن، رکورد جدید ۲۲ مرتبه ذوب با تناژ ۳۴۴۵ تن در ۲۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ در واحد ریخته‌گری اشاره کرد.

همچنین شرکت آهن و فولاد ارفع در ادامه روند درخشان خود در ماه های گذشته که با رکورد شکنی در تولید ماهانه و روزانه همراه بود توانست رکورد شکنی کند و با تولید 106،946 تن آهن اسفنجی در ماه درخشانترین رکورد ماهیانه خود را از ابتدا فعالیت به ثبت برساند .

گفتنی است رکورد تولید ماهیانه آهن اسفنجی قبلی در فروردین 1402 به میزان 105،588 تن بوده است.

از سوی دیگر شرکت آهن و فولاد ارفع در فلروش نیز رکوردهای جدیدی به ثبت رساند به گونه ایکه  در دو ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ با افزایش ۳۳ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال مالی قبل به ۲۴,۹۴۸,۸۳۳ میلیون ریال رسید.

همچنین فروش ارفع در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با افزایش ۴۹/۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۱۵,۳۰۵,۷۷۸ میلیون ریال رسید. شرکت آهن و فولاد ارفع در دو ماهه نخست امسال، ۱۶۱,۶۷۴ تن شمش فولاد، ۶۶,۳۷۵ تن میلگرد و ۱۷۵,۹۲۷ تن آهن اسفنجی تولید کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied