شمانیوز
شما نیوز

اخبار اجتماعی

با این خوراکی‌ها افزایش یادگیری در دانش آموزان را زیاد کنیم

باید برای تهیه میان وعده دانش‌آموزان در مدرسه، از پیش برنامه‌ریزی کنید زیرا دانش آموزی که صبحانه و میان وعده مناسب نخورد در مدرسه بی‌حوصله، خسته و بی‌دقت است.

با این خوراکی‌ها افزایش یادگیری در دانش آموزان را زیاد کنیم

دکتر مریم السادات پاک‌نژاد، پزشک و متخصص طب ایرانی با بیان این مطلب در آستانه بازگشایی مدارس و اهمیت تغذیه دانش آموزان گفت: انواع مغزیجات همچون فندق، پسته، بادام، گردو یا آجیل‌های شیرین مثل کشمش و مویز  و یا نخودچی به عنوان خوراکی برای دانش آموزان مناسب است. 

وی افزود: می‌توان مغزیجات را به صورت پودر شده درون شیر ریخت و یا با مقداری شیره انگور یا خرما مخلوط کرد. همچنین می‌توان خرما را با انواع مغزها چرخ کرد و به صورت توپک به دانش‌آموز داد یا  از مغزها لوز تهیه کرد.

این متخصص با اشاره به مشکل شایع یبوست در افراد با توصیه به گنجاندن مقداری انجیر در خوراکی‌های دانش آموزان بیان کرد: یکی از خوراکی‌هایی که خیلی مغذی و مناسب بچه‌هاست نارگیل رنده شده مخلوط با شکر است که انرژی زیادی به آنها می‌دهد و بسیاری از بیماری‌های آنها را نیز درمان می‌کند. از دسته حبوبات هم نخود بسیار مفید است و می‌توان با نخود غذاهای متنوعی همچون فلافل، کتلت نخود، شامی لپه را به شکل ساندویچ برای دانش آموزان درست کرد یا حتی نخود را پخته و با کره، آویشن و آبلیمو مخلوط کرد و به عنوان میان وعده در اختیار دانش آموزان قرار داد.

پاک نژاد ادامه داد: انواع ساندویچ‌ها مثل ساندویچ املت و نان و پنیر با سبزی یا گردو و یا مربا و یا ساندویچ‌هایی مثل همبرگر خانگی، پوره سیب زمینی و فلافل برای دانش آموزان مناسب است. برخی خوراکی‌ها از جمله مثل فرنی، شیربرنج و شله زرد برای بچه‌های لاغر و کم بنیه هم مناسب‌تر است، همچنین سمنو، سوپ، خوراک عدسی یا لوبیا به عنوان میان وعده خوب است. 

این متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه میوه‌ها سرشار از ویتامین هستند و می‌توان به عنوان میان وعده در مدرسه برای دانش آموزان در نظر گرفت، تاکید کرد: سیب بهترین میوه برای بچه‌هاست، خصوصا برای کسانی که یک مقدار دچار اضطراب و تنش‌های عصبی هستند و یا رفلاکس معده دارند. می‌توان آن را به صورت کمپوت درست کرد، همچنین در کنار میوه‌ها می‌توان از سبزیجات پخته همچون هویچ، شلغم یا لبو نیز به عنوان میان وعده دانش آموزان استفاده کرد. خصوصا در فصل سرما که سرماخوردگی شیوع دارد. 

پاک‌نژاد با بیان این که نوشیدنی مثل شیرعسل، شیر همراه مغزیجات، شربت عسل یا شربت شیره انگور هم مناسب گفت: شکر سرخ که در شیر حل شود برای یبوست دانش آموزان مناسب است. 

وی با بیان این که عمدتا غذاهای سنتی ما سالم هستند، افزود: انواع خورش، آش و سوپ به شرطی که ادویه و نمک زیادی نداشته باشند برای وعده اصلی دانش آموزان که ساعات طولانی در مدارس هستند مناسب است. 

پاک نژاد با اشاره به اهمیت خواب بچه‌ها در دوران مدرسه بیان کرد: بچه‌هایی که مزاج خشکی دارند عموما لاغر هستند و  به راحتی به خواب نمی‌روند؛ بنابراین باید غذاهایی بخورند که رطوبت دارند. خوردن کاهو یا آش‌ها و سوپ‌ها یا استفاده موضعی از روغن‌ها مثل روغن کدو، بادام و بنفشه و شیر بادام به داشتن خواب خوب کمک می‌کند. 

به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت، این پزشک و متخصص طب ایرانی تاکید کرد: مشکلات جسمی و ذهنی دانش آموزان در مدرسه با کمبود تغذیه و الگوهای غذایی ارتباط نزدیکی دارد و تاثیر مستقیمی بر یادگیری آنها می‌گذارد، علاوه بر والدین که باید تغذیه مناسب را در اختیار دانش آموزان قرار دهند؛ مدارس نیز باید غذاها و میان وعده‌های مناسب را در بوفه‌ها به فروش برسانند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied