شمانیوز
شما نیوز

وزیر اقتصاد در مراسم تکریم سرپرست و معارفه مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران تاکید کرد:

استفاده از بانک های توسعه ای به عنوان ابزارهای توسعه در اقتصاد کشور

وزیر اقتصاد با اشاره به اهمیت و تمایز بانک های توسعه ای نسبت به سایر بانک ها، گفت: دولت و بانک مرکزی باید نگاه خود به مجموعه بانک های توسعه ای به صرف اینکه از نظر عملکرد تجاری خوب عمل کنند و شاخص های آنها در آستانه های خطر قرار نداشته باشد تغییر دهند و از بانک های توسعه ای به عنوان اهرم ها و ابزارهای جدی توسعه بخشی در اقتصاد کشور بهره گیرند.

استفاده از بانک های توسعه ای به عنوان ابزارهای توسعه در اقتصاد کشور

به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، احسان خاندوزی در ابتدای سخنان خود در مراسم تکریم سرپرست و معارفه مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به اهمیت و تمایز بانک های توسعه ای نسبت به سایر بانک‌ها گفت: متاسفانه در نظام بانکداری ما و در معیارهای ارزیابی این تمایزات کمرنگ است، در حالیکه می توان بسیار بسیار بیش از آنچه که اکنون هست، از ظرفیت بانک‌های توسعه ای و تخصصی استفاده کرد.

دکتر خاندوزی در ادامه گفت: اساسأ می توان بانک‌های توسعه ای و تخصصی را با شاخص های دیگری سنجید و برای آنها اهداف و مقررات متمایزی وضع کرد، که ثمره آن تامین مالی بیشتر و بهینه تر در بخش صنعت، صادرات و ... از سطح فعلی خواهد بود.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: جریانی در سنوات گذشته وجود داشت که تلاش می کرد الگویی که از طرف مقام پولی در نظر گرفته می شد و عمدتا نیز این الگوی بانک تجاری بوده که تلاش می کرده این جامه را بر قامت هر آن چیزی که بانک هست بپوشاند، به نحوی که حتی وقتی بانک قرض الحسنه ایجاد می‌شد نیز سعی می کردند آن را در قامت بانک تجاری ببینند.

دکتر خاندوزی با اشاره به اینکه این معضل شاید یکی از مهمترین کژکارکردهایی است که در حدود طول سی سال گذشته در کشور وجود داشته است افزود: من به نوبه خود مکاتبه و گفتگو کرده ام و اجمالا نظر رییس کل بانک مرکزی نیز این است که ما در این زمینه باید قدری متفاوت و متمایز عمل کنیم.

وزیر اقتصاد در ادامه گفت: باید دولت و بانک مرکزی نگاه خود به مجموعه بانک های توسعه ای به صرف اینکه از نظر عملکرد تجاری خوب عمل کنند و شاخص های آنها در آستانه های خطر قرار نداشته باشد تغییر دهند و به بانک های توسعه ای به عنوان اهرم ها و ابزارهای جدی توسعه بخشی در اقتصاد کشور بهره گیرند.

خاندوزی در پایان ابراز امیدواری کرد با ایجاد یک دفتر تخصصی برای بانک‌های توسعه ای کشور در معاونت بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد شاهد شروع فصل جدیدی از عملکرد بانک های تخصصی و توسعه ای در کشور باشیم.

به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، افشین خانی با تشکر از حسن اعتماد وزیر و معاون بیمه و بانک وزارت اقتصاد و دارایی، گفت: امیدوارم بتوانم منویات این وزارت خانه و همچنین اهداف کشور را محقق کنم. بی تردید با همدلی و همسویی نهادهای مرتبط، بانک توسعه صادرات ایران، نقش کیفی در تراز تجاری کشور ایفا خواهد کرد.

وی با اشاره به نسبت کفایت سرمایه بانک گفت: با توجه به شعب محدود بانک توسعه صادرات ایران در کشور، امیدوارم بتوانیم با بهره گیری از ظرفیت ها، در راستای تحقق شعار سال که همان مهار تورم و رشد تولید است، حرکت کرده و در بخش های تولیدی کشور، نقش موثری ایفا کنیم.

خانی اظهار امیدواری کرد: با حمایت وزارت امور اقتصادی و دارایی، فصل جدیدی برای بانک های توسعه ای آغاز شود.

در ادامه این مراسم، محمدجعفر مزده سرپرست پیشین بانک، با آرزوی موفقیت و سربلندی برای آقای خانی، اظهار داشت: از هیات مدیره و همکاران بانک برای همراهی و همکاری در دوران گذار سپاسگزارم و از خداوند طلب توفیق روزافزون برای بانک توسعه صادرات دارم.

گفتنی است، در ادامه این نشست شریف زاده معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد، ضمن تقدیر از اقدامات مزده و‌حسینی سرپرست و مدیرعامل سابق بانک توسعه صادرات ایران، ابراز امیدواری کرد که با حضور افشین خانی مدیر عامل جدید این بانک که هم از خانواده نظام بانکی است و هم دارای تجربیات ارزنده در حوزه ارزی و بانکداری مرکزی است، این بانک تخصصی بتواند در مسیر پیشرفت و بهبود عملکردها گام بردارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied