شمانیوز
شما نیوز

رژیم | غذا های فیبر دار

فیبرها چه تاثیری بر کاهش وزن می‌گذارند؟

افزودن مواد غنی از فیبر محلول به رژیم غذایی، می توانید گام های مهمی در جهت بهینه سازی سلامت و تندرستی خود بردارید و به راحتی کاهش وزن سالمی داشته باشید.

فیبرها چه تاثیری بر کاهش وزن می‌گذارند؟

یکی از انواع فیبر که شایسته توجه ویژه ای است، فیبر محلول می باشد. فیبر محلول نوعی فیبر است که در آب حل می شود و ماده ای ژل مانند در دستگاه گوارش ایجاد می کند؛ این ماده ژل مانند به تنظیم هضم، کنترل سطح قند خون، کاهش کلسترول و تقویت روده سالم کمک می کند.

غذای فیبر دار

فواید غذاهایی با فیبر محلول برای سلامتی

۱. بهبود هضم

فیبر محلول نقش مهمی در بهبود هضم دارد. فیبر محلول هنگام مصرف، آب را جذب کرده و

علاوه بر این، فیبر محلول به عنوان یک پری بیوتیک، یک منبع غذایی برای باکتری های مفید روده عمل می کند. با تقویت رشد این باکتری‌های مفید، فیبر غذایی محلول به حفظ تعادل سالم میکروارگانیسم‌ها در روده کمک کرده و از سلامت کلی گوارش حمایت می‌کند.

۲. کنترل قند خون
غذاهای غنی از فیبر محلول به دلیل توانایی آنها در کند کردن هضم و جذب کربوهیدرات ها شناخته شده است. هنگامی که شما غذاهای غنی از فیبر محلول را مصرف می کنید، یک ماده ژل مانند در سیستم گوارش ایجاد می کند. این ژل تجزیه کربوهیدرات ها به گلوکز را کند می کند و از افزایش سریع سطح قند خون جلوگیری می کند؛ این اثر به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند مفید می باشد.

با تثبیت سطح قند خون، فیبر محلول می تواند به مدیریت دیابت و ارتقای کنترل بهتر قند خون کمک کند.

۳. سلامت قلب
مطالعات متعدد نشان داده اند که فیبر محلول در آب می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت قلب داشته باشد و یکی از مزایای مهم آن توانایی آن در کاهش سطح کلسترول، به ویژه کلسترول LDL (کلسترول بد) است.

این فرآیند به کاهش سطح کلسترول LDL کمک می کند که در صورت افزایش، به پیشرفت بیماری قلبی و افزایش خطر سکته منجر می شود.

با کاهش کلسترول LDL، فیبر محلول به پروفایل لیپیدی سالم‌تر کمک می‌کند و از سلامت قلبی عروقی حمایت می‌کند.

۴. مدیریت وزن
فیبر محلول می تواند در تلاش های مدیریت وزن نقش داشته باشد. هنگام مصرف، ژل چسبناکی در معده ایجاد می کند که هضم را کند می کند و احساس سیری را تقویت می کند. این افزایش سیری می تواند به مهار گرسنگی و کاهش کالری دریافتی کلی کمک کند.

فیبر محلول با ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی تری، می تواند به کنترل اندازه وعده ها و تمایل به مصرف میان وعده کمک کند. بنابراین به راحتی می توان آنها را در یک رژیم غذایی متعادل برای اهداف مدیریت وزن گنجاند.

سبزیجات فیبر محلول

سبزیجات متفاوتی سرشار از فیبر محلول هستند.

 

مدفوع را افزایش می دهد و عبور آن از دستگاه گوارش را آسان تر می کند. این افزایش حجم، حرکات منظم روده را تسهیل و به جلوگیری از یبوست کمک می کند.

 

۱. کلم بروکلی
بروکلی یک سبزی چلیپایی و حاوی فیبر محلول و سرشار از مواد مغذی مفید دیگر مانند ویتامین C و K، فولات و آنتی اکسیدان ها است.

۲. هویج
هویج سبزیجات ریشه ای است که فیبر محلول و نامحلول را تامین می کند. آنها همچنین منبع خوبی از ویتامین های A و K و همچنین آنتی اکسیدان هستند.

۳. کلم بروکسل
کلم بروکسل یکی دیگر از سبزیجات چلیپایی و سرشار از فیبر محلول است. آنها همچنین سرشار از ویتامین C و K، فولات و آنتی اکسیدان می باشند.

۴. سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین از خانواده سبزیجات نشاسته ای است که حاوی فیبر محلول است. ویتامین های A و C، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها نیز در آنها به وفور یافت می شود.

۵. کنگر فرنگی
کنگر فرنگی سرشار از فیبر محلول است. آنها همچنین منبع خوبی از ویتامین های C و K، منیزیم و آنتی اکسیدان ها هستند.

۶. بامیه
بامیه سرشار از فیبر محلول و همچنین منبع خوبی از ویتامین های C و K، فولات و آنتی اکسیدان ها است.

۷. بادمجان
بادمجان حاوی فیبر محلول و همچنین منبع خوبی از ویتامین های C و K، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها است.

گنجاندن غذاهایی که حاوی فیبر محلول در رژیم غذایی شما هستند می تواند به حمایت از هضم، کنترل قند خون و مدیریت وزن کمک کند.

میوه های زیر حاوی فیبر محلول هستند:

۱. سیب
این میوه به عنوان بهترین میوه با فیبر محلول شناخته شده است و به ویژه برای پوست بهترین میوه است. پکتین، نوعی فیبر محلول موجود در سیب، به بهبود هضم غذا نیز کمک می کند.

۲. مرکبات
پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش همگی از مرکبات غنی از فیبر محلول هستند. آنها همچنین مقدار قابل توجهی ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید را برای سلامت بدن فراهم می کنند.

۳. توت ها
تمشک، توت سیاه، توت فرنگی و زغال اخته سرشار از فیبر محلول هستند. این میوه های رنگارنگ همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که به سلامت کلی بدن کمک می کنند

۴. گلابی
گلابی یک منبع عالی از فیبر محلول است و آنها مانند سیب حاوی پکتین هستند که به هضم غذا کمک می کند.

۵. موز
موز به دلیل محتوای پتاسیم آن شناخته شده است، اما حاوی فیبر محلول نیز می باشد. آنها به راحتی در اسموتی ها و صبحانه گنجانده می شوند یا به تنهایی می توان از میل کردن آنها لذت برد.

۶. آلو خشک
آلو تازه یا آلو خشک، سرشار از فیبر محلول است و اغلب برای تقویت حرکات روده منظم توصیه می شود. آنها را می توان به عنوان میان وعده مصرف کرد یا به محصولات پخته شده و غلات اضافه کرد.

۷. کیوی
کیوی نه تنها سرشار از ویتامین C است، بلکه حاوی مقدار زیادی فیبر محلول نیز می باد. آنها طراوت زیادی به سالاد میوه و اسموتی ها می دهند.

در نتیجه

گنجاندن فیبر محلول در رژیم غذایی می تواند فواید سلامتی متعددی از جمله بهبود هضم، کنترل قند خون، سلامت قلب و مدیریت وزن داشته باشد.

جو، حبوبات و میوه های مختلف منابع عالی فیبر محلول هستند که به راحتی می توان آنها را در وعده های غذایی و میان وعده ها گنجاند.

با ترکیب این غذاهای غنی از فیبر از لیست غذاهای فیبر محلول ذکر شده در بالا، می توانید گام های مهمی در جهت بهینه سازی سلامت و تندرستی خود بردارید.

به یاد داشته باشید که به تدریج مصرف فیبر خود را افزایش دهید و مقدار زیادی آب بنوشید تا از هضم مناسب و جلوگیری از هر گونه ناراحتی گوارشی جلوگیری کنید.


 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied