شمانیوز
شما نیوز

آلومینای ایران

ایجاد قطب تحقیقاتی و فناوری آلومینا در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از راه‌اندازی مجموعه آزمایشگاهی تحقیقات نیمه‌صنعتی آلومینا در راستای توسعه فناوری و رفع نیاز صنایع کشور به گریدهای (انواع) مختلف آلومینا در این سازمان خبر داد.

ایجاد قطب تحقیقاتی و فناوری آلومینا در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی

حسن زمانیان با تاکید بر راهبردی بودن آلومینا (اکسید آلومینیوم (Al۲O۳) در تولید سرامیک‌های صنعتی کاربرد دار) و اهمیت ویژه انواع تجاری آن برای صنایع مختلف کشور نظیر صنایع تولید آلومینیوم، سرامیک، فراورده های نسوز، صنعت نفت گاز و پتروشیمی، صنایع شیمیایی، پزشکی و مهندسی پزشکی و صنایع الکترونیک، گفت: اکنون بخش عمده ای از نیاز کشور به آلومینا با هزینه‌ای بیش از یک میلیارد دلار در هر سال از طریق واردات تامین می شود و با توجه به توسعه صنایع آلومینیوم کشور تقاضا برای آلومینا به میزان قابل ملاحظه ای در حال افزایش است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: شرکت آلومینای ایران که در حال حاضر تنها تولید کننده آلومینا در کشور است، فقط حدود ۲۰ درصد از نیاز کشور را تامین می کند و مابقی نیاز صنایع از طریق واردات رفع می شود. با توجه به محدودیت ذخایر بوکسیت کشور، شرکت آلومینای ایران در سال های آتی برای تولید این میزان آلومینا با مشکل تامین منبع اولیه مواجه خواهد شد.

پژوهشکده فناوری های شیمیایی و پژوهشکده اکتشاف و فرآوری عناصر معدنی استراتژیک سازمان پژوهش ها در راستای توسعه فناوری و رفع نیاز صنایع کشور تولید انواع مختلف آلومینا با راه اندازی مجموعه آزمایشگاهی تحقیقات نیمه صنعتی آلومینا و تامین و ساخت انواع تجهیزات، سیستم ها و انواع آزمایشی تحقیقاتی مرتبط از جمله سنگ شکن، خشک کن مقیاس بالا، گرانول ساز، پایلوت های لیچینگ، انحلال و ترسیب در مقیاس های مختلف، نوع آزمایشی فرآوری و کوره دوار نیمه صنعتی، پروژه های تقاضا محور متعددی را برای حل مشکلات حوزه آلومینای کشور نظیر تولید نانو گاما آلومینا از لیکور، پایلوت آلفا آلومینا، توسعه دانش فنی تولید آلومینا، توسعه دانش فنی آلومینای خلوص بالا، تولید آلومینای پایه کاتالیست در مقیاس پایلوت، تولید آلومینای تبولار، استحصال اسکاندیم از گل قرمز، بررسی روش های همگن سازی بوکسیت و غیره را اجرا کرده یا در حال اجرا دارد.

به گزارش سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، زمانیان افزود: با توجه به ذخایر چند میلیارد تنی آلونیت در کشور، اکنون در حال توسعه فناوری تولید آلومینا از آلونیت هستیم تا نیاز بیش از یک میلیون تنی صنایع آلومینیوم کشور به آلومینا برطرف شود. این طرح ملی که با همکاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و ایمیدرو در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در حال اجراست در مرحله آزمایشگاهی و طراحی مهندسی اولیه با موفقیت انجام شده و اکنون در مرحله اجرای آزمایشی پیوسته و بررسی های فنی و اقتصادی برای راه اندازی خط تولید صنعتی است.

به گزارش ایرنا، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در سال ۱۳۵۹ با تصویب شورای انقلاب اسلامی تاسیس شد و تا کنون ماموریت‌های مختلفی را در حوزه‌های گوناگون مرتبط با توسعه علوم و فناوری کشور برعهده داشته است.

این سازمان از یک پژوهشگاه به نام پژوهشگاه فناوری‌های نوین و هفت پژوهشکده مکانیک، کشاورزی، فناوری‌های نوین، زیست‌فناوری، فناوری اطلاعات و فناوری‌های شیمیایی و مواد پیشرفته و انرژی های نو مشتمل بر گروه‌ های تخصصی مربوطه تشکیل شده که هم اکنون بیش از ۱۵۰ عضو هیات علمی و کارشناس پژوهشی در آنها مشغول فعالیت‌های تحقیقاتی و فناورانه هستند.

همچنین پارک علم و فناوری پژوهشگاه محل استقرار ۱۴۰ شرکت است که از این تعداد ۹۰ شرکت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های مختلف هستند. سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با توجه به داشتن نمایندگی یا مرکزیت تماس و ارتباط با بیش از ۱۰ سازمان بین المللی و منطقه‌ای یکی از نهادهای فعال در خصوص گسترش ارتباطات بین المللی علمی و پژوهشی در سطح کشور محسوب می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied